شبکه خبری آمریکایی اعلام کرد راه‌اندازی صندوق توسعه ملی در ایران که 30 درصد درآمدهای نفت در آن ذخیره می‌شود و پایین بودن هزینه تولید نفت در این کشور باعث می‌شود امسال بودجه این کشور به رغم قیمت پایین نفت مشکلی برای بودجه نداشته باشد.

کاهش قیمت نفت برای بودجه ایران خطرساز نیست/ صندوق توسعه ملی سوپاپ اطمینان مهم

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس شبکه خبری تلویزیونی آمریکایی CNBC اعلام کرد:سقوط قیمت نفت برای بودجه ایران در حال حاضر آسیب‌ساز نیست. براساس این گزارش، اگرچه اکنون بودجه ایران ممکن است با کاهش قیمت نفت با مشکل مواجه شود اما شواهدی نیست که بودجه این کشور با کاهش اخیر قیمت نفت آسیب ببیند اما اگر کاهش قیمت نفت ادامه‌دار باشد در طولانی مدت برای بودجه این کشور مشکل‌ساز خواهد بود.

ایران و سایر تولید کنندگان نفت دنیا به‌رغم تلاش‌هایی که برای کاهش سقف تولید و نهایتاً افزایش قیمت داشته‌اند اما در آخرین اجلاس سازمان کشورهای تولید کننده نفت اوپک که هفته گذشته در وین برگزار شد، سقف تولید ثابت ماند، یک سال پیش نفت خام برنت بشکه‌ای 120 دلار بود اما اکنون به کمترین میزان 5 سال گذشته رسیده و یک سوم از ارزش خود را در بازارهای جهانی از دست داده است.

براساس اعلام سیا فکت بوک جهانی، ایران بودجه امسال خود را براساس بشکه‌ای 100 دلار بسته است و 80 درصد صادرات این کشور را نفت تشکیل می دهد.

*صندوق توسعه ملی راهی برای مقاومت اقتصاد ایران در برابر کاهش نفت

این گزارش با اشاره به دلایلی که کاهش قیمت نفت نمی‌تواند بر بودجه این کشور خطرآفرین باشد، گف: از سال 2004 تاکنون 30 درصد درآمدهای نفت ایران در صندوق توسعه ملی ذخیره می‌شود و این شرایطی را ایجاد می‌کند که اقتصاد کشور را در برابر کاهش شدید قیمت نفت تقویت کند.

 

*هزینه تولید نفت در ایران پایین است

 

و دلیل دیگر اینکه هزینه تولید یک بشکه نفت تنها 10 تا 15 درصد سود آن را شامل می‌شود یعنی تولید در این کشور بسیار کم هزینه است بنابراین صادرات نفت برای ایران کاملاً سودآور است.

اما این گزارش ایرادی هم برای صنعت نفت ایران وارد کرده است که دولت ایران استراتژی روشنی در برابر نفت ندارد و فقدان سرمایه‌های خارجی و نیز نبود فاینانس‌های خارجی ممکن است باعث شود ایران به این زودی نتواند کشور را مستقل از نفت اداره کند.

این گزارش اعلام کرده است که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران هم تاکید کرده است، برنامه‌های اقتصاد مقاومتی اجازه نمی‌دهد سقوط قیمت نفت موقعیت آنها را در برابر مذاکرات هسته‌ای تضعیف و اقتصاد کشور را متزلزل کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.