سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به چرایی عدم اعطای مجوز به کتاب «کلنل»، نوشته محمود دولت‌آبادی گفت: این اثر اشکال محتوایی دارد.

«کلنل» مشکل محتوایی دارد/ هفت فیلمی که مجلس می‌گوید نباید اکران شود

به گزارش تسنیم، نخستین نشست سخنگوی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی با حضور حسین نوش‌آبادی و جمعی از اصحاب رسانه صبح امروز، 20 آبان ماه، در ساحتمان شورای فرهنگ عمومی برگزار شد. نوش‌آبادی در این نشست ضمن تشریح برنامه‌های انجام شده در وزارتخانه و شرح عملکرد این وزارتخانه از آغاز کار دولت یازدهم تاکنون، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر چزایی ندادن مجوز به کتاب «کلنل» اثر محمود دولت‌آبادی گفت: رویه ما در دادن مجوز به کتاب در وزارت ارشاد، نگاه به محتوای اثر است نه شخص نویسنده. تاکنون مجوزی به کتاب «کلنل» داده نشده و این هم مربوط به شخص نویسنده نیست، بلکه کتاب مشکل محتوایی دارد که اگر این اشکالات رفع نشود، مجوزی برای انتشار آن داده نخواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درباره وضعیت کنونی لایحه مالکیت فکری و ادبی که چندی پیش از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای ارسال شده است، گفت: این لایحه در دولت به تصویب رسیده و امیدواریم که مجلس نیز با قرار دادن این لایحه در نوبت و تسریع در پیگیری، ما تا پایان سال تصویب این قانون را به عنوان هدیه‌ای برای هنرمندان داشته باشیم.

نوش‌آبادی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر استیضاح وزیر ارشاد در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر با موزاین قانونی انجام شود، مورد تخطئه قرار نخواهد گرفت. ما همیشه آماده پاسخگویی به مجلس محترم بوده‌ایم. در تمام این مدت وزیر ارشاد با طیب خاطر در مجلس حضور داشت و به سؤالات نمایندگان پاسخ می‌گفت. اما برآیند این است که اکثریت مجلس رضایتی به موضوع استیضاح ندارند. ما هیچ‌گاه از مجلس عصبانی نبوده‌ایم، اما درخواست ما همیشه این بوده است که مجلس نیز به ما برای پیشبرد برنامه‌ها یاری رساند. نمایندگان حق هرگونه تذکری دارند اما اراده‌ای در مجلس برای استیضاح وجود ندارد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسامی 7 فیلم مد نظر کمیسیون فرهنگی مجلس را برای اکران نشدن مطرح کرد و به نوعی همه آنها را خارج از دستور اکران دانست‌،او همچنین سه بار پرسش درباره علت تشکیل نشدن جلسه شورای عالی سینما را با حضور رئیس جمهور بدون پاسخ گذاشت.

 حسین نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فیلم «عصبانی نیستم» و اینکه گفته می‌شود این فیلم به دستور قوه قضاییه از اکران کنار گذاشته شده است‌، گفت: گرچه برخی نهادها در خصوص این فیلم نظراتی داشتند اما دستور توقف آن توسط وزارت ارشاد صادر شده است.

وی در پاسخ به انتقاد خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا وزارت ارشاد پای مجوزهایش نمی‌ایستد افزود: در حوزه فیلم‌، کتاب‌ و موسیقی اگر تشریفات قانونی طی شده باشد‌، وزارت ارشاد خود را پایبند به تعهداتش می‌داند. مگر آنکه تولید فیلم یا محتوا با فیلمنامه مغایرت داشته باشد و در این صورت ما تعهدی نسبت به فیلم نخواهیم داشت. یا اینکه ما تعهدی نسبت به مجوز فیلمنامه‌هایی که در دوره گذشته با انگیزه‌های خاص صادر شده است‌، نداریم.

سخنگوی وزارت ارشاد‌ ب اتاکید بر اینکه مجوز ساخت «عصبانی نیستم» در دولت گذشته صادر شده بود‌، بیان کرد: ما بررسی خواهیم کرد که اگر تولید فیلم براساس فیلمنامه مصوب بوده باشد‌، خسارت فیلمساز را تامین خواهیم کرد. اما در هر صورت اکران نشدن این فیلم براساس ملاحظات موجود است.

