قدس آنلاین_ هنگامه طاهری: فرهنگ‌ سازی, قانونمندی , احترام به قوانین رانندگی و حقوق شهروندی و نیز توسعه حمل و نقل عمومی می تواند تا حد قابل توجهی در تعدیل رفتارهای پر خطرو جلوگیری از سوانح ترافیکی، نقشی بازدارنده ایفا کند.

 60درصد قربانیان تصادفات در گروه سنی مولد و نان آور خانواده هستند/ 24 درصد قربانیان سوانح جاده ای را زنان تشکیل می دهند

تصادفات يکي از بزرگترين مشکلات سلامتي عمومي در جهان است. زيرا قربانيان بيشتر جوان هستند و قبل از تصادف داراي سلامتي کامل بوده‌اند.  اين مسئله در کشور ايران با روند صعودي تعداد کشته شدگان و افزايش تعداد کاربران از راه هاي کشور و همچنين افزايش تعداد سفرها مهم تر شده و بررسي مدلهاي متناسب براي شناسايي عوامل مؤثر ترافيكي ضرورتي اجتناب ناپذير به نظر مي‌ رسد. بر اين اساس تلاش در راستاي بهبود وضعيت سلامت سفر و كاهش خطرات سوانح رانندگي با توسعه و به كارگيري‌ ايمني ترافيك امري ضروري است. آنچه در اين ميان همچنان مدنظر كارشناسان حوزه ترافيك است شناسايي علل و عوامل مؤثر در بروز يا شدت وقوع يك تصادف است که عبارتند ازعوامل سه گانه موثر بر تصادفات جاده­اي،عوامل انساني، راه و خودرو.

 بيشترين درصد درباره تأثير عوامل انساني در بروز و شدت تصادفات جاده‌اي، مربوط به بي‌توجهي به مقررات است , پس از آن مصرف مشروبات الکلي و استعمال مواد مخدر وکمترين درصد فراواني مربوط به نقص عضو موثر  و ضعف ناشي از کهولت سن. علاوه بر این جاده و خودرو می‌تواند در صورت مدیریت غلط، بهای گزافی را به زندگی آدم‌ها تحمیل کند.

 در همه جای دنیا تصادفِ رانندگی اتفاق می‌افتد و در همه جای دنیا هم کشته‌ها و مجروحان تصادفات جاده‌ای وجود دارند، اما این وضعیت در کشور ما به گونه‌ای اضطراری و حاد در جریان است زیرا علاوه بر آموزش‌های دیرهنگام عدم ارتقای ایمنی خودروها و جاده‌ها بعلاوه جدی نگرفتن بحث کشته‌های جاده‌ای از سوی مسئولان مرتبط با بحث ترافیک در ایران از عوامل مهم دیگر است. در این راستا گفته می شود ایران بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات را در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی دارد که ۶۰ درصد این قربانیان نیز در گروه سنی 15 تا 44 سال یعنی گروه سنی مولد و  نان‌آور خانواده هستند.

به گفته علی رضا اسماعیلی رییس سابق پلیس راه کشور سهم ترددهای جاده‌ای در ایران 90 درصد است و ایرانی‌ها تقریبا هفت برابر اروپایی‌ها در جاده‌ها مسافرت می‌کنند و همین موضوع بر افزایش قربانیان حوادث ترافیکی اثر گذاشته است در حالی که سهم راه‌آهن و هواپیما به ترتیب 7 و 3 درصد بیشتر نیست.

علاوه بر این به گفته رییس هیات مدیره انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راه های کشور سالانه18 هزار نفر در حوادث جاده ای ایران کشته و 310 هزار نفر نیز مجروح می شوند و طبق آمار 44 هزار نفر از کشته شدگان سوانح جاده ای کشور را زنان تشکیل می دهند که این رقم معادل 24 درصد مجموع قربانیان است.

در خصوص قربانیان حوادث ترافیکی رئیس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقاء ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشورهم یادآور شد: بر اساس دومین گزارش بین‌المللی وضعیت ایمنی راهها(2013) که 98.6درصد جمعیت جهان یعنی بالغ بر 6.8 میلیارد نفر جمعیت را پوشش داد، سالانه 1.24 میلیون نفر بر اثر حوادث ترافیکی در سراسر جهان فوت می‌کنند.

به گفته وی اگر چه این آمار در مقایسه با نخستین گزارش ایمنی راهها(سال 2007) تغییری نداشته ولی طی این مدت 15درصد به تعداد خودروهای جهان افزوده شده است.

به هر حال باید توجه داشته باشیم تنها وقتی می توانیم آمار کشته ها را کاهش دهیم که همه نهادها مثل پلیس، شهرداری،خودروسازها، وزارت راه و ده‌ها ارگان دیگر با یکدیگر همکاری هماهنگی مستمر داشته باشند. خودروسازان کشور امنیت خودروها را ارتقا بدهند و وضعیت راه‌های کشور باکیفیت‌تر و ایمن‌تر از وضع فعلی بشود.

همچنین یادمان باشد اختصاص یک روز به نام قربانیان حوادث ترافیکی برای کاهش آمار تلفات ناشی از این سوانح موثر نیست بلکه فرهنگ‌ سازی, قانونمندی , احترام به قوانین رانندگی و حقوق شهروندی و نیز توسعه حمل و نقل عمومی می تواند تا حد قابل توجهی در تعدیل رفتارهای پر خطرو  جلوگیری از سوانح ترافیکی، نقشی بازدارنده ایفا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.