رییس جمهوری در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: برخلاف آنچه که برخی از رسانه ها و سایت ها شایع می کنند من در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه سیاسی یا شخصیتی نبوده ام و نه هستم و نه من کسی هستم که در این زمینه ها فشار پذیر باشم و بخواهم به خاطر نظر گروهی یا فشار گروهی انتخابی را انجام دهم.

روحانی: در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه و شخصیتی نبودم

  

 

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح سه شنبه در جلسه رای اعتماد «فخر الدین احمدی دانش آشتیانی» در مجلس شورای اسلامی افزود: برای این وزارتخانه مهم شخصیتی می تواند این مسوولیت را بپذیرد که از دید دانشگاهیان صاحب نظر باشد.

رییس جمهوری ادامه داد: امروز به عنوان چهارمین نوبت است که برای درخواست رای اعتماد جهت وزیر پیشنهادی علوم خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می رسم.

روحانی افزود: البته تماس و نزدیکی مجلس و دولت همواره مطلوب است و فرصتی که بنده در خدمت نمایندگان هستم، مغتنم است اما امیدوارم فرصت های آینده عمدتا برای همفکری و تعاون برای رفع مشکلات اساسی مردم به ویژه در زمینه مسایل اقتصادی، اشتغال، رشد و توسعه کشور، تعالی، اخلاق و فرهنگ در جامعه باشد.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه وزارت علوم ، وزارت بسیار حایز اهمیتی است، اضافه کرد: از این دیدگاه که سرنوشت فعالیت علمی میلیون ها دانشجو و ده ها هزار عضو هیات علمی، اساتید، محققان و پژوهشگران در چارچوب قوانین و مقررات این وزارتخانه و در ارتباط با وزارت علوم است.



** به دنبال آن هستیم که ایران مرجع علمی جهانی شود

رییس جمهوری ادامه داد: آنچه که برای ما مهم است پیشرفت علم و دانش و پژوهش در کشور است. ما درپی آن هستیم که ایران عزیز اسلامی به عنوان مرجع علمی بزرگ در این منطقه و حتی در آینده در سطح جهان باشد. همانطور که امروز در برخی موارد علوم جدید و های تِک در رده ای هستیم که می توانیم در آینده ای نزدیک با کشورهای پیشرفته و بزرگ در صحنه رقابت قرار گیریم.

روحانی تاکید کرد: دغدغه همه ما، دولت و مجلس بی تردید یک دغدغه است. هدف ما هم یکی است. هدف ما آن است که علم و دانش ما در خدمت مردم و درخدمت فرهنگ اسلامی و ایرانی ما باشد. هدف ما این است که دانشگاه های ما مراکز فعالیت علمی و پژوهشی باشند و ضمن این که با سیاست های داخلی، منطقه ای و جهانی کاملا آشنا هستند، فضای دانشگاه عمدتا فضای علمی و فرهنگی باشد و نه آن که عمدتا فضای سیاسی و یا خدای ناکرده فضای سیاسی کاری باشد.



** در تصمیم گیری ها با صاحب نظران مشورت می کنم

روحانی اظهار داشت: همه ما در پیشگاه خداوند بزرگ مسوول هستیم و در پیشگاه ملت عزیز ایران و درپیشگاه وجدانمان و این سه دادگاه هیچ زمان ما را رها نخواهد کرد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: بنابراین رییس جمهور بر مبنای وظایفی که قانون اساسی بر دوش او گذاشته است و بر مبنای وعده هایی که من در دوره انتخابات به مردم داده ام، من به مردم وعده دادم در اداره کشور و در انتخاب افراد بدون مشورت با صاحب نظران قدمی بر ندارم و درتمام مسایل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی تا امروز بدون مشورت با صاحب نظران و متخصصان به نام آن رشته، تصمیمی اتخاذ نکردم.

روحانی افزود: در زمینه انتخاب وزیر همانطور که قانون اساسی به صراحت می گوید؛ رییس جمهور فردی را به عنوان وزیر تعیین و برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می کند، آنجا که حق و وظیفه من است تعیین یک فرد برای پذیرش مسوولیت سنگین وزارت است.

