جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم که نتیجه اش پیش از برگزاری جلسه هم قابل پیش بینی بود، حاشیه های جالبی داشت.

وقتی فریدون هم برای جلب نظر نمایندگان به میدان می آید/ چه کسی آشتیانی را به روحانی معرفی کرد؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم ساعت هشت و ۲۰ دقیقه آغاز شد.

در ادامه گزارش خبرنگاران مهر از حاشیه های این جلسه را می خوانید:

- نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و پورمحمدی وزیر دادگستری اولین افرادی از دولت بودند که  پیش از حضور رئیس جمهور در صحن علنی حضور یافتند.

- ساعت هشت و ۳۰ دقیقه رئیس جمهور با استقبال حسن ابوترابی فرد نایب رئیس جمهوری اسلامی به همراه جهانگیری معاون اول، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، انصاری معاون پارلمانی، صادق مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور و دانش وزیر پیشنهادی علوم وارد مجلس شد. البته در ادامه فانی وزیر آموزش و پرورش، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، نوبخت معاون برنامه ریزی، رحمانی فضلی وزیر کشور، طیب نیا وزیر اقتصاد، واعظی وزیر ارتباطات، نجفی سرپرست وزارت علوم و الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور نیز به این جمع پیوستند.

- قاسم جعفری، علیرضا زاکانی و سید حسین نقوی حسینی در مخالفت با وزیر پیشنهادی و محمدرضا تابش، علی مطهری و عبدالکریم هاشمی  در موافقت با وزیر پیشنهادی سخنرانی کردند.

- رئیس جمهور در این جلسه تصریح کرد: برخلاف آنچه رسانه‌ها و سایت‌ها شایعه می کنند برای انتخاب وزیر علوم تحت فشار هیچ گروه سیاسی نبوده و نیستم و کسی نیستم که فشار پذیر باشم و به خاطر نظر گروهی کاری را انجام دهم.

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری

- وی همچنین با اشاره به شرایط سخت کشور گفت: در این شرایط داوطلبان زیادی برای پذیرش مسئولیت در کشور وجود ندارند.

- رئیس جمهور واژه لجبازی را در شأن دولت و مجلس ندانست و گفت: در شأن دو قوه نیست که با هم تنازع کنند.

- روحانی همچنین تصریح کرد: اولین کسانی که دانش را به من معرفی کردند اصولگرایان بودند. در همین خصوص یکی از نمایندگان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر اظهار داشت: از رئیس جمهور سوال کردم که آیا با فشار گروه خاصی آقای دانش را معرفی کردید گفتند خیر. نهاوندیان ایشان را به من معرفی کرد و به نظر من هم ایشان گزینه خوبی است.

- در میان سخنرانی روحانی فریدون برادر رئیس جمهور و دستیار ارشد وی در جمع نمایندگان حاضر شد. وی به سمت کوثری رفت و با این نماینده مشغول گفتگو شد. پس از مدتی مهرداد بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس نیز به جمع آنها پیوست که مذاکرات بذرپاش و کوثری و فریدون طولانی شد. به نظر می رسید این بار برادر رئیس جمهور نیز برای جلب رای اعتماد وارد میدان شده است.

- رئیس جمهور در پایان سخنرانی‌اش با استناد به اظهارات آشتیانی گفت: آشتیانی به من اعلام کرده که سال‌هاست سیاست را به معنای این جناح و آن جناح کنار گذاشته و به کارهای علمی و فرهنگی پرداخته است، پدر ایشان نیز از علما بوده و در کسوت نمایندگی مجلس در خانه ملت حضور داشته است.

- کمی بعد از ساعت ۹  سخنرانی روحانی به پایان رسید و قاسم جعفری به عنوان اولین مخالف پشت تریبون مجلس قرار گرفت.

- سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در ابتدا خطاب به رئیس جمهور گفت: چه شده که همه گزینه های وزارت علوم از یک گروه آن هم از دار و دسته آقای معین انتخاب می‌شود؟ این موضوع تصادفی نیست.

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری

وی ادامه داد: آقای معین در سخنانی گفته‌ باج خواهی مجلس در چند روز اخیر بی سابقه است. این اظهارات جعفری احسنت تعداد زیادی از نمایندگان را به همراه داشت.

- جعفری خطاب به رئیس جمهور گفت: چرا افرادی را معرفی می کنید که خانواده هایشان علاقه ای برای زندگی در کشور ندارند؟ فرزندان آقای دانش در اسپانیا، مالزی و کانادا زندگی می‌کنند.

- دومین مخالف وزیر پیشنهادی علوم سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین بود.

وی گفت: رهبری فرمودند که فتنه خط قرمز ماست. ما از این خط عبور نمی کنیم. اگر ۲۰ نفر دیگر معرفی شوند و ویژگی‌های نیلی و فرجی دانا را داشته باشند این مجلس رای نخواهد داد. این اظهارات نقوی با استقبال و تایید نمایندگان مواجه شد؛ به طوری که برای لحظاتی سخنان نقوی قطع شد.

- در میان سخنرانی موافقان و مخالفان تعدادی از نمایندگان اطراف رئیس جمهور جمع شده بودند که علی رغم تذکرات هیات رئیسه متفرق نشدند تا رئیس جمهور بتواند سخنان مخالفان را دقیق استماع کند.

- انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور که در میان صحبت های نقوی حسینی و بعد از تایید سخنانش از سوی نمایندگان، جو مجلس را به طور کامل علیه وزیر پیشنهادی می‌دید، در جایگاه هیات رئیسه حضور یافت و به همراه نصیرپور معاون پارلمانی وزارت علوم مدت طولانی با لاریجانی صحبت کردند. از حرکات لاریجانی به نظر می‌رسید که وی موافق اظهارات انصاری نیست.

