قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: در اربعین امام حسین (ع) نیز حرکتی جهانی رخ می‌دهد مثل اینکه اربعین همه دل‌ها را زنده کرده و به سمت قبر مطهر اباعبدالله (ع) می‌کشاند و این دقیقا‌‌ همان کاری است که امام عصر (عج) می‌خواهند.

پیاده روی اربعین ماکتی زیبا از آمادگی عمومی برای ظهور است

به گزارش قدس آنلاین، پیاده روی اربعین حسینی با آن همه شور و اشتیاق نویدبخش عصر ظهور و حضور پرشور مردم در رکاب حضرت حجت (عج) است. از این رو با حجت الاسلام علی محمد باقی، کار‌شناس مرکز تخصصی مهدویت و مدرس حوزوی درباره وجوه شباهت این راهپیمایی عظیم با آنچه در عصر ظهور رخ می‌دهد به گفتگو پردا خته‌ایم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد:

 

چه ارتباطی میان راهپیمایی اربعین و عصر ظهور حضرت حجت (عج) وجود دارد؟ آیا اصلا می‌توان چنین رابطه را متصور شد؟

بله، اربعین حضرت سیدالشهداء (ع) از آنجایی که به نوعی جلوه ظهور است و آمادگی خاصی را برای عصر ظهور در شیعه ایجاد می‌کند، شباهت‌های بسیاری با ظهور امام عصر (عج) دارد و در زیارت اربعین هم به این مسئله اشاره می‌شود، زمانی که می‌گوییم: «قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّهٌ حَتَّى یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ‏»

یعنی قلب من همراه شما است و نصرت و یاری من برای قرار گرفتن در رکاب شما آماده است تا خدا اجازه دهد و...

باید توجه داشت که یاری امام فقط یاری زبانی و قلبی نیست بلکه یاری عملی نیز است چراکه در ادامه زیارت می‌گوییم یاری من برای شما آماده است.

اربعین امام حسین (ع) هم همین طور است یعنی فقط ننشسته‌ایم و بگوییم «یالیتنا کنّا معک»‌ای کاش در روز عاشورا با شما بودیم بلکه حرکتی جهانی آغاز می‌شود به سمت کربلا و نمادی از قیام مردم برای انتقام از قاتلان امام حسین (ع) است. اینجا است که می‌گوییم در اربعین، شیعیان تنها محبت زبانی صرف ندارند بلکه محبتی عملی را به نمایش می‌گذارند محبتی قلبی که در آیات قرآن از آن به مودت تعبیر می‌شود. و این مودت قربا، اجر و مزد رسالت پیامبر (ص) است.

آیا می‌توان راهپیمایی بزرگ اربعین با حضور میلیون‌ها نفر را از زمینه سازی‌های ظهور ولی عصر (عج) دانست؟

در بحث ظهور شرایطی باید باشد که تا محقق نشود، ظهور رخ نمی‌دهد، یعنی این شرایط باید باشد برخلاف نشانه‌ها که بروز آن‌ها حتمی نیست، یعنی ممکن است ظهور بدون نشانه‌ها رخ دهد اما بدون شرایط نه.

در باب شرایط ظهور نخستین شرط رهبر است، دوم قانونی که حرکت جهانی بر طبق آن انجام شود، سومین شرط، وجود یاران است و چهارمین شرط آمادگی عمومی است.

در عصر ظهور، امام عصر (عج) رهبر هستند یعنی وجود مقدس ایشان‌‌ همان طور که قرآن بر این مسئله صحه می‌گذارد. قانون هم سنت و قرآن است و از شخص امام (عج) هم به حق تعبیر می‌شوند. یاران نیز شامل آن ۳۱۳ نفر و سایرین می‌شود.