رییس جمهوری یادآورشد: من این نکته را بگویم برای اداره کشور در شرایط سختی هستیم، آنچنان نیست که داوطلبین برای به دوش گرفتن بار مسوولیت زیاد باشند. ما گاهی برای برخی مسوولیت ها در رده پایین تر از وزیر با تعدادی از افراد صحبت می کنیم و از آنها می خواهیم تا مسوولیت را بپذیرند.

روحانی اظهار داشت: البته پذیرش مسوولیت آن کسی که توانمند است به عنوان وظیفه است و همه ما افتخار می کنیم که در این نظام، خادم نظام و خادم مردمان باشیم.



**وزیر علوم باید از دید دانشگاهیان، صاحب نظر باشد

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه کرد: نسبت به وزارت علوم اعتقاد بر این است که فردی اولا مسوولیت این وزارتخانه را بپذیرد که از لحاظ علمی و دانشگاهی در یک سطح قابل قبول و به معنای واقع کلمه عالم باشد. در رشته خودش صاحب نظر باشد. به تعبیر ما مجتهد در رشته خودش باشد. در رشته خودش مدارک های علمی لازم را طی کرده و مقالات علمی لازم را نوشته و به عنوان یک چهره علمی باشد.

روحانی ادامه داد: برای این وزارتخانه مهم شخصیتی می تواند این مسوولیت را بپذیرد که از دید دانشگاهیان و از دید جامعه عالم، فرهیخته و صاحب نظر در رشته تحصیلی اش باشد.

رییس جمهوری یادآور شد: ثانیا معیار و شاخص ما برای معرفی وزیر و انتخاب وزیر آن است که فردی باشد در دانشگاه که در میان اساتید و هم در میان مجموعه دانشجویان دارای مقبولیت باشد.



** خدمت و تعالی کشور؛ پیام واحد مردم برای قوا

رییس جمهوری گفت: به نظر من اینکه برخی از رسانه ها کلمه لجبازی را برای ریییس جمهوری یا مجلس به کار می برند، واژه مناسبی نه برای مجلس محترم و نه برای دولت است چرا که اینجا جای دعوا به آن مفهوم معروف و جای تنازع نیست.

روحانی با بیان اینکه ما دو قوه ای نیستیم که بخواهیم با هم تنازع کنیم و روبروی هم بایستیم، افزود: ما هر دو اهل تعامل هستیم و می خواهیم در کنار هم مسایل کشور را حل کنیم.

رییس قوه مجریه با بیان اینکه من فکر نمی کنم پیام مردم برای دولت و مجلس دو نوع پیام باشد و مردم یک نوع پیام برای نمایندگان مجلس و یک نوع پیام برای دولت داشته باشند، تصریح کرد: ملت پیام واحدی را برای منتخبین و نمایندگان خودش ارسال می کند که این پیام برای دولت و مجلس که منتخب مردم هستند، یکی است.

روحانی با تاکید بر اینکه مردم از ما خدمت و تعالی کشور را می خواهند، اظهارداشت: مردم می خواهند دانشگاهی باشد که از لحاظ فرهنگی و اخلاقی برای فرزندان عزیزشان دانشگاه امنی باشد.

وی ادامه داد: مردم می خواهند دختران و پسرانشان در دانشگاه ها علم، اخلاق وفرهنگ بیاموزند و هم با سیاست و مسایل جهانی آشنا باشند.

رییس جمهوری با بیان اینکه مردم همچنین می خواهند فرزندانشان عالم شوند، گفت: مدرک گرایی مورد هدف خانواده ها و نظام نیست و باید دانشگاه ها را از مسئله مدرک گرایی و اینکه هر کسی دنبال کاغذی به عنوان مدرک باشد، جدا کنیم.

روحانی افزود: ما به دنبال عالم و محقق هستیم؛ عالم و محققی که هنوز ترم آخر تحصیل کارشناسی او تمام نشده، ده ها موسسه دنبال جذب او باشند و برای جذب او رقابت باشد.