- پس از آن اولین موافق وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون مجلس رفت؛ علی مطهری نماینده تهران ۱۰ دقیقه تلاش کرد تا بتواند رای اعتماد نمایندگان را جلب کند.

- در ابتدای سخنرانی وی مجلس از نظم اولیه خود خارج شد و این امر موجب شد مطهری از ریاست جلسه بخواهد تا به نمایندگان تذکر دهد تا به اظهاراتش گوش دهند. وی از نمایندگان خواست با ختم یک صلوات سکوت را رعایت کنند که البته لاریجانی به وی تذکر داد که ختم صلوات هم در زمان وی برای سخنرانی حساب می‌شود.

- در زمان سخنرانی مطهری نمایندگان در صندلی های خود حضور نداشتند و کمتر نماینده‌ای به سخنان وی گوش می‌داد.

- مطهری خطاب به نمایندگان گفت: کاری نکنید که برای ما جوک درست کنند که برای تعامل میان دولت و مجلس وزیر پیشنهادی باید بعد از فتنه ۸۸ به دنیا آمده باشد.

وی همچنین گفت که بنده، آقای حداد و دانش آشتیانی هر سه در مدرسه علوی تحصیل می‌کردیم. از افراد با بصیرت گرفته تا فرد فتنه گری مثل بنده.

- ساعت ۹ و ۴۲ دقیقه و پس از پایان اظهارات مطهری رئیس جمهور صحن علنی مجلس را ترک کرد.

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری

- پس از آن علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون مجلس قرار گرفت. وی فیلم تحصن دانشجویان و اساتید دانشگاه امیر کبیر را در صحن علنی مجلس به نمایش درآورد که دانش آشتیانی در آن جمع حضور داشت. دانش در این جمع اعلام کرده بود که در این تحصن اعتراض خود را اعلام می کنیم و باید کل اساتید کشور را برای این کار بسیج کنیم، در این فیلم صدیقی معاونت فعلی دانشجویی وزارت علوم و غلامی مدیر کل بورسیه های وزارت علوم   نیز در کنار دانش در جمع تحصن کنندگان حضور داشتند و به نظر می رسید دانش از عناصر محوری اداره کننده این جلسه بوده است.

- در فیلم بعدی نیز جمعی به تصویر کشیده شده بود که در تعطیلی کشاندن کلاس‌های دانشگاه نقش داشتند که در این جمع نیز دانش از افراد محوری بود.

- زاکانی همچنین اعلام کرد مدرسه مفید که تحت مدیریت آقای دانش است تنها مدرسه ای بود که در روز قدس سال ۸۸ از دم در مدرسه راهپیمایی راه انداختند و شعار نه غزه نه لبنان سر دادند و مدیر این دبیرستان تنها مدیری بود که در این جریان دستگیر شد.

- پس از زاکانی محمدرضا تابش در موافقت با وزیر پیشنهادی صحبت کرد. در زمان سخنرانی تابش نیز جو بی نظمی در مجلس حاکم بود و تقریبا هیچ یک از نمایندگان به اظهارات وی توجه نمی‌کردند.

- پس از پایان سخنرانی تابش تعدادی از نمایندگان از جمله روح الله حسینیان اطراف وی جمع شدند.

- پس از آن نوبت دفاعیات دانش از سابقه سیاسی و علمی اش رسید. دانش خیلی پرشور و باحرارت صحبت می کرد اما این شور و هیجان نتوانست به جز تعداد اندکی از نمایندگان توجه وکلای ملت را جلب کند. گویا در زمان سخنرانی‌های موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نمایندگان تصمیم خود را برای رای اعتماد گرفته بودند و دیگر توجهی به اظهارات وزیر پیشنهادی نداشتند.

- علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در میانه جلسه در زمان سخنرانی دانش جلسه علنی را ترک کرد و اداره جلسه را به حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس سپرد.

- دانش در دفاعیات خود تاکید کرد که هیچ مدیری از مدرسه مفید دستگیر نشده؛ فرزند اقای زاهدی، سردار نقدی و حسین شریعتمداری در مدرسه مفید تحصیل کرده و از این مدرسه فارغ التحصیل شده اند.

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری

- وی خود را فرزند انقلاب خواند و گفت: به این دلیل پذیرفتم به عنوان گزینه پیشنهادی علوم در مجلس حضور یابم که احساس کردم کشمکش دولت و مجلس در حال تبدیل شدن به مسئله ملی است، نمایندگان با فریادهای دو- دو خود اعتراضات خود را به اظهارات دانش مطرح کردند.

- علیرضا زاکانی در واکنش به اظهارات دانش با اعلام تذکری گفت: اسناد مربوط به عضو موسس بودن آشتیانی در  حزب مشارکت را در اختیار دارد.

- در ادامه دانش و تعداد اندکی از وزرا که در جلسه علنی حضور داشتند مجلس را ترک کردند و رای گیری آغاز شد. در ادامه رای گیری جعفری ایمن آبادی نماینده مردم رشت در اعتراض به اینکه رای وی گرفته نشده برای دقایقی جلسه علنی را به بی نظمی کشاند که با تدبیر هیات رئیسه این مشکل حل شد.

- در پایان سخنرانی دانش حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: آقای دانش جعفری! ممنون. این در حالی است که وزیر پیشنهادی علوم دانش آشتیانی نام داشت. وی سپس گفته خود را اصلاح کرد.

- در پایان نمایندگان با ۷۰ رای موافق، ۱۷۱ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در مجلس با حضور دانش در وزارت علوم مخالفت کردند.

پیش از این نیلی احمدی آبادی توانسته بود ۷۹ رای موافق نمایندگان مجلس را جلب کند و آرای مخالف وی ۱۶۰ رای بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.