معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی گفت: 40 درصد سوخت رآکتور هسته‌ای تهران از سوخت داخلی تأمین می‌شود.

40درصد سوخت رآکتور هسته‌ای تهران از سوخت داخلی تأمین می‌شود/دانش هسته‌ای بومی‌ دستاورد دانشمندان شهیدی همچون شهریاری است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حسین خلفی ظهر امروز در چهارمین سالگرد شهادت شهید شهریاری که در دانشگاه پیام نور استان زنجان برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در پایتخت شور و شعور حسینی و شهری که زادگاه شهید شهریاری است، گزارشی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی پس از انقلاب ارائه کرد.

وی با تشریح کارنامه هسته‌ای ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و برنامه‌هایی که برای ورود برخی از مواد برای کشور وجود داشت، اضافه کرد: قبل از انقلاب حتی وارد کردن این برنامه‌ها نیز بلند پروازانه بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی دیدگاه مذکور تغییر کرده و تصمیم بر بومی‌سازی دانش هسته‌ای گرفته شد، تصریح کرد: خوشبختانه پس از انقلاب با درایت مدیران زمینه‌سازی بومی شدن دانش هسته‌ای در کشور فراهم شد.

این مسئول با توضیح اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از دانشمندان که متخصص در علم هسته‌ای بودند از کشور خارج شده و تعداد اندکی از آن‌ها در کشور باقی ماندند، افزود: با تکیه بر دانش همین اساتید، افرادی همچون شهید شهریاری تربیت شده و موجب افتخار کشور شدند.

خلفی با تحسین راه‌اندازی بخش تحصیلات تکمیلی در کشور و نقشی که این اقدام در تربیت دانشمندان و دانشجویان برتر داشت، اضافه کرد: بومی‌سازی دانش هسته‌ای در نتیجه همین تلاش‌ها حاصل شد.

وی در ادامه گزارشی از نحوه فعالیت رآکتورهای هسته‌ای کشور ارائه کرد و گفت: پس از اینکه پیمانکار روسی نیروگاه اتمی بوشهر را تحویل داد، این نیروگاه توسط نیروهای بومی و توسط فرزندان ایرانی در حال اداره و فعالیت است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی با اشاره به ظرفیت بالای این نیروگاه در تولید برق اضافه کرد: فعالیت این نیروگاه نقش تاثیرگذاری در تامین منابع برق و تامین گاز مناطق سردسیر کشور داشت.

این مسئول با اشاره به موافقت اخیر دولت در زمینه ساخت و ایجاد واحدهای دوم و سوم این نیروگاه بیان کرد: با موافقیت دولت پس از انعقاد قرارداد، واحدهای دوم و سوم نیز وارد مدار خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این واحدها قادر خواهیم بود، ظرفیت برق خود را تا حد چشمگیری افزایش دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: با راه‌اندازی واحدهای مذکور خواهیم توانست ظرفیتی عظیم در بحث اشتغال تخصصی ایجاد کنیم.

این مسئول با اشاره به تاثیرات دستیابی به دانش هسته‌ای در زمینه چرخه سوخت و همچنین بخش معدن بیان کرد: با تلاش‌های انجام شده در بخش معدن همه مراحل از جمله استخراج، تبدیل و ... بومی سازی شده است.

خلفی با یادآوری تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه کشور در زمان اتمام سوخت رآکتور تهران اضافه کرد: دشمن وقتی متوجه این موضوع شد، تحریم رادیو داروها را شدید‌تر کرد تا به کشور فشار بیاورد، اما همین امر موجب شد دانشمندان کشور تلاش کرده و به آن دست پیدا کنند و در نتیجه همین امر افراد بسیاری بتوانند از این رادیو داروها استفاده کنند.

وی در ادامه با تشریح فعالیت‌های رآکتور تهران گفت: در حال حاضر 40 درصد قلب رآکتور تهران از سوخت‌های داخل کشور تامین می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی با اشاره به راهبردهای عملیاتی که انرژی هسته‌‎ای در زندگی روزمره دارد، افزود: متاسفانه در این زمینه غفلت شده است و بسیاری از افراد اشنایی چندانی با کاربرد دانش هسته‌ای در زندگی روزمره ندارند.

این مسئول با ارائه توضیحاتی در زمینه استفاده از چرخه سوخت در پرتو پزشکی بیان کرد: همین موضوع موجب شد تا شرکتی در این زمینه تاسیس شود.

وی با اشاره به برخی از دستاوردهای حاصل شده از محل دانش هسته‌ای اضافه کرد: تولید شتاب دهنده‌های صنعتی، مواد قابل اشتعالزا، استفاده از این دانش در صنایع کابل و برق نیز از دیگر موارد استفاده دانش هسته‌ای است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود به راهبردی بودن دانش هسته‌ای در بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: با استفاده از این دانش می‌توان گونه‌های جدیدی را ایجاد کرد که مقاوم در شرایط آب و هوایی مختلف باشند.

وی جلوگیری از پوسیدگی محصولات باغی و زراعی را از دیگر کاربردهای دانش هسته‌ای در علم کشاورزی عنوان کرد و گفت: با استفاده از این دانش سال گذشته 20 هکتار از اراضی مازندران زیر کشت رفت.

این مسئول همچنین دانش هسته‌ای را قابل استفاده در پرتودهی خرما عنوان کرد و افزود: متاسفانه 60 درصد از خرمای تولیدی کشور در حال از بین رفتن است، اما کشورهای دیگر اقدام به خرید همین خرما کرده و با پرتودهی، آن را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند که اگر ما بتوانیم این موضوع را در کشور عملیاتی کنیم به اقتصاد کمک شایانی شده است.

وی همچنین به بحث رادیو داروها نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کشور در این بخش خودکفا شده و قادر است آن را به سایر کشورها صادر کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی با اشاره به تاثیر مثبت دانش هسته‌ای در ارتقای صنایع دیگر افزود: استفاده از این دانش موجب ارتقای کیفیت تولید نیز شده است.

این مسئول همچنین اشاره‌ای به مبحث مذاکرات نیز داشت و گفت: دشمن در ابتدا متوجه دانش هسته‌ای ایران نبود و گمان می‎کرد این دانش صرفا یک سری کپی‌برداری از دانش خارج از کشور است.

خلفی با تاکید بر اینکه دشمن در جریان مذاکرات به قدرت و توانمندی کشور ایران پی برد، افزود: همین امر موجب پافشاری دشمن بر جلوگیری از استفاده ایران از دانش هسته‌ای شده است.

این مسئول ادامه داد: استدلال‌ها و گفت و شنودهای ایران در مذاکرات، این پیام را به دشمن رسانده است که مذاکره‌کنندگان ایرانی، نمایندگانی از قشر متفکر و دانشمند کشور هستند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی با توضیح اینکه با وجود دشمنی‌های بسیار هم اکنون دانش هسته‌ای بومی‌سازی شده و هیچ قدرتی توان باز پس‌گیری آن را ندارد، گفت: این دستاوردها در نتیجه تلاش شهیدانی همچون دکتر مجید شهریاری حاصل شده است.

وی در پایان با اشاره به نقش راهبردی شهید شهریاری در پیشبرد برنامه‌های دانش هسته‌ای کشور افزود: شهید شهریاری در پیشبرد این دانش و بحث کدهای محاسباتی نقش ویژه، تاثیرگذار و مهمی داشتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.