معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد که درست یک سال پیش و در اولین نشست خبری خود، ضمن اعلام برنامه‌هایش گفته بود که «که اگر احساس کنم مسیر رو به جلو نیست، پرونده کاری‌ام را می‌بندم» بعد از گذشت یک سال حالا می‌گوید که شرایط آنقدر ناامیدکننده نیست و هنور می‌جنگد.

شرایط نه امیدوارکننده است نه ناامیدکننده ولی باز هم می‌جنگم

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعباس صالحی قریب یک سال پیش به تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۹۲ در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از پذیرش مسئولیت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از آنچه به کار بردن ادبیات آمرانه در جامعه به خصوص با اهالی فرهنگ در دوره‌های گذشته این معاونت نامیده بود، انتقاد کرده بود.

صالحی در این خصوص گفته بود: «من عقیده دارم که ادبیات آمرانه جواب نمی‌دهد البته هر ناظم و حکومتی، قوانینی دارد که باید آنها را رعایت کرد. البته من آنقدر هم جوان نیستم که بگویم این ادبیات همین فردا کنار گذاشته می‌شود و این اتفاق خواهد افتاد به هر حال ما با مجموعه‌ای از واقعیت‌های اجتماعی روبرو هستیم ولی به عنوان معاون فرهنگی وزیر ارشاد به شما اطمینان می‌دهم که اگر احساس کنم این مسیر رو به جلو نیست، پرونده کاری ام را می‌بندم اما اینکه یک اتفاق بزرگ همین امشب که می‌خوابیم، فردا صبح بیافتد و به قول شما خبرنگارها بترکاند، نباید از من انتظار داشته باشید!».

صالحی در اولین نشست خبری‌اش (۲۷ آبان ۹۲)

یک سال و ۳ روز بعد از این اظهارات، حالا صالحی شرایط را نه مطلقاً امیدوارکننده می‌داند و نه مطلقاً ناامیدکننده. معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره تاکید کرد: شرایط آنقدر ناامیدکننده نیست اما در آن حدی هم که من فکر می‌کردم می‌شود امیدوار بود، امیدوارکننده نبود. اما در عین حال چون شرایط در حد ناامیدکننده‌ای هم نیست، هنور می‌جنگیم.

وی درباره مهمترین چالش پیش روی خود برای دستیابی به اهدافی که در خصوص ممیزی کتاب ترسیم کرده بود و در اولین نشست خبری خود وعده تحقق آنها را داده بود، گفت: مسئله ممیزی تنها موردی نیست که ما به عنوان چالش با آن رو به رو هستیم؛ ممیزی یکی از ۱۰ مسئله اصلی حوزه نشر است و نباید آن را تنها مسئله نشر دانست.

صالحی اضافه کرد: اما تلاش برای اینکه حوزه‌ بحث‌های فرهنگی در حوزه کتاب را به نقطه‌ای جامع و دور از افراط و تفریط برسانیم و منابع مالی و امکانات را به این سمت، سوق دهیم و روی این نقطه خاص متمرکز کنیم، در حال انجام است و البته انرژی زیادی هم می‌برد.

صالحی - ۲۰ آبان ۹۳

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره جزئیات خبری که چهارشنبه هفته گذشته آن را رسانه‌ای کرد یعنی اصلاح ضوابط نشر، گفت: با توجه به تجربه‌هایی که دوستان از حیث برخی ابهامات یا اشکالات اجرایی که در حوزه اجرای ضوابط نشر به نظر می‌آمد، در اداره‌کل توسعه کتاب و کتابخوانی پیشنهادهایی را مطرح کردند. طبیعتاً این پبشنهادها باید مراحل خودش را طی کند، البته کارگروه مربوطه کار خودش را انجام داده و بعداً این جمع‌بندی در یک مجموعه نهایی بررسی می‌شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.