مهناز خجسته نیا: قدس ویژه خراسان -مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، این استان را با یک میلیارد و 117 میلیون متر مکعب کسری مخزن رکورد دار کشور اعلام کرد.

خراسان رضوی رکورد داری  کسر مخازن آب درکشور

به گزارش خبرنگار ما، جعفری که در گردهمایی مدیران دفاتر مطالعات پایه منابع آب استانهای کشور سخن می گفت، افزود: طی 20 سال گذشته سرعت افت در دوره های 5 ساله دوبرابر شده است.

وی با بیان اینکه عمده قطبهای کشاورزی خراسان رضوی در وضعیت بحرانی به لحاظ منابع آبی زیر زمینی هستند، گفت: متأسفانه از 37 دشت استان، سطح آب در 33 دشت، در حال افت است.

* بحران در 15 دشت خراسان رضوي

به گفته وی، 15 دشت خراسان رضوی نیز در شرایط بحرانی قرار دارند.

این مقام مسؤول اولین و آخرین دشت ممنوعه کشور را مربوط به خراسان رضوی اعلام کرد و افزود: دشت مشهد در سال 45 و دشت بجستان در سال 83 در لیست دشتهای ممنوعه قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه دشت مشهد در 29 سال گذشته 23 متر افت داشته، گفت: به طور متوسط این آبخوان هر سال 80 سانتی متر افت کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی از بارش کمتر از 220 میلی متر باران در سایر مناطق استان بجز ارتفاعات خبر داد و اظهار داشت: 74 درصد اقلیم این استان خشک و 26 درصد نیمه خشک است.

جعفری با بیان اینکه اقلیم خراسان رضوی بیانگر لزوم توجه جدی به موضوع سازگاری با خشکی است، گفت: متوسط بارندگی استان در سال آبی جاری 2/45 میلی متر بوده است.

* 24 درصد، آب موجود در پشت سدهای استان

این مقام مسؤول شمار سدهای در دست بهره برداری خراسان رضوی را 32 سد اعلام کرد و افزود: هم اکنون 24 درصد مخازن سدهای استان پرآب است، در حالی که این میزان در سال گذشته 28 درصد بوده است.

وی بیشترین حجم مخزن استان را مربوط به سد دوستی دانست و اظهار داشت: هم اکنون از یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب حجم مخزن سد دوستی 297 میلیون متر مکعب آب دارد که نیمی از این میزان در اختیار ایران است. 

به گفته وی متوسط ظرفیت خالی حجم نرمال سدهای استان در اثر خشکسالی، طی 4 سال گذشته 810 میلیون متر مکعب می باشد.

وی با بیان اینکه حدود 80 درصد از منابع آب زیرزمینی تحت بهره برداری در استان دارای کیفیت مطلوب و بیش از 40 درصد این منابع کیفیت مناسب شرب دارند، گفت: مصرف کشاورزی از این منابع حدود 90 درصد است که حداقل 56 درصد از منابع آب زیر زمینی قابل شرب را شامل می شود.

* کاهش 40 درصدی آبدهی چشمه های استان

وی در ادامه از کاهش 40 درصدی آبدهی چشمه های استان در یک دوره 12 ساله خبر داد و افزود: این میزان برای قناتهای استان 68 درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در ادامه کاهش نزولات جوی و پراکنش ناهمگون، وقوع سیلاب و خشکسالی های پی در پی، افت کمی و کیفی شدید، فرو نشست زمین، آلودگی منابع آب سطحی و زیرزمینی را از چالشهای پیش روی منابع آب استان عنوان کرد و گفت: نبود الگوی کشت مناسب نیز سبب شده متأسفانه بیشترین کارخانه های قند به رغم محدودیت منابع آبی در خراسان رضوی باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.