چهارمین شرط وجوب ظهور بحث آمادگی عمومی و مقبولیت اجتماعی است یعنی جامعه به این سطح از درک برسد که از همه مکاتب و ایسم‌ها و نحله‌ها دل ببرد و معتقد باشد که وجود یک منجی آسمانی نیاز است برای نجات بشریت که این آمادگی عمومی در اربعین تجلی می‌یابد.

در این راهپمایی میلیون‌ها انسان حرکت می‌کنند به سمت کربلای حسینی و حرکت آن‌ها این پیام را دارد که در انتظار منتقم اباعبدالله الحسین (ع) هستند و این انتظار را به زبان محدود نکرده‌اند بلکه با این حرکت، در عمل نیز آن را نشان می‌دهند.

این حرکت دقیقا برخلاف عملکرد و سخن بنی اسرائیل است که به حضرت موسی (ع) گفتند: تو و پروردگارت حرکت کنید و با دشمن بجنگید ما اینجا نشسته‌ایم!

نشست و سکون برای ظهور خطرناک است و با نشستن ظهور رخ نمی‌دهد، از این رو، ابتدا مردم حرکت می‌کنند برای خونخواهی و عزاداری امام حسین (ع) و در این اقامه عزا لبیک یا حسین (ع) و لبیک یا مهدی (عج) بلند می‌شود و می‌گویند ما آماده و منتظریم.

بنابراین، راهپیمایی اربعین حسینی می‌تواند زمینه ظهور امام عصر (عج) را فراهم کند چراکه آمادگی مردم را نشان می‌دهد.

 

آیا بین راهپیمایی اربعین با آنچه در عصر ظهور رخ می‌دهد وجوه شباهت دیگری نیز وجود دارد؟

بله، وجه دیگر شباهت، احیای عاشورا است اهل بیت (ع) در این چهل روز درخواست احیای این حرکت را داشته‌اند؛ بالا‌ترین نوع احیای عاشورا در عصر ظهور رخ می‌دهد و نخستین جمله امام عصر (عج) بعد از ظهور این است که «من فرزند کسی هستم که او را تشنه به شهادت رساندند

اربعین خود تجدید بیعت با امام عصر (عج) است وقتی حرکت کرده و لبیک یا حسین (ع)! می‌گوییم از آنجایی که آن حضرت (ع) به شهادت رسیده و در میان ما نیستند این لبیک‌ها به منتقم خونشان گفته می‌شود که امروز جانشین و میراث دار سیدالشهداء (ع) هستند.

 

آیا می‌توان راهپیمایی میلیونی اربعین را ماکت و نمادی از حرکت‌ها و قیام‌های مردمی در سطح جهانی و به رهبری حضرت بقیه الله (عج) در عضر ظهور دانست؟

اساس قرآن به این سمبل‌ها و ماکت‌ها اشاره دارد؛ به عنوان مثال قرآن داستان حضرت موسی (ع) را بار‌ها نقل می‌کند یکی از علل این تکرار این است که حرکت حضرت موسی (ع) ماکت عصر ظهور است چون در این داستان تقابلی عینی میان حق و باطل رخ می‌دهد و قرآن به این مسئله بسیار توجه می‌کند و یا قبل‌تر از آن تقابل میان آدم و شیطان را مطرح کرده و این داستان بار‌ها در قرآن تکرار می‌شود.

در اربعین امام حسین (ع) نیز حرکتی جهانی رخ می‌دهد مثل اینکه اربعین همه دل‌ها را زنده کرده و به سمت قبر مطهر اباعبدالله (ع) می‌کشاند و این دقیقا‌‌ همان کاری است که امام عصر (عج) می‌خواهند.

 

آیا راهپیمایی اربعین مختص شیعه است یا همچون قیام حضرت حجت (عج) به جهانیان اختصاص دارد؟

باید توجه داشت برخی اقوام مثل یهود معتقد هستند کارکرد منجی اولا منطقه‌ای و ثانیا قومی است در حالی که شیعه معتقد است کارکرد منجی آخرالزمان کارکردی فