گروه هنر- عباسعلی سپاهی یونسی - بیوک ملکی، شاعر توانای شعر نوجوان که چهارشنبه به دعوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مشهد آمده بود، ...

 نوجوان به شعر عاشقانه هم نیاز دارد

در جمع تعدادی از مربیان کانون و شاعران شعر کودک و نوجوان مشهد از اهمیت کتابخوانی برای نوجوانان، وضعیت شعر نوجوان و مسایل این حوزه سخن گفت.

ملکی که کتابهای ارزشمندی در حوزه شعر نوجوان در کارنامه شعری خود دارد، ابتدا با اشاره به وضعیت مطالعه در بین نوجوانان گفت: متأسفانه در آموزش و پرورش ما وضعیت به گونه‌ای است که انگیزه‌ای در کودکان و نوجوانان ایجاد نمی‌شود و از طرفی در جایی مثل کانون که به برنامه‌های آن از سوی کودکان و نوجوانان اقبال نشان داده می‌شود، کتابها به اندازه کافی نیست و این موضوعی است که باید اصلاح شود.

وی با بیان این که در شهرهای مختلف ایران برای نوجوانان شعر خوانی کرده است، افزود: متأسفانه در بسیاری از سفرها دیده‌ام که نوجوانان ما حتی نحوه درست خواندن یک شعر را نمی‌دانند، اما خوشبختانه در مشهد این وضعیت را به گونه‌ای بهتر دیدم که نشان از تلاش و کوشش مربیان و شور و استعداد نوجوانان علاقه‌مند به شعر و ادبیات دارد.

صاحب مجموعه شعر نوجوان «بیا بگیر سیب را» در صحبت‌های خود از علاقه نوجوان به خواندن شعر عاشقانه صحبت کرد و افزود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم نوجوانان ما به سمت عشق می‌روند و از این جهت نمی‌توانیم وجود این موضوع را نادیده بگیریم، اما می‌توان برای مطالعه شعرهای عاشقانه نوجوانان برنامه داشت و با تولید محصول خوب، آنها را به سمتی هدایت کرد که شعرهای ارزشمند را مطالعه کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از شعرهایی که در ترانه‌ها استفاده می‌شود و نوجوانان ما هم آنها را گوش می‌دهند، شعرهایی است که هم ارزش ادبی ندارند و هم چیزهای بی‌ارزشی را به مخاطب منتقل می‌کنند، در صورتی که در شعر عاشقانه گذشته اگر هم چیزی بود، گلایه مودبانه‌ای بود.

ملکی تصریح کرد: اینکه در سالهای اخیر شاعران نوجوان ما به سمت سرودن شعرهای عاشقانه برای نوجوانان رفته‌اند، باعث می‌شود نوجوانان کمتر سراغ شعرهای دسته اول بروند، اما نباید فراموش کرد که در این موضوع دچار افراط و تفریط نشویم.

وی در بخش دیگری از گفته‌های خود به انتخاب موضوع و نحوه پرداختن به آن در شعر نوجوان اشاره کرد و گفت: بسیاری از موضوعات تاکنون بارها و بارها سروده شده‌اند و این مسأله دلیل نمی‌شود که شاعر سراغ این موضوعات نرود، اما این انتظار را داریم، از زاویه‌ای به موضوع نگاه شود که تازگی داشته باشد تا شعر با اقبال مخاطب روبه رو شود.سراینده مجموعه شعر «در پیاده‌رو» با اشاره به اهمیت شعر نوجوان گفت: در حال حاضر آنهایی که برای نوجوان به طور اختصاصی شعر می‌گویند، از تعداد انگشتان دو دست کمتر هستند و متأسفانه شرایط نشر و پخش کتابهای نوجوان به گونه‌ای است که مجموعه‌های خوب این شاعران به دست مخاطب خود نمی‌رسند که باید در این مورد چاره اندیشی بشود.

وی در پاسخ سؤالی که چرا نوجوان امروز سراغ شعر شاعران بزرگسال همچون سهراب سپهری می‌رود، گفت: نام سهراب در جاهای مختلفی توسط نوجوان امروز ما شنیده می‌شود و این یکی از دلایلی است که وقتی برای خرید کتاب شعر می‌رود، کتاب سهراب را بخواند، در حالی که شاید نتواند شعر او را هم بفهمد.

وی با اظهار تأسف از اینکه همان تعداد اندک شاعران نوجوان هم بخوبی به مخاطبان خود معرفی نشده‌اند، گفت: مثلاً یکی از چهره‌های خوب شعر نوجوان امروز زنده یاد قیصر امین‌پور است که نوجوانان ما بیشتر با شعرهای بزرگسال او آشنا هستند.

ملکی راه‌حل این مشکل را اصلاح شیوه نشر و توزیع کتابهای شعر نوجوان عنوان کرد و افزود: در این حوزه نیاز به چهره‌سازی احساس می‌شود، چون وقتی نوجوان به عنوان مخاطب شعر نوجوان شاعران این حوزه را بشناسند، سراغ شعر بزرگسال نخواهند رفت.

ملکی همراه بودن با نوجوان امروز را  از نکته‌های مهم برای پذیرش شعر آنان از طرف نوجوان عنوان کرد و افزود: امروز بعضی‌ها عنوان می‌کنند که شاعر کودک و یا نوجوان خارج از گود ایستاده است و برای مخاطب نوجوان خود شعر می‌گوید، در صورتی که این حرف دقیقی نیست.

وی در پایان گفته‌های خود با تأکید بر اینکه شاعری که برای نوجوانان شعر می‌گوید با سختی‌هایی روبه‌روست، گفت: با همه شرایط خوب و بدی که وجود دارد، شاعر نوجوان باید کار بکند، چرا که وظیفه ما کارکردن است، حتی اگر در مقطعی به این نکته برسیم، شعری که ما سروده‌ایم مخاطبی ندارد؛ اما باید یادمان باشد که اگر شعر ارزشمندی تولید کنیم، سرانجام خوانده خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.