گروه اقتصادي- خوش قلم در حالی که آمارها حاکی از آن است که طی ماه‌های گذشته از سرعت رشد نرخ تورم کاسته شده، اما همچنان گرانی‌ها وجود دارد و مسؤولان تأکید کرده‌اند، کند شدن سرعت رشد تورم به معنای ارزانی نیست .

نمایندگان: آقای وزیر! مردم از گرانی ها گلایه دارند

گذشته از تداوم گرانی ها تفاوت قیمت یک کالا در چند فروشگاه نیز یکی از معضلات دیرپای بازار محسوب می شود که انتقادهای مردم را درپی داشته است. هرچند مسؤولان و فعالان بازار این واقعیت را به گونه ای توجیه می کنند که در خوشبینانه ترین حالت از تداوم مشکلات نظام عرضه حکایت می کند.

در این راستا بارها مردم تأکید کرده اند، خبری از ارزانی کالاها دربازار نیست و اتفاقاً قیمت برخی از کالاها مثل برنج  در حال افزایش است. در این بین دولت نیز به دنبال گران کردن برخی از خدمات مثل آب و برق و نان می باشد؛ حال آنکه بارها اعلام شده، قرار است نرخ تورم که هم اکنون 19 درصد است تا پایان سال کاهش بیشتری داشته باشد.

از سوی دیگر دولت  بنا دارد تا با مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت آرد، گندم و در نهایت نان را در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اصلاح کند.  برای مثال در تهران در حال حاضر قیمت مصوب نان سنگک و بربری به صورت ساده 600 و 700 تومان است، در حالی که نانوایانی که این نان را با چاشنی کنجد عرضه می کنند، قیمت را هم هزار تومان برای مشتری در نظر گرفته‌اند!

دراین وضعیت  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از ابلاغ اعتراض و انتقاد شدید کمیسیون متبوعش نسبت به افزایش قیمتها و گرانی‌های لجام‌گسیخته به وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

سیدحسین نقوی اظهار داشت: در این نشست محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور یافت و در ابتدای این جلسه بروجردی پرسشهای مهم و اساسی حوزه صنعت، معدن و تجارت را مطرح کرد و عدم سیاستگذاری درست در حوزه واردات بویژه محصولات کشاورزی و در جا زدن صنعت خودرو؛ در حالی که شاهد رشد چشمگیر صنعت خودرو در دنیا بوده‌ایم و سرانجام شرایط تولید و مراکز تولیدی که نیازمند مساعدت و حمایتهای ویژه هستند، هم‌اکنون در حد قابل قبول نیست. وی متذکر شد: در این جلسه اعضای کمیسیون بشدت نسبت به افزایش قیمتها و گرانی‌های لجام‌گسیخته اعتراض داشته و بر ضرورت کنترل قیمتها و نظارت بر آن تأکید کردند. همچنین در این نشست گله‌مندی شدید مردم نسبت به گرانی‌ها به وزیر صنعت ابلاغ شد.

درهمین حال رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره عوامل تأثیرگذار و تعیین قیمت برخی کالاهای مشابه در مغازه‌های مختلف گفت:‌این موضوع به عوامل مختلفی مربوط می‌شود و سرمایه در گردش مغازه‌دار یکی از عوامل تعیین قیمت است.

محمد آقاطاهر اظهار داشت: برخی از کالاها قیمت مشخصی ندارند، به همین دلیل یک کالای مشابه در مغازه‌هایی که در یک محله قرار دارند، به قیمتهای متفاوتی به فروش می‌رسد، ولی اگر قیمت مصرف کننده روی آن حک شده باشد، نباید بالاتر از آن به فروش برود. وی افزود: اگر مغازه‌داری سرمایه در گردش بالایی داشته باشد، می‌تواند کالاهای زیادی را با قیمت مناسب‌تری بخرد و در انبار ذخیره کند و برخی اقلام را با قیمت پایین‌تری به فروش برساند. اما اگر سرمایه کافی نداشته باشد و به صورت روزمره یا با چک، کالاهای خود را خریداری کند، طبیعی است که قیمتهایش را کمی افزایش می‌دهد.

وی افزود: شرکتها و فروشگاه‌های مختلف تخفیفهایی برای برخی کالاها اعمال کرده و جوایزی نیز در برخی خریدها در نظر می‌گیرند که البته بارها به این موضوع انتقاد کردیم؛ چون بهتر است شرکتهای تولیدکننده به جای در نظر گرفتن جوایزی برای برخی خریداران، این جوایز را میان همه مردم و خریدها تقسیم‌بندی کنند.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه حدود 70 درصد کالاها قیمت مصرف کننده دارند، تاکید کرد: هیچ فروشندهای حق ندارد کالایی را   بالاتر از قیمت مصرفکننده بفروشد و نظارت لازم در این زمینه انجام میشود و هرگونه تخلفی که به ما گزارش شود، به آن رسیدگی می کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    شكر خدا دولت روحاني امد تا نمايندگان محترم به فكر گراني باشند!
  • افسرده IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    همه فقط شعار میدن در اخر هم مردم هستن که روزبروز افسرده وفقیر وبی انگیزه میشن
  • نایینی IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    بابا این پیره مرد که خودش متمول است نباید به فکر مردم باشدمتاسفانه اکثرشون همنطورند
  • علیرضا قادری IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    واقعا امیدواریم اما مگر میشود ارزانی یا ثبات نرخ باشد در حالی که خود دولت قرار است نان وآب و برق و .... گران کند چطور دولت بعنوان الگو نمیشود خود گران نکند تا بخش خصوصی هم گران نکند.جریان منبر و بریدن فرش است
  • ه IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    با سلام زمان دولت قبلي گراني هابيداد كرده بودهيچ نماينده اعتراضي نداشت اما الان يعني دولت يازدهم گوشت و مرغ و برنج وخيلي لوازم ديگه نه تنها گران نشده بلكه جلوي گراني ها هم گرفته شده...به نمايندگان بفرماييد نام ببرنند چه چيز گران شده....خواهشا نام ببريد......ماشين زمان دولت قبلي قيمتش كمر مردم راشكست ...كه اين دولت يازدهم اگر هم بخواهد قيمتها رابرگرداند نمي تواند با دسته گل هايي كه دولت قبل به آب داده........واقعا روز قيامت چه خواهد كرد .....چطور مي خواهد جواب بدهد...
  • بی نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    روغن هسته انگور که سه سال پیش میخریدم هشت هزارتومان الان شده سی و پنج هزارتومان یعنی چهاربرابر .. خودتان توی این مملکت زندگی نمیکنید؟ کارگروکارمند وانهایی که بیکارهستند چگونه باید با این تورم و گرانی زندگی کنند . ؟؟؟
  • مهدی IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    چه عجب، یعنی نمایندگان از این کارا هم میکنن؟؟؟
  • اشنا IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    0 0
    سلام کم فروشی وگرانی در شهر ستانها کنترل نمشود