قدس آنلاین: این روزها، همه افراد مجبورند کار کنند تا از پس مخارج کمر شکن زندگی برآیند. افراد زیادی هستند که تا آخر شب کار می کنند و هیچ وقت فرصت مسافرت رفتن ندارند. اما کار کردن بیش از حد نشانه برتری نیست.

11 گام برای پیشگیری از اعتیاد به کار /کار کردن بیش از حد نشانه برتری نیست

به گزارش گروه سلامت و بهداشت قدس آنلاین، کار کردن بیش از حد می‌تواند بازده کاری فرد را پایین آورد، خلاقیتش را کم کند و تاثیری منفی بر روابط اش با دوستان و خانواده بگذارد.

با اجرای توصیه های زیر می توانید از اعتیاد به کار پیشگیری کنید:

1- برای کار کردن زمان مشخص کنید.

ساعت کاری مشخص داشته باشید. اگر از 8 صبح تا 5 عصر کار می‌کنید، حتماً ساعت 5 محل کارتان را ترک کنید.

2- به ‌اندازه کافی بخوابید.

تا دیر وقت کار کردن و صبح زود بیدار شدن و سر کار رفتن کار درستی نیست. فقدان خلاقیت، آسیب‌ پذیری و بالا رفتن حساسیت از نشانه‌های افرادی است که کمبود خواب دارند. پس هوشمندانه کار کنید نه سخت.

3- از اینترنت فاصله بگیرید.

برای کار کردن به اینترنت نیاز ندارید. دور شدن از صفحه کامپیوتر و موبایل نتیجه‌ای فوق‌العاده به همراه دارد. بیشتر افکار و ایده‌های عالی زمانی به ذهن افراد می‌رسند که زیر دوش حمام هستند، پیاده ‌روی می کنند، غذا طبخ می کنند و به کار نمی اندیشند.

آدم‌ها خلاق هستند و ایده‌ها زمانی به ذهن شان می‌رسد که فکرش را نمی‌کنند. اما دلیلی ندارد لحظه به ذهن رسیدن ایده آن را اجرا کنند. باید ایده‌ها را در کتابچه ای یادداشت کرد و در آینده به سراغ شان رفت.

4- طبیعت گردی کنید.

وقت گذراندن و گردش کردن در طبیعت راه بسیار خوبی برای کاهش اضطراب، قطع ارتباط با نگرانی‌ها و تماس‌های کاری است. برای بیرون رفتن و گردش کردن وقت بگذارید. مثلاً هر روز نیم ساعت پیاده ‌روی کنید و به اطرافتان توجه کنید. عجله نکنید و از زمان استفاده کنید.

5- برای دوستان، خانواده و همسرتان وقت بگذارید.

خیلی کار می‌کنید؟ پس وقتی برای دوستان، خانواده و همسرتان نمی‌ماند. انجام کارهایی که دوست دارید اهمیت زیادی دارد، اما اطرافیان نیز مهم اند. کمی روی گذران وقت تان فکر کنید و ببینید واقعاً چه چیز در زندگی تان اهمیت دارد. وقتی با خانواده و دوستان تان هستید، واقعاً با آنها باشید. اگر با یکی از دوستان تان حرف می‌زنید به آنچه که می‌گوید به دقت گوش کنید.

6- غذاهای خوب بخورید.

یکی از عوارض جانبی کار کردن، تغذیه نامناسب است. غذای خوب و واقعی یعنی میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل. پس قبل از این که راهی محل ‌کار شوید، صبحانه و ناهار مناسب مهیا کنید. مهم تر از این، موقع کار کردن هیچ‌ وقت چیزی نخورید. باید از غذا خوردن تان لذت ببرید. تحقیقات نشان ‌داده سریع غذا خوردن، خطر افزایش وزن را به شدت افزایش می دهد.

7- سرگرمی مناسبی بیابید.

غیر از فعالیت های شغلی، خودتان را با دویدن، پیاده ‌روی کردن، مطالعه کردن، خیاطی کردن و ... سرگرم کنید.

8. به ندای بدن تان گوش دهید.

اگر خیلی کار ‌کنید، کم‌کم احساس خستگی و کسالت می‌کنید. همه این علائم نشانه آن است که باید از شدت کارتان کم کنید. به ندای بدنتان گوش کنید.

9- اهداف و جهت زندگی تان را بررسی کنید.

ارزیابی مداوم اهدافتان خیلی مهم است. اگر همیشه تا دیر وقت سر کار بمانید، روابط خصوصی تان را قربانی کار کنید یا ایمیل تان را وسواس گونه کنترل کنید، باید از خود بپرسید:

- چرا اینکار را می‌کنم؟

- هدف نهایی ام چیست؟

- آیا رفتارهایم مناسب هستند؟

10- ایجاد عادات سالم

ایجاد عادات سالم چیزی نیست که یک شبه اتفاق افتد. وقتی هر روز روی یک رفتار کوچک کار کنید، می توانید در دراز مدت تغییرات شگرفی در خود ایجاد کنید. مثلاً به‌ جای اینکه هر 5 دقیقه یک بار ایمیل تان را کنترل کنید، این کار را 3 بار در روز انجام دهید. همچنین سعی کنید در برنامه روزانه‌تان نیز تغییرات کوچکی ایجاد کنید. مثلا هر روز نیم ساعت ورزش کنید و بیشتر با خانواده و دوستان وقت بگذرانید.

11- با توازن در کار و زندگی با دیگران ارتباط برقرار کنید.

اگر فکر می‌کنید معتاد کار شده‌اید، ارتباط تان را با دیگران بیشتر کنید. به دوستان تان زنگ بزنید و بیشتر با خانواده وقت بگذرانید. حتی می‌توانید پیش روان شناس بروید. اگر فکر می‌کنید این تاثیر منفی بر زندگی تان گذاشته است، باید برای حل این مشکل اقدام کنید. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.