وی ادامه داد: گرچه اصلاحات مختلفی بر روی «عصبانی نیستم» انجام شده است اما عدم اکران آن در حال حاضر به معنای اکران نشدن همیشگی‌اش نیست و وزارت ارشاد تنها می‌گوید این فیلم از دستور اکران خارج شده است و اگر ملاحظات شکل بگیرد و با اصلاحات بیشتر نظر وزیر و سایر نهادها تامین شود‌، فیلم اکران خواهد شد.

هفت فیلمی که مجلس می‌گوید نباید اکران شود

سخنگوی وزارت ارشاد در بخشی از اولین نشست رسانه‌ای خود در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی نامه‌ی کمیسیون‌های فرهنگی و اصل 90 مجلس پیرامون اکران نکردن چند فیلم اظهار کرد: ما اکنون تنها 10 فیلم در نوبت اکران داریم که بر روی دو فیلم حساسیت‌ بیش از حد وجود دارد و متاسفانه به سوژه‌ای برای نادیده گرفتن خدمات وزارت ارشاد تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ما به نامه کمیسیون‌های فرهنگی اصل 90 برای اکران نکردن هفت فیلم پاسخ داده‌ایم و موارد را مطرح کرده‌ایم چرا که برخی از موارد مطرح شده اصلا محلی از اعراب ندارند.

نوش‌آبادی درباره این 7 فیلم و همچنین توضیحات وزارت ارشاد پیرامون آنها گفت: «خیابان‌های آرام» به کارگردانی کمال تبریزی که اصلا متقاضی اکران نبوده است. همچنین «پاداش» کمال تبریزی نیز فعلا برنامه قطعی برای اکران ندارد. «خانه پدری‌» به کارگردانی کیانوش عیاری هنوز پروانه نمایش نگرفته است و ما اصلاحاتی به آن داده‌ایم و برای انجام آن در حال تعامل با کارگردان هستیم. «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا در دولت گذشته توسط موسسه رسانه‌های تصویری خریداری شد و عملا وزارت ارشاد صاحب آن است و درخواستی برای اکران آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: «صد سال به این سال‌ها» به کارگردانی سامان مقدم در دوره قبل پروانه نمایش گرفت اما در این دوره فعلا برنامه‌ای برای اکران آن وجود ندارد. «آشغال‌های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی که علی رغم اصرار تهیه‌کننده و برخی‌ از شخصیت‌های سیاسی هنوز پروانه نمایش نگرفته است و در وزارت ارشاد متوقف است و بنایی برای اکران آن وجود ندارد. «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان که علی رغم اصلاحات چند باره آن به دستور وزیر ارشاد فعلا از گردونه اکران خارج شده است و «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد که در دوره قبل پروانه نمایش ویدئویی گرفت و در این دوره به نسخه سینمایی تبدیل شد اما فعلا درخواستی برای اکران آن نشده است.

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه سخنانش و هنگامی که دربرابر پرسش خبرنگاران پیرامون مجوزهای وزارت ارشاد و فشارهای بیرونی قرار گرفت‌، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا‌ تاکید کرد: ما نسبت به فیلم‌هایی که در این دولت مجوز ساخت می‌گیرند‌ و براساس فیلمنامه ساخته شده‌اند حتما تعهد داریم و این فیلم‌ها حتما پروانه نمایش خواهند گرفت و اکران می‌شوند.

او این مطلب را در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا مطرح کرد که در جشنواره فجر سال جاری که تمام فیلم‌ها براساس مجوزهای سازمان سینمایی دولت یازدهم ساخته شده‌اند‌، آیا همه آنها پروانه نمایش خواهند گرفت و دیگر فیلمی توقیف نخواهد شد؟

به گزارش ایسنا‌، حسین نوش‌آبادی همچنین سه‌بار پرسش ایسنا پیرامون علت برگزار نشدن نخستین جلسه‌ی رسمی شورای عالی سینما با حضور رئیس جمهور را بی‌پاسخ گذاشت و در پایان نشست نیز این پرسش را تنها با یک لبخند بدون جواب گذاشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.