رییس قوه مجریه تاکید کرد: بی تردید در کشور ما در آینده که رونق اقتصادی با کمک شما ایجاد خواهد شد می توانیم قدم سریعتری برداریم.

روحانی گفت: ما هرچه زودتر منتظر لایحه ای هستیم که برای خروج از رکود تقدیم مجلس کرده ایم و این لایحه هر چه زودتر به دست ما برسد، در این راه که خواست ملت ماست می توانیم قدم سریعتری برداریم چون مسایل مهم کشوری از جمله مسئله خروج از رکود و رسیدن به رونق کار همه مسوولان کشور است.

رییس جمهوری اظهارداشت: همه باید دست به دست هم دهیم تا این امر مهم محقق شود تا بتوانیم به نقطه ای برسیم که آن نقطه برای مردم ما یک زندگی توام با رفاه و با عزت به همراه داشته باشد.

روحانی ادامه داد: اگر می خواهیم به نقطه توسعه و رونق برسیم باید دانشگاه ها و علم پایه اقتصاد باشد و اقتصاد نیز دانش بنیان شود.

رییس جمهوری گفت: در دنیای امروز اقتصاد سنتی قدرت رقابت با منطقه و جهان را ندارد و ما باید بتوانیم با منطقه و جهان از لحاظ اقتصادی رقابت کنیم و پیشتاز باشیم که این در صورتی امکان پذیر است که اقتصاد ما دانش بنیان باشد.

روحانی افزود: اقتصاد ما زمانی دانش بنیان می شود که دانشگاه ها به دنبال مدرک نباشد و محیط دانشگاه های ما نیز آرام باشد.



**وفاداری به نظام، رهبری و قانون اساسی مهم است نه سوابق سیاسی

رییس جمهوری ادامه داد: برای من مهم نیست فرد سوابق سیاسی اش کدام حزب است، مهم وفادار بودن وی به انقلاب، نظام اسلامی، رهبری انقلاب، قانون اساسی و خدمت به مردم است.

روحانی افزود: دانش آشتیانی است کسی است که سوابقش نشان می دهد پدر وی از علما بود و نماینده مجلس شورای اسلامی بود و بنده سال ها در مجلس در خدمت وی بودم، خداوند روحش را قرین رحمت کند وی یک عالم فرهیخته و متواضع بود.

رییس جمهوری اضافه کرد: آقای دانش آشتیانی از یک خانواده علمی و روحانیت است کسی که از جوانی در مدارس و دبیرستان هایی که عمدتا فعال مذهبی بوده رشد پیدا کرده، وی در انقلاب حضور داشت، همچنین پس از انقلاب و در دوران دفاع و در سپاه خدمت می کرد.

روحانی اظهار داشت: آقای دانش آشتیانی با وزراتخانه علوم آشناست، وی مسوولیت و خدمات فراوانی به دانشگاه و دانشجو کرده است و در رشته علمی خودش تجربه های فراوانی دارد، تمام اینها نشان می دهد که وی شخصیتی است که دلمان کاملا قرص است، از نظر اینکه تلاش وی بر این باشد که دانشگاه ما اخلاقی تر، اسلامی تر، فرهنگ انقلابی و اسلامی در دانشگاه ما توسعه پیدا کند. دانشگاه آرامتر، پر نشاط تر و از کمیت به سمت کیفیت حرکت کند.

رییس جمهوری ادامه داد: دانشگاه ما به تولید متصل شده و بتواند کاری کند که رشد اقتصادی و اجتماعی داشته باشیم و این همه نیازهایی که امروز داریم به هر حال ما در دانشگاه نشاط دانشجو می خواهیم، در دانشگاه آزادی علم و پژوهش برای اساتید می خواهیم، در دانشگاه باید فضایی درست کنیم که هم دانشجو از آن فضا لذت ببرد، هم استاد بتواند در آن فضا خدمت کند و همه اینها ویژگی هایی است که از نظر بنده آقای دانش آشتیانی می تواند آن را به خوبی برآورده کند.



این خبر در حال تکمیل شدن است...

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.