گروه میهن- بهشهر/ عبدالرضا خلیلی تیرتاش - محدوده‌ای به وسعت 10 هزار هکتار در میانکاله پوشیده از درختچه‌های انار است که هر ساله و در فصل برداشت این محصول ارگانیکِ شبه‌جزیره با تدابیری که اداره‌ کل حفاظت محیط زیست مازندران و اداره تابعه در بهشهر انجام می‌دهد،

 تنها جنگل انار وحشی خاورمیانه در «میانکاله»

برداشت انار انجام می‌شود تا کمترین خسارت به درختچه‌های انار و محیط زیست میانکاله وارد شود.

پناهگاه حیات وحش میانکاله، امسال شاهد یکی از بهترین سالهای خود در فصل برداشت انار بود، زیرا افزون بر استحصال حدود ۸۰۰ تن انار از درختچه‌های خودروی آن و ایجاد اشتغال، کمترین خسارت به این ذخیره‌گاه زیست ‌کره وارد شد.

پناهگاه حیات وحش میانکاله به وسعت 8/68 هزار هکتار با دو اکوسیستم آبی و خشکی شامل خلیج و شبه‌جزیره بین‌المللی نقش مهمی در حفظ حیات زیست‌ کره دارد.

 

 ساماندهی ۷ شرکت تعاونی

رئیس حفاظت محیط زیست بهشهر اظهار داشت: امسال با توجه به تصمیمی که از سوی محیط زیست گرفته شد، کار ساماندهی انار وحشی میانکاله توسط هفت شرکت تعاونی صورت گرفت.

زمان رضا احمدی تصریح کرد: این افراد به نوعی با مسایل زیست محیطی آشنا بودند و با به کارگیری جوامع محلی و آموزشهایی که توسط کارشناسان به کارگران ارایه شد، برداشت انار میانکاله، از مهرماه آغاز و در آبان ماه پایان پذیرفت.

وی بیان داشت: با انجام این ساماندهی، هیچ مشکل زیست‌محیطی از جمله ریخت و پاش زباله، ورود افراد متفرقه به داخل منطقه، آتش‌سوزی، تخریب زیستگاه، قاچاق و قطع درختان انار را نداشتیم.

این مسؤول با بیان اینکه برداشت انار در خارج از منطقه «زون امن» انجام شد، افزود: از مجموع ۱۰ هزار هکتار درختچه‌های انار در میانکاله، حدود ۵۰ درصد آن در «زون امن» و بقیه در خارج از آن قرار دارد که قابل برداشت است و آنچه در «زون امن» قرار دارد برای حیات گونه‌های جانوری باید بماند.

 

 برداشت حدود ۸۰۰ تن انار از میانکاله

مسؤول اجرای طرح ساماندهی انار میانکاله با بیان اینکه امسال بهترین سال برداشت انار از میانکاله را پشت سر گذاشتیم، تصریح کرد: زمان مناسب، استفاده از نیروهای کاربلد، جلوگیری از قاچاق، نظارت خوب و قیمت مناسب سبب شد سختی کار با شیرینی به پایان برسد.

رضا ابوطالبی افزود: امسال حدود ۸۰۰ تن انار برداشت شد و در ورودی پناهگاه حیات وحش میانکاله یک بازارچه فروش انار تدارک دیده شده بود و از این طریق به فروش   رسید.

این فعال محیط زیست گفت: بخش زیادی از عواید حاصل از فروش انار توسط تشکلهای زیست محیطی و جوامع محلی، صرف تجهیز و نگهداری از میانکاله و فعالیتهای زیست محیطی می‌شود که از جمله آن می‌توان به فنس‌کشی، تعمیر دکل دیده‌بانی، نظافت و جمع‌آوری زباله اشاره کرد.

 

 تهیه رب انار

رئیس جهادکشاورزی بهشهر نیز درباره ویژگی‌های انار میانکاله گفت: انار میانکاله به صورت درختچه‌ای و ارگانیک است که بشر هیچ دخالتی در آن ندارد.

غلامرضا قنبری تصریح کرد: این گونه از انار، مصرف تازه‌خوری ندارد و بیشتر به صورت دان انار و تهیه رب استفاده می‌شود که رب بسیار خوبی دارد.

وی بیان داشت: ترشی و تلخی انار میانکاله نسبت به سایر انارهای ترش و خودروی منطقه بیشتر است، برداشت آن طبق تمهیدات محیط زیست انجام می‌شود، اما پیشنهاد می‌کنیم اگر زمان برداشت آن از ۱۵ آبان به بعد اختصاص داده شود، تندی و تلخی آن از بین برود.

 تنها جنگل انار ترش  خاورمیانه

طراح ساماندهی انار میانکاله نیز اظهار داشت: اهمیت محصولات ارگانیک و بیولوژیک در کشورهای توسعه یافته حداقل دو برابر محصولات عادی است و امیدواریم این موضوع در کشور ما نیز اهمیت و ارزش خود را به دست آورد.

علی ابوطالبی عنوان کرد: پناهگاه حیات وحش میانکاله تنها جایی از خاورمیانه است که جنگل انار دارد.

وی تصریح کرد: میانکاله دارای ۲۰ هزار هکتار خشکی است که حدود ۱۰ هزار هکتار آن دارای پوشش درختچه‌های انار ترش خودروست. این کارشناس محیط زیست در پاسخ به اینکه طرح ساماندهی برداشت انار میانکاله چه مزیتهایی دارد، گفت: مهمترین آن، حفاظت از میانکاله و برقراری تعادل و تعامل بین طبیعت و کاربری اصولی از آن است، با این طرح به جای ورود روزانه ۶۰ هزار نفر به میانکاله و بر جا گذاشتن پیامدهایی چون آتش‌سوزی، شکستن درختان و ریختن زباله، روزانه ۴۰۰ فرد آموزش دیده وارد پناهگاه شده و هم برای آنها ایجاد اشتغال شد و هم آسیبی به این ذخیره‌گاه زیست‌کره نرسید.

وی گفت: در زمان برداشت انار و پس از آن، ۱۰ تن زباله جمع‌آوری و پناهگاه نیز پاکسازی شد. برداشت اصولی انار از میانکاله نشان داد دوستی با طبیعت و احترام به محدودیتهای زیست محیطی، به سود انسان و طبیعت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.