۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 250938

دبیر انجمن نان‌های ماشینی و صنعتی کشور از افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان صنعتی در کشور خبر داد و گفت: تعداد زیادی مجوز برای ایجاد واحدهای جدید تولید نان صنعتی صادر شده که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

قیمت نان صنعتی ۳۰ درصد افزایش یافت
قیمت نان صنعتی ۳۰ درصد افزایش یافت
علیرضا مروت‌پور با بیان اینکه طبق مصوبه دولت، قیمت نان‌های صنعتی و ماشینی در کل کشور تا ۳۰ درصد افزایش یافت، اظهار داشت: تولیدکنندگان نان‌های صنعتی متناسب با قیمت تمام‌شده هر نوع از نان، نسبت به افزایش قیمت اقدام کرده‌اند به طوری که در مجموع سبد محصول تولیدکنندگان مدنظر قرار داشته است که ممکن است برخی انواع نان مشمول افزایش قیمت نشده باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت آرد و نان توسط دولت تعیین می‌شود، افزود: در این شرایط، رقابت واقعی بین تولیدکنندگان شکل نمی‌گیرد و تولیدکنندگان نان صنعتی مجبورند طوری محصول خود را عرضه کنند که از نظر قیمت قابل رقابت باشد، ولی زمانی که قیمت آرد و نان آزاد شود، رقابت واقعی در کیفیت و قیمت ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت آرد برای واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی یکسان است، گفت: این مسئله باعث ایجاد رقابت در بازار شده است و با یکسان شدن قیمت آرد برای واحدهای صنعتی و واحدهایی که اصطلاحاً تولیدکننده نان فانتزی محسوب می‌شوند، رقابت در تولید نان بیشتر شده است و مشتری حق انتخاب دارد.

مروت‌پور آزادسازی قیمت آرد و نان را لازمه رشد صنعت نان کشور عنوان کرد و گفت: در دنیا بیشتر بر روی موضوع تحقیقات در تولید نان کار می‌شود و همین مسئله رقابت کارخانه‌ها را با یکدیگر بیشتر کرده است.

وی استفاده از ماشین‌آلات مناسب با مصرف انرژی پایین و اعمال روش‌هایی برای کاهش هزینه سربار تولید را عاملی برای پایین آمدن قیمت تمام‌شده محصولات کارخانه‌های نان صنعتی دانست و افزود: کاهش ضایعات، قیمت تمام‌شده تولید نان را پایین خواهد آورد.

به گفته وی، در حال حاضر دو یا سه واحد تولید نان صنعتی در کشور با ظرفیت کامل فعال هستند و برای ایجاد تعداد زیادی واحد تولید نان صنعتی نیز مجوز صادر شده که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند و با توجه به مشخص نبودن سیاست‌های دولت در قیمت‌گذاری آرد و نان، در شرایط فعلی تولید آنها با صرفه همراه نیست.

دبیر انجمن نان‌های صنعتی، دولتی بودن قیمت آرد و نان را یکی از موانع صادرات نان عنوان کرد و گفت: در شرایطی که دولت بابت آرد، یارانه پرداخت می‌کند، صادرات نان به راحتی امکان‌پذیر نیست.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.