قدس آنلاین: بدانيد كه هر كس چشمانش از ترس خدا اشك ريزد، در برابر هر قطره اشك او، كاخى آذين بسته به مرواريد و گوهر در بهشت به او مى دهند.

کاخ های بهشت به چه کسانی واگذار می شود؟

به گزارش قدس آنلاین، گریستن و جاری شدن اشک ها یکی از زیباترین حالات انسانی است که اوج عاطفه و احساس او را به نمایش می گذارد. از این رو است که در آموزه های اسلامی گاه از اشک به نشانه درک حقیقت، گاه برای نزدیک شدن به خدا و ... تعبیر می شود.

پيامبر خدا (ص) درباره  گریستن می فرمایند: «اى على! سفارش تو را به خودت مى كنم كه خصلت هايى داشته باشى و آنها را حفظ كنى! بار خدايا! على را [در حفظ اين خصال ]يارى كن : ... چهارم: گريستن براى خدا. در برابر هر قطره اشكى كه مى ريزى خانه اى در بهشت براى تو ساخته مى شود.»

همان حضرت (ص) می فرمایند: «هیچ قطره ‏اى نزد خدا محبوب ‏تر از دو قطره نیست: قطره خونى که در راه خدا ریخته شود، و قطره اشکى که در تاریکى شب از بیم خدا از دیده جارى گردد.»

برخی روایات اشک را نشانه رحمت الهی و نعمت می دادند، آنچنان که امیرالمومنین (ع) می فرمایند: «اشک چشم‏ ها و ترس دل‏ها [از خدا] از رحمت خداوند به شمار مى‏ رود.»

پیامبر اکرم (ص) نیز فرموده اند: «همانا اشک رحمتى است که خداوند آن را در وجود بندگانش قرار مى‏دهد.»

یکی از بهترین گریستن ها و اشک ها، اشک از خوف خداوند است. از این رو است که پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «بدانيد كه هر كس چشمانش از ترس خدا اشك ريزد، در برابر هر قطره اشك او، كاخى آذين بسته به مرواريد و گوهر در بهشت به او مى دهند. در آن كاخ چيزهايى است كه هيچ چشمى نديده، هيچ گوشى نشنيده و بر دل هيچ بشرى خطور نكرده است.»

همان حضرت (ص) در خطبه حجّة الوداع فرمودند: «هر كس چشمانش از ترس خدا اشك ريزد براى هر قطره اشك او به اندازه كوه احد در ترازوى اعمالش پاداش مى نهند.»

امیرالمومنین (ع) نیز این گریه را نشانه رحمت دانسته و فرموده اند: «گريه چشم ها و ترس دل ها نشانه رحمت خداى بلند نام است. هر گاه اين دو را در خود يافتيد دعا كردن را غنيمت شمريد.»

البته اشک برای خدا سیره انبیا و بزرگان است همانطور که خداوند در آیه 58 سوره مبارکه مریم مى ‏فرماید: «... اًِّذَا تُتْلَى عَلَیْهِمْ آیَاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیّاً»؛ «آنان [پیامبراى الهى و هدایت یافتگان] کسانى بودند که وقتى آیات خداوند رحمان بر آنان خوانده مى‏شد به خاک مى‏افتادند در حالى که سجده مى‏کردند و گریان بودند.»

درباره فضیلت گریه از خوف خدا امام باقر (ع) نیز فرموده اند: «روز رستاخيز همه چشم ها گريانند مگر سه چشم: چشمى كه در راه خدا شب را نخفته باشد، و چشمى كه از ترس خدا گريان شده باشد، و چشمى كه از محرمات خدا فروهشته باشد.»

یکی از گریه های توصیه شده در دنیا، گریستن بر احوالات خود است که آن نیز ابواب برکت و خیر را به روی آدمی می گشاید.

در وحى هاى خداوند متعال به موسى (ع) آمد: «تا در دنيا هستى به حال خود گريه كن و از هلاكت و مهلكه ها بترس و مبادا زرق و برق زندگى دنيا تو را فريب دهد.»

امام جعفر صادق (ع) فرمودند: «هر چیزى پیمانه و وزنى دارد مگر اشک ها؛ زیرا قطره‌‏اى اشک دریاهایى از آتش را فرو مى‏‌نشاند. و هرگاه چشم در اشک خود غرق شود، گَرد هیچ فقر و ذلّتى بر چهره آن ننشیند. و هرگاه اشک ها سرازیر شود خداوند آن چهره را بر آتش حرام گرداند. و اگر گرینده‏‌ اى در میان امتى بگرید همه آن امت مشمول رحمت مى‏‌شوند.»

منابع:

میزان الحکمه

غررالحکم

بحارالانوار

انتهای خبر/

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسینی IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    1 0
    باسلام.خیلی عالی ای کاش بشه باموافقط علمابصورت فیلم هم دیده بشه که تاثیرش بیشره باتشکر