قدس آنلاین یزد - معاون مدير جهاد كشاورزي شهرستان تفت از کاهش برداشت انار در این شهرستان به کمتر از 10 تن در هکتار به دلیل سرمازدگی در سال جاری خبر داد.

کاهش برداشت انار در تفت به دلیل سرمازدگی

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، محمدحسین دهقان‌زاده با اشاره به یکهزار و 250 هکتار سطح زیرکشت انار در شهرستان تفت، اظهار داشت : متوسط برداشت انار از باغات شهرستان بین 10 تا 15 تن از هر هکتار و گاهاً نیز بیشتر است ولی در سال جاری این رقم به دلیل سرمازدگی زیاد به کمتر از 10تن در هر هکتار رسیده است.

وی افزود: پیش‌بینی اولیه برداشت انار برای سال جاری 15 تن در هکتار یعنی 18 هزار و 750 تن بوده ولی به دلیل سرمازدگی قطعاً این رقم به یک سوم یعنی معادل شش هزار تن کاهش خواهد یافت.

دهقان‎‎زاده تصریح کرد: معمولاً نصف انار شهرستان تفت در بازار عرضه می‎‎شود و نیمی دیگر در انبارها ذخیره‎‎سازی می‎‎شود ولی با توجه به کاهش برداشت، قطعاً کشاورزان ترجیح می‎‎دهند که بخش بیشتری از انار خود را برای عرضه در زمان و با قیمت مناسب‎‎تر، ذخیره‎‎سازی کنند.

 

دهقان‌زاده قیمت کنونی خرید انار از باغ‌داران تفتی را بین یک‎‎هزار تا یک‎‎هزار و 500 تومان ذکر کرد و گفت: قیمت انار در سال جاری به نسبت سال گذشته پایین آمده و کشاورزان از این موضوع گله‎‎مند هستند.

این مسئول خسارت ناشی از خشکسالی به محصول انار را بیش از تأثیر سرمازدگی و مخرب‎‎تر اعلام کرد و افزود: خشکسالی باعث شده تا شهرستان تفت در سال‎‎های اخیر افزایش سطح در تولید انار نداشته باشد، ضمن این که شدت خشکسالی کاهش تولیدات را نیز به دنبال داشته است که هر ساله این روند شدت بیشتری به خود می‎‎گیرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.