پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: این روزها بازارها همه تحت تاثیر مذاکرات قرار گرفته اند ازنفت و بورس گرفته تا بازارسکه ودلار وحتی کالاهای اساسی ، اما انگار در کشور ما خودرو تافته ای جدا بافته است که اگر چه توانسته از مواهب توافق هسته ای بهرمند شود اما جز افزایش قیمت هیچ واکنشی به هیچ رویدادی نشان نمیدهدو جالب است که هیچ نهادی هم درهر سطحی حتی مجلس نتوانسته حریف انها شود.

نمایندگان از شورای رقابت برای کاهش قیمت خودرو ناامید شدند/ کاهش تعرفه اخرین راهکاررقابتی کردن بازار خودرو/ ناتوانی مدیران سیاسی درکنترل قیمتها

اما بازار خودرو که درسالیان گذشته عید به عید رنگ افزایش قیمتها را میدید حالا به لطف نبود قانونی برای جلوگیری از افزایش قیمتها درهر سال چند بار باافزایش قیمت دیدار میکند ؛ دراین میان نمایندگان که دیگر از شورای رقابت نیز برای رام کردن این اسب سرکش ناامید شده اند تنها راه چاره را در رقابتی کردن این بازار با کاهش تعرفه ها میبینند وبر این نقطه ضعف خودروسازان داخلی انگشت گذاشته اند تا شاید باعث شود انها اندکی ارامتر گرانیها را به پیش ببرند.

درهمین حال نماینده مردم کوهدشت در مجلس با ابراز نارضایتی از وضعیت خودرو در کشور گفت که کیفیت پایین و قیمت خودروها زیاد است.

الهیار ملکشاهی با ابراز نارضایتی از وضعیت خودرو در کشور اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو با کاهش تورم همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: دولت هر بار اعلام میکند که تورم را کاهش داده است اما قیمت خودرو که تورمی مستقیم دارد کاهش پیدا نکرده است.

ملکشاهی تأکید کرد: اگر خودروسازان داخلی محصولات کیفیت پایین خود را گران میکنند،‌ دولت نیز واردات خودرو را آزاد کند تا مردم خودرو با کیفیت مناسب تهیه کنند؛ چرا که داشتن خودروی دارای کیفیت بالا حق مردم است.

نماینده مردم کوهدشت در پایان گفت: هدف خودروسازان نباید فقط کمیت باشد و باید کیفیت و قیمت را هم در نظر بگیرند.

دراین راستا معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت از پیشنهاد ثبات تعرفه واردات خودرو در سال آینده از سوی وزارت صنعت خبر داد .

محسن صالحی‌نیا ، اظهار داشت: تا به امروز پیشنهادی برای تغییر تعرفه واردات خودرو مطرح نشده و قصد نداریم پیشنهادی را در این مورد مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه تعرفه واردات خودرو در حال حاضر عدد مناسبی است،تصریح کرد: هم اکنون تعرفه واردات خودرو 40 درصد و برای خودروهای با حجم موتور بالا 55 درصد است چه از نظر ما عدد قابل قبولی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در سال جاری میزان تولید خودرو در سطح کشور به رقم 1.2 میلیون دستگاه خواهد رسید که در واقع 60 درصد ظرفیت این بخش است.

محسن صالحی نیا ، اظهار داشت: ظرفیت تولید بخش خودروسازی کشور سالانه دو میلیون دستگاه است که طی هشت ماهه منتهی به پایان آبان ماه 720 هزار دستگاه انواع خودرو اعم از سواری، کامیون، اتوبوس و غیره تولید شد.

به گفته این مقام مسئول، بررسی عملکرد هشت ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رشد بیش از 70 درصدی را نشان می دهد.

***تعرفه واردات خودرو، سیاست غیر دائمی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تعرفه واردات خودرو را سیاستی غیردائمی دانست و گفت: برای افزایش توان رقابت، باید کیفیت را افزایش و قیمت ها را کاهش دهیم.

حسین گروسی در گفت و گو با خانه ملت، در واکنش به پیشنهادات مطرح شده مبنی بر ثابت ماندن تعرفه واردات در سال آینده، گفت: تعیین تعرفه مانند تکیه گاهی برای درست رشد کردن درخت بوده و نمی توان برای همیشه آن را قابل اتکا دانست، به همین دلیل، در قانون هم پیش بینی شده که نرخ تعرفه ها به مرور کاهش یابد.

نماینده مردم قدس، شهریار و ملارد در مجلس شورای اسلامی افزود: به هر حال باید توجه داشت که پیوستن به WTO(تجارت جهانی) مشمول بر حذف کلیه عوارض است، بنابراین باید با کاهش تدریجی عوارض و تعرفه، شرایط را برای رقابتی شدن بازار فراهم کرد.

 

وی تصریح کرد: البته ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که تعرفه واردات خودرو طی سالهای اخیر از 90 درصد به 45 درصد کاهش یافته و اقدامات خوبی نیز طی این مدت صورت گرفته، اما برای رشد توان رقابت، باید کیفیت را افزایش و قیمت ها را کاهش دهیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: وضع تعرفه واردات، سیاستی میان مدت و در راستای حمایت از تولید بوده و نمی توان بصورت دائمی به آن اتکا کرد، از این رو باید به نحوی عمل شود که طی مدت کوتاهی، تعرفه بصورت کامل صفر شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که آیا کاهش تعرفه، به افزایش استقبال از خودروهای خارجی منجر می شود، گفت: از عمده دلایل استقبال از خودروهای خارجی، کاهش تولیدات داخلی و رشد قیمت است، همچنین بر اساس تصور بسیاری از مردم، خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی کیفیت پایین تری دارند، در صورتی که در مقایسه خودروهای هم قیمت، محصولات ایرانی معمولا کیفیت بالاتری دارند.

نماینده مردم قدس، شهریار و ملارد در مجلس، همچنین نبود تنوع را عاملی برای کاهش استقبال از خودروهای داخلی عنوان کرد و افزود: امیدواریم با افزایش کیفیت و دستیابی به نرخ های منطقی، شاهد حذف تعرفه و رقابت پذیر شدن بازار باشیم.

*** دیکتاتوری خودروسازان داخلی

درهمین حال یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از افت کیفیت و آپشن‌های خودروهای ساخت داخل اظهار داشت: کیفیت پایین خودروهای داخلی و اجحافی که خودروسازان در حق مصرف کننده می‌کنند توهین به ملت است لذا باید با کاهش تعرفه خودروهای وارداتی و ایجاد صحنه‌های رقابتی در این عرصه دوره دیکتاتوری خودروسازان به پایان برسد.

"محسن صرامی‌فروشانی" نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با انتقاد از افت کیفیت و آپشن‌های خودروهای ساخت داخل، اظهار داشت: اجحافی که خودروسازان ایرانی در حق مصرف کننده می‌کنند ضمن به دنبال داشتن آسیب‌های اجتماعی و زیست محیطی به اقتصاد پایدار کشور نیز ضربه می‌زند.  

وی با بیان این که خودروسازان داخلی تنها به فکر افزایش درآمدهای خود هستند، ادامه داد: ضمن پایین بودن کیفیت خودروهای ساخت داخل شاهد حذف برخی آپشن‌ها از خودروها ساخت داخل هستیم که از جمله آن می‌توان به حذف سیستم سخنگوی پژو پارس اشاره کرد که این دست اقدامات توهین به مصرف کننده است، لذا عملکرد خودروسازان داخلی ما را ترغیب می‌کند تا تعرفه وارداتی خودروها را کاهش دهیم تا مردم رفاه و آسایش سوار شدن بر خودروها را یک روز برای همیشه متوجه شوند.  

 عضو کمیسیون اقتصادی با بیان این که پرایدی که امروز توسط خودروسازان داخلی تولید می‌شود، قاتل جان مردم است، گفت: باید با کاهش تعرفه خودروهای وارداتی و متعاقب آن ایجاد صحنه‌های رقابتی دوره دیکتاتوری خودروسازان را به پایان برسانیم و در این راستا نیز لازم است تمام تصمیم‌گیران سیاسی و اجرایی چتر حمایتی خود را از خودروسازانی که در حق مصرف کننده جنایت می‌کنند، بردارند.  

 نماینده مردم خمینی‌شهر در پایان با بیان این که مصرف‌کننده داخلی تنها به دلیل کمبود منابع مالی خود مجبور به خرید خودروهای ساخت داخل هستند والا این خودروها هیچ وجه قابل قبولی برای آن‌ها ندارند، اظهار داشت: با توجه به کیفیت خودروهایی که هر روز کاهش می‌یابد و جان هزاران نفر را به مخاطره می‌اندازد لازم است مدعی‌العموم برای حمایت از مصرف کنندگان وارد این عرصه شود.

***نباید تعرفه ها کاهش یابد

دراین حال یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر ضرورت حضور خودروسازان مطرح جهانی در ایران، گفت: تمام تلاش ما باید رشد کیفیت خودروهای داخلی باشد، رضایتمندی مردم و حضور در بازارهای منطقه ای در گرو حضور خودروسازان مطرح خارجی در ایران بوده و نیاز است که هرچه زودتر در این مسیر گام برداریم.

سید محمد بیاتیان در واکنش به افزایش قیمت خودرو در بازار غیر رسمی کشور، گفت: یکی از علل افزایش قیمت خودرو، اظهارنظرهای غیرکارشناسانه برخی مسئولان بوده و باید مدیریت، بازار و ساخت خودرو به صاحب نظران و متخصصان واگذار شود.

نماینده مردم بیجار و گروس در مجلس شورای اسلامی افزود: در برخی مواقع، طرح سوال از وزیر صنعت، معدن و تجارت بهانه ای برای افزایش قیمت خودرو می شود و تلاش ها نیز باید در راستای انجام اقدامات سنجیده باشد.

وی با بیان اینکه حضور خودروسازان مطرح خارجی نیز تاثیرات فراوانی در صنعت کشور خواهد داشت، تصریح کرد: تصمیم دولت برای جلوگیری از واردات خودروهای بالای 2500 سی سی، فرصت بسیار خوبی را در اختیار خودروسازان داخلی قرار داده تا کیفیت، کمیت و تنوع محصولات را افزایش دهند، از این رو امیدواریم که از این فرصت به بهترین نحو بهره برده شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم در رابطه با نقش تعرفه در رقابتی شدن بازار نیز، گفت: مسئولان هیچ کشوری اجازه تصاحب بازارشان را به سایر کشورها نمی دهند و این قانون با عناوین مختلف در تمام کشورها اجرا می شود، بطور مثال خودروی آلمانی هیچگاه در همان کشور و امارات هم قیمت نخواهد بود و تمام کشورها قانون وضع تعرفه را دارند.

نماینده مردم بیجار و گروس در رابطه با نقش سوء مدیریت در افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز بیان کرد: مطمئنا سوء مدیریت هم در این میان تاثیر گذار است، اما حضور خودروسازان مطرح خارجی و پر رنگ شدن نقش بخش خصوصی به توسعه این صنعت منتهی خواهد شد.

***قیمت خودرو با مدیریت سیاسی کاهش نمی یابد

اما دراین خصوص یک عضو کارگروه ناظر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در شورای رقابت با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو تنها با انحصار شکنی ممکن است، گفت: ما تاکید کرده ایم که افزایش قیمت خودرو از سوی کارخانه های خودروساز، تاثیری در کاهش نرخ های بازار آزاد ندارد، چراکه این شاکله صحیح نبوده و تا زمانیکه پایه کج است وضعیت بهبود نخواهد یافت.

علی علیلو در گفت و گو با خانه ملت، در واکنش به افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد و ناکارآمدی سیاست های شورای رقابت، گفت: قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت غیر قانونی بوده و ما معتقدیم که تاکنون اقدامی در راستای انحصارشکنی از سوی این مرکزصورت نگرفته است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین ما تاکید کرده ایم که افزایش قیمت خودرو از سوی کارخانه های خودروسازی، تاثیری در کاهش نرخ های بازار آزاد ندارد، چراکه این شاکله صحیح نبوده و تا زمانیکه پایه کج است وضعیت بهبود نخواهد یافت.

وی تصریح کرد: یکی از موارد مورد نیاز برای تنظیم قیمت، رقابتی شدن بازار است، اما اکنون شورای رقابت در راستای رقابتی کردن بازار که وظیفه ذاتی این شورا است، اقدامی نمی کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه خواهش ما از رییس جمهور ترتیب اثر در ساختار شورای رقابت است، بیان کرد: با ادامه روند کنونی، مردم و فعالان صنعت به شورای رقابت بد بین خواهند شد.

وی در رابطه با تاثیر تعرفه در رشد کیفیت نیز گفت: هدف از وضع تعرفه، حمایت از تولید ملی است، اما تنها عنصر ایجاد رقابت، افزایش کیفیت نیست و اگر با وضع تعرفه، رقابتی ایجاد نشود حمایت ناقص است.

این نماینده مردم در مجلس نهم خاطرنشان کرد: اگر رقابت در بازار نباشد مسائلی از قبیل کیفی سازی و اعتدال قیمت، میسر نخواهد شد.

عضو کارگروه ناظر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در شورای رقابت با بیان اینکه تعرفه در بسیاری از کشورها به منظور حمایت از تولید وضع می شود، گفت: البته به دلیل رقابتی نبودن بازار، چندان شاهد رشد و رونق تولیدات داخلی نیستیم و نیاز است که این موضوع بازنگری شود.

علیلو تصریح کرد: ما مقصر این موضوع را شورای رقابت و مسئولان رده بالاتر می دانیم و دود این موضوع به چشمان مردم می رود.

نماینده مردم شبستر در مجلس خاطرنشان کرد: در تمام دنیا برای رشد تولید و رضایتمندی مشتری، بحث رقابتی کردن به دور از مدیریت سیاسی و دولتی مطرح می شود و تا زمانی که این اتفاق رخ نداده تمام مسائل دستوری و سیاسی پیش می رود و مسلما این موضوع به رشد منتهی نخواهد شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.