۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 246443

قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: با افزايش سن، اغلب مشكلاتي براي دندان ها پيش مي آيد حتي اگر دندان مصنوعي جايگزين شده باشد. اين در حالي است كه دندان ها در تمام طول عمر اهميت بالايي دارند. اما چطور مي توان پس از 50 سالگي به خوبي از دندان ها مراقبت كرد؟

چطور مي توان مراقب دندان ها بود؟

تغيير سلامت دندان ها با افزايش سن

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ با رسيدن سن به آستانه پنجاه سالگي، حفظ سلامت دهان و دندان ها بسيار مشكل تر مي شود.

يائسگي خانم ها عاملي است كه اغلب با ضعيف شدن بافت لثه ها كه بسيار محكم است همراه بوده و به مرور زمان تشديد مي شود.

به علاوه، افزايش سن در خانم ها و آقايان موجب كاهش ترشح بزاق دهان مي شود. اين در حالي است كه بزاق نقش بسيار مهمي در سلامت دهان دارد و به از بين بردن مواد اضافي غذاها و مقابله با پوسيدگي دندان ها كمك مي كند.

دهان و دندان ها در اين سن نياز به مراقبت هاي بسيار جدي تري نسبت به سال هاي قبل دارد.

تهديدهاي سلامت دندان ها

همان طور كه براي همه روشن است، با افزايش سن سلامت دندان ها در معرض آسيب است. در حالي كه وضعيت نامطلوب دهان سبب كاهش واقعي كيفيت زندگي مي شود كه ناراحتي و درد، بوي بد دهان، احتمالا مشكل در غذا خوردن و... از اين جمله اند.

چطور مي توان مراقب دندان ها بود؟

  • مراقبت هاي اصلي دندان ها با افزايش سن تغيير نمي كند. بايد روزانه حداقل دو بار مسواك زد و همچنين فضاي بين دنداني را با نخ دندان تميز كرد.
  • از مصرف تنقلات به خصوص انواع شيرين طي روز اجتناب نماييد و يا حداقل پس از مصرف آدامس بدون شكر بجويد.
  • در زمان مسواك زدن به قسمت هايي كه به لثه متصل شده اند حتما توجه داشته باشيد. اين قسمت ها بايد كاملا به آرامي تميز شوند. اگر دچار خونريزي لثه شديد، به دندانپزشك مراجعه نماييد و همچنين مسواك نرم تري انتخاب كنيد اما مسواك زدن را كنار نگذاريد. مسواك نزدن مشكل را حادتر مي كند.

بهداشت دهان با وجود دندان مصنوعي

اگر دندان مصنوعي داريد، دليلي نمي شود كه نسبت به بهداشت دهان و دندان ها بي توجه باشيد.

تميز كردن روزانه در صورتي كه شب ها دندان مصنوعي را از دهان خارج مي كنيد يا نه تفاوتي نمي كند و بايد حتما انجام شود. اگر دندان را شب ها از دهان خارج مي كنيد، آن را با مسواك به خوبي بشوييد و در ليوان آب بگذاريد. با دندانپزشك براي افزودن ماده ديگري به آب مشورت كنيد اما هميشه لازم نيست.

منبع:www.Esante.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.