معاون وزیر کار از طرح آموزش" سیار" روستاییان برای گسترش اشتغال خبر داد و گفت:۱۰ هزار روستا در مرحله اول برای این طرح مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

جزئیات طرح آموزش«سیار» روستاییان برای توسعه اشتغال

کوروش پرند در گفت‌وگو با  تسنیم، با اشاره به اینکه یکی از برنامه های جدید سازمان فنی و حرفه ای موضوع مهارت است گفت:آموزش محصول محور موضوع مهمی است که با دقت دنبال می‌کنیم.  از جمله طرح‌هایی که در کشور با موفقیت در حال اجرا شدن است بحث آموزش و اشتغال است. طرح جدید آموزش، تولید، بازاریابی و فروش به صورت بخش خصوصی و دولتی اجرا می شود.

 معاون وزیر کار با بیان اینکه آموزش محصول محور را در چند حوزه دنبال می‌کنیم گفت: آموزش محصول محور در حوزه های سنگ نیمه قیمتی و قیمتی، پوشاک، کیف و کفش چرم، صنایع غذایی،‌انرژی تجدید پذیر، دارویی گیاهی و گیاهی و بازاریابی و بازارسازی در حال اجرا شدن است.

 پرند بیان کرد: طرح دیگری که ما دنبال می کنیم و وزیر کار هم موافقت کرده‌اند، طرح توانمند سازی برای فارغ التحصیلان است که این سازمان برنامه ریزی کرده است و بیش از 10 طرح مختلف را در این خصوص در حال اجرا به صورت آزمایشی و روتین در جاهای مختلف هستیم.

 وی  افزود:الان به دنبال این هستیم در وزارتخانه های مختلف مانند وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد به صورت سیستماتیک و فراگیر این کار را در کشور انجام دهیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای افزود: طرح دیگری که مد نظر داریم، آموزش و توانمند سازی روستاییان و عشایر و مناطق محروم است که براساس روش جدید آموزش سیار در حال انجام است و برنامه ریزی برای اجرای گسترده در کشور هستیم که اجرای لازم را به ما تزریق کند. در هر حوزه نیازسنجی و تدوین استاندارد آموزشی و آموزش سیار و مواد اولیه که نیاز دارد برآورد و برنامه ریزی شده است.

پرند با بیان اینکه در برنامه ما برای 10 هزار روستا برنامه ریزی داریم افزود:روستاهای مورد هدف روستاهای بیشتر از 60نفر جمعیت هستند و با توجه به شرایط اقلیمی و آمایش سرزمین ما آنها را انتخاب کرده‌ایم. این طرح یکی از طرح هایی است که برای ایجاد اشتغال به نهاد ریاست جمهوری ارایه شده است.

وی با تاکید بر همکاری دستگاه های متولی در امر اشتغال در اجرای این طرح اضافه کرد: این طرح نوعی آموزش روستاییان است که پیش از این در هندوستان اجرایی شده و این کشور آن را به عنوان یک بسته آموزشی به ایران ارایه کرده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در قالب این طرح ساکنان مناطق محروم اعم از روستاها، حاشیه نشینان شهرها و ساکنان سکونتگاه های غیررسمی آن دسته از آموزش های مهارتی را که منتج به اشتغال پایدار شود، فرا می گیرند.

پرند با یادآوری آسیب هایی که ممکن است در مسیر اجرای این طرح باشد، گفت: ابتدا باید در هر استان نیازسنجی آموزش های مهارتی انجام و بر اساس آن نیازها منابع آموزشی استاندارد تعریف شود.پس از تدوین نیازها و منابع استاندارد آموزشی، باید مربیانی تربیت شوند و سپس آموزش های اشتغال محور آغاز شود.

پرند با بیان این که طرح آموزش سیار تنها یک نمونه از برنامه های آموزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه اشتغال است، گفت: نخستین مشکل این مدل پراکندگی 22 میلیون نفر ساکن در 61 هزار روستای کشور است که آموزش آنان را نیازمند بودجه و اعتبارات کلان کرده است.

وی افزود: لازم است معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری به همراه وزارت جهادکشاورزی، سازمان دهیاری ها و شهرداری وزارت کشور، بخش مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این بخش همکاری کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.