نتایج تحقیقات صورت گرفته از سوی محققان دانشگاه اکسفورد در بخش هایی از قاره آفریقا، حاکی از آن است که ویروس 'اچ آی وی' درحال تحول به اشکال کمتر کشنده و مسری است.

ویروس ' اچ آی وی' در حال تبدیل شدن به اشکال کمتر کشنده و مسری است

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از ایرنا، تارنمای نشریه انگلیسی 'نیوسینس'  نوشت: نتایج تحقیقات محققان دانشگاه آکسفورد موید آن است که ویروس 'اچ آی وی' به نظر می رسد در بخش هایی از قاره آفریقا کمتر تهاجمی شده است .

به گزارش این نشریه، اگرچه این تغییرات به نظر کم به نظر می رسند، اما در صورت ادامه ، این ویروس به طور قابل ملاحظه ای می تواند کمتر خطرناک و کشنده شود.

این نشریه نوشت: زمانی فکر می شد که عوامل بیماری زا همیشه بسمت کمتر کشنده بودن، در حال تکامل هستند و در این حالت میزبان این عوامل بیماری زا، شانس بیشتری برای بقا خواهد داشت اما الان ما می دانیم که این فشارهای تکاملی می تواند در دو جهت مخالف صورت بگیرد که این مساله احتمالا بستگی به عوامل زیادی که برای هر بیماری متفاوت خواهد بود، خواهد داشت.

به نوشته نشریه نیوسینس ، براساس یافته های محققان دانشگاه آکسفورد، تغییرات در 'اچ آی وی' نسبتا ظریف بوده و با توجه به این تغییرات، طول زمانی که 'اچ ای وی' می تواند باعث بروز ایدز شود دو سال و نیم افزوده شده است.

این نشریه نوشت: پروفسور' فیلیپ گولدر' و همکارانش از دانشگاه آکسفورد، نشانه های بروز تحول در ویروس 'اچ آی وی' را بعد از مقایسه و بررسی نمونه های این ویروس که از 842 زن باردار در کشورهای بوتسوانا و آفریقای جنوبی گرفته شده بود، بدست آوردند.

نیوسینس افزود: در بوتسوانا ، شیوع 'اچ آی وی' در میانه دهه 1980 میلادی کاهش یافت و این در حالی است که این مساله در آفریقای جنوبی در میانه دهه 1990 میلادی صورت گرفت و این مساله به این دلیل است که ویروس 'اچ آی وی' در بوتسوانا در طی یک دهه در حال تحول بوده است.

این نشریه افزود: وقتی سلول های رشد داده شده در محیط آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفتند، مشخص شد ویروس 'اچ آی وی' که منشا آن از بوتسوانا بود در مقایسه با نمونه های آفریقای جنوبی، کمتر قادر بودند سیستم ایمنی بدن انسان را نابود ساخته و باعث بروز ایدز شوند.

به نوشته این نشریه، تحقیقات محققان دانشگاه اکسفورد نشانگر این است که ویروس'اچ آی وی' در حال ضعیف شدن است ضمن آنکه آن در حال انطباق با سیستم ایمنی بدن انسان می باشد.

این نشریه افزود: این به معنای آن است که این ویروس مدت زمانی بیشتری لازم دارد که بتواند سبب بروز بیماری ایدز شود و این مساله شانس کنترل شیوع این ویروس را افزایش خواهد داد.

پروفسور گولدرهمچنین شامگاه دوشنبه در گفت وگو با شبکه 'بی بی سی' در این خصوص گفت: می شود دید که توانایی تکثیر ویروس 'اچ آی وی' در کشور بوتسوانا ده درصد کمتر از آفریقای جنوبی است و این خیلی هیجان انگیز است.

وی افزود: ما شاهد تکامل ویروس 'اچ آی وی ' در برابر چشمانمان هستیم و سرعت وقوع این فرآیند غافلگیرکننده است. توانایی این ویروس در ایجاد بیماری ایدز در حال کاسته شدن است و این به نابودی آن کمک خواهد کرد.

پروفسور گولدر گفت: 'بیست سال قبل، ده سال طول می کشید تا ویروس 'اچ آی وی' باعث بروز ایدز شود، اما در ده سال گذشته در کشور بوتسوانا این احتمالا به دوازده سال و نیم افزایش یافته است، نوعی تغییر تدریجی، اما در تصویر کلی تر این تغییری سریع به حساب می آید.'

این محقق افزود: می توان تصور کرد که به مرور زمان، این دوره طولانی تر و طولانی تر شود .

نتایج این تحقیقات محققان دانشگاه آکسفورد همزمان با سی امین سالگرد نام گذاری روز اول دسامبر، به عنوان روز مقابله با ایدز منتشر شده است.

نیوسینس نوشت: 'اچ آی وی' که به نظر می رسد برای اولین بار در حدود 100 سال پیش در غرب آفریقا از شامپانزه ها به انسان ها منتقل شده است، در حدود 30 سال پیش بسرعت مبدل به یک اپیدمی کشنده در سطح جهان شد.

بنابر گزارش ها، طی سی سال گذشته، چهل میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داده اند و هم اکنون کمتر از نیمی از افراد مبتلا که عمدتا در قاره آفریقا هستند، به امکانات درمانی دسترسی دارند.

این گزارش ها حاکی است که بیش از 35 میلیون نفر هم اکنون در جهان آلوده به ویروس اچ آی وی هستند .

بنا به گفته سازمان ملل متحد، آفریقا با بیش از شش میلیون مبتلا همچنان بیشترین میزان افراد مبتلا به ویروس «اچ آی وی» عامل بیماری ایدز را دارا می باشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.