اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست عصر سه شنبه خود گزارش نمایندگان از تاسیسات هسته ای فردو را شنیدند و با حضور «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوعات اقتصادی را بررسی کردند.

گزارش بازدید نمایندگان از تاسیسات هسته ای فردو / بررسی موضوعات اقتصادی با حضور وزیر صنعت

«سید حسین نقوی حسینی» در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در ابتدای این جلسه اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی کمیسیون گزارشی از سفر نمایندگان مجلس به سایت هسته ای فردو و بازدید از این تاسیسات ارائه کرد.

وی افزود: کوثری در تشریح این گزارش گفت که همزمان با حضور نمایندگان در فردو، بازرسان آژانس نیز در حال بررسی سایت بودند.

نقوی حسینی گفت: به گفته کوثری، دوربین های آژانس در این سایت مستقر بوده و غنی سازی تحت نظارت آژانس انجام می شود منتهی با تأمین سوخت مورد نیاز حداقل نیروگاه بوشهر فاصله بسیاری دارد و تا رسیدن به 190 هزار سو نیز سانتریفیوژهای خیلی بیشتری نیاز داریم.

وی گفت: در ادامه جلسه آقای بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارشی از نشست مشترک هیأت رئیسه کمیسیون و رؤسای کمیته ها با وزیر کشور، استاندار، نماینده وزارت اطلاعات و نیروهای نظامی و انتظامی در سیستان و بلوچستان ارائه و مطرح کرد که ما در این جلسه نگرانی های کمیسیون از شرایط اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی سیستان و بلوچستان را اعلام و ابلاغ کردیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: به گفته آقای بروجردی همچنین در این جلسه مسئولان ذیربط مجموعه اقدامات انجام شده و پیشنهادات مورد نیاز منطقه را مطرح کردند.

نقوی حسینی افزود: در نشست امروز کمیسیون، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز حضور یافت و در ابتدای این جلسه آقای بروجردی سوالات مهم و اساسی حوزه صنعت، معدن و تجارت را مطرح کرد.

وی تصریح کرد: عدم سیاست گذاری درست در حوزه واردات به ویژه محصولات کشاورزی، درجا زدن صنعت خودرو در حالی که در دنیا شاهد رشد چشمگیر صنعت خودرو بوده ایم و بالاخره شرایط تولید و مراکز تولیدی که نیازمند مساعدت و حمایت های ویژه هستند و هم اکنون در حد قابل قبول نیست، محورهای این موضوعات بود.

وی ادامه داد: پس از توضیحات رییس کمیسیون امنیت ملی، آقای نعمت زاده ابتدا آمار و جدول تطبیقی بخش های مختلف صنعت، معدن، اشتغال، ذخایر کالاهای اساسی و استراتژیک را ارائه کرد که در این جدول فراز و فرود مقایسه ای در سال های اخیر را نشان می داد.

به گفته وی، همچنین وزیر صنعت گزارش مبسوطی از میزان واردات و صادرات کشور به کشورهای مورد هدف ارائه کرد.

نقوی حسینی تصریح کرد: در نشست امروز کمیسیون امنیت ملی، آقای نعمت زاده گفت که بخش صنعت برای سرمایه در گردش به 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا صنعتگران بتوانند با استفاده از تسهیلات مذکور مراکز تولیدی خود را فعال سازند.

وی گفت:اعضای کمیسیون امنیت ملی همچنین در این نشست به شدت نسبت به افزایش قیمت ها و گرانی های لجام گسیخته اعتراض داشته و بر ضرورت کنترل قیمت ها و نظارت بر آن تأکید کردند و گله مندی شدید مردم نسبت به گرانی ها به وزیر صنعت ابلاغ شد.

وی ادامه داد: آقای نعمت زاده درباره فعالیت بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت که مطابق مصوبه مجلس، وزارتخانه برای سال 93 مجوز داشت، در این رابطه با بازرسان قرارداد بست و آنها به کارشان ادامه دادند ولی برای سال 94 وزارتخانه مجددا مجوزی ندارد؛ در عین حال که قانون اصناف وزارتخانه را از بازرسی منع کرده و این وظیفه را بر عهده اصناف گذاشته است.

وی گفت: همچنین کمیسیون امنیت ملی در نامه ای به دولت و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درخواست کرد که همان مصوبه سال قبل مجلس را در ارتباط با بازرسان اعمال و در بودجه سال آینده پیش بینی شود تا بازرسان با مشکلی در ادامه کار روبرو نشوند. همچنین اعضای کمیسیون نسبت به تعطیلی واحدهای صنعتی به علت نداشتن سرمایه در گردش و عدم بهره مندی از بسته های حمایتی معترض بوده و خواستار حمایت از صنعت و تولید شدند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه مباحث در این رابطه تکمیل نشد؛ بنابراین جلسه دیگری با حضور وزیر صنعت و معاونان وی برگزار می شود که متعاقبا زمان این نشست اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.