گروه اقتصادي- فرزانه غلامی - برق مصوبه دولت، مردم را گرفت؛ مصوبه‌ای از جنس گرانی 30 درصدی قیمت نان.

 کدام «تدبیر» رأی به افزایش قیمت نان داد؟

مصوبه تازه دولت مبنی بر افزایش متوسط 30 درصدی قیمت «قوت غالب» آن هم با این استدلال که چند سالی است قیمت نان تغییر نکرده، شهروندان را شوکه کرده، به نحوی که این اقدام ناگهانی و نادیده گرفتن قدرت خرید اقشار ضعیف و متوسط جامعه را نوعی «بی تدبیری» از سوی دولت تدبیر و امید قلمداد می‌کنند که نه تنها کلیدی بر مشکلات اقتصادی‌شان نیست، بلکه قفلی است بر قفلهای قدیمی تر.

از دید شهروندان، نان کالایی است حساس و پرتقاضا که با هیچ کالایی قابل قیاس نیست و بر این اساس رشد قیمتی 30 درصدی اش (حدود 10 درصد بالاتر از نرخ تورم مورد تأیید دولت) پذیرفتنی نیست و معیشت خانوارهای متوسط و ضعیف را تحت فشار قرار می‌دهد.

به گفته یکی از کارمندان دولت، با اینکه مصوبه اخیر حداکثر افزایش را 30 درصد اعلام کرده، اما عملاً قیمت نان بیش از این رقم افزایش یافته و حتی سقف قیمتی هم رعایت نشده است. ارشادی به خبرنگار ما می‌گوید: شیب افزایش قیمت نان بشدت تند است و مردم انتظار نداشتند، تعریف دولت فعلی از ملایمت شیب افزایش قیمت با گذشته یکی باشد و رشد 30 درصدی و یک شبه را متناسب با اقتصاد خانوارها بداند!

وی گفت: کدام «تدبیر» رأی به افزایش قیمت نان داده است؟

بیرانوند، کارمند دیگری هم با بیان اینکه ظاهراً هیچ مرجعی به فکر جیب مردم نیست، به خبرنگار ما می‌گوید: چگونه است که برای افزایش دستمزدها دست و دلشان می‌لرزد و با هزار بحث و جدل و فرمولی که مردم از آن سر نمی آورند، در نهایت و در بهترین حالت 20 درصد به آن اضافه می‌کنند، اما برای گران کردن کالاها به توان مردم فکر نمی کنند؟!

کارگر یک شرکت خودروسازی هم معتقد است: به مردم می‌گویند برای ارتقای کیفیت نان، جلوگیری از اسراف، کم فروشی و کاهش ضایعات باید قیمت نان اصلاح می‌شد، اما واقعیت این است که با گران کردن نان در سالهای قبل این اهداف محقق نشد.

معتمد اصل اضافه می‌کند: نه نانوایان دست از کم فروشی و زیاده خواهی بر می‌دارند و نه مردم نان باکیفیت می‌بینند و امروز که بارقه امید به آینده اندکی در دل مردم ایجاد شده بود، نمی‌دانیم این افزایش قابل توجه قیمت نان را چطور توجیه کنیم. امروز خانواده‌هایی هستند که بالا و پایین شدن دو سه درصدی قیمت نان هم برایشان تنگدستی می‌آورد.

خانمی که خانه‌دار است و سرپرست خانوار هم به خبرنگار ما می‌گوید: مگر دولت یارانه نقدی را افزایش داده که نان را بیش از 30 درصد گران کرده است؟ واقعاً باید به دولت «خسته نباشید» گفت چون از این بهتر نمی شد دل مردم را خالی کرد... نان نه گوشت گوسفند است و نه مصداق گردش و تفریح که با گران شدنش و برای تنظیم دخل و خرج از میزان تقاضایمان کم کنیم.

حسین زادگان با تأیید اینکه مردم همچنان در مصرف نان اسراف می‌کنند، خاطر نشان می‌کند: متأسفم، اما انگار هیچ کس از حال مردم باخبر نیست و حتی نان را هم برای سفره مردم زیادی می‌دانند... اگر به فکر مردم بودند، حداقل یارانه نان را نقدی می‌دادند تا دلیل این افزایش قیمت را بدانیم.  درهمین حال اخبار رسیده از برخی مناطق کشورمان بشدت متعجب کننده است و به اعدادی می‌رسد که در وهله نخست باورپذیر به نظر نمی‌رسد؛ از جمله این شهرها، شیراز است که اخبار رسیده از آنجا حکایت از افزایش صد درصدی قیمت نان‌های سنگک و بربری و رسیدن قیمت آنها به هزار تومان برای هر قرص نان خبر می‌دهند.

یک منبع آگاه در این باره به «تابناک»مدعی شد : تصمیم دولتمردان برای گران کردن قیمت نان به این دلیل بیان شده که قرار است به کمک آن، هزینه‌های تحمیل شده به این قشر جبران شود؛ اما آنچه در عالم واقع رخ داده، دو تصمیم بوده که یکی از آنها رسانه‌ای شده است؛ نخست افزایش قیمت ۳۰ درصدی در قیمت نان و افزایش نرخ آرد و دیگری کاهش ۲۰ درصدی سهمیه آرد نانوایان که افزایش بیش از ۳۰ درصد ریشه در این تصمیم دوم دارد.

در همین زمینه یک نانوا نیز به خبرنگار ما گفت: گرانی نان نه تنها هیچ سودی برای نانوایان ندارد، بلکه  مشکلات بیشتری در پی داشته است، زیرا قیمت نان 30 درصد افزایش یافته، اما قیمت  آرد را 60 درصد گران کرده‌اند و ما توانایی پرداخت حقوق کارگران نانوایی را نداریم. به گفته وی، توپ گرانی نان در زمین نانوایان افتاده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارمند IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    2 0
    این هم ازدولت تدبیروامید کجاست آن شاه کلید که قراربود گره ازمشکلات مردم بازکند. ازماست که برماست.
  • abbas IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    سلام.وقتی گوش شنوایی دراین نظام نیست شکایتمون روبه درگاه خدامی کنیم