رییس ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: رتبه بین المللی علوم شناختی ایران با هشت رتبه ارتقا از 34 در سال 2012 به 26 در سال 2013 رسید.

خرازی: ارتقای هشت رتبه ای جایگاه ایران در علوم شناختی دنیا

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا دکتر کمال خرازی روز چهارشنبه در سومین همایش زبان شناسی رایانشی در دانشگاه صنعتی شریف افزود: در سال 2012 نیز رتبه سوم منطقه را در حوزه علوم و فناوری های شناختی داشتیم که این جایگاه نیز یک پله ارتقا یافته و در جایگاه دوم منطقه قرار گرفته ایم.

وی ضمن تشریح فعالیت ها و اقدامات ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی گفت: علوم شناختی، دانشی میان رشته ای، نو، پویا و معطوف به آینده است که در آن، مغز و فرایندها و کارکردهای شناختی آن مورد مطالعه روشمند و منظم علمی قرار می گیرد.

رییس پژوهشکده علوم شناختی خاطرنشان کرد: فناوری های برآمده از این دانش در تعامل با دانش ها و فناوری های همگرا (زیستی، نانو و اطلاعات) می تواند به ارتقای کیفیت زندگی بشر، رفع کاستی های ناشی از آسیب های مغزی، تولید سامانه های هوشمند و استفاده بهینه از ذهن و قوای فکری انسان کمک کند.

وی یادآور شد: علوم شناختی همچنین از علوم اعصاب، فلسفه ذهن، زبان شناسی، هوش مصنوعی، مدل شناسی، شناخت اجتماعی و مردم شناسی تشکیل می شود.

سومین همایش ملی زبان شناسی رایانشی به همت دانشگاه صنعتی شریف و انجمن زبان شناسی ایران تدارک یافته و تا فردا 29 آبان ماه ادامه خواهد داشت.

در این همایش تخصصی، 37 مقاله به صورت سخنرانی و 15 مقاله به صورت پوستر در محورهای 'فناوری اطلاعات و ارتباطات'، 'طراحی موتورهای جستجوگر'،'بازیابی اطلاعات و پردازش اسناد'، 'ترجمه ماشینی، تهیه پیکره های زبانی'، 'استخراج اطلاعات از پیکره های زبانی'، 'پردازش متن و پردازش گفتار'، 'فهم زبان طبیعی' و 'هوش مصنوعی' ارائه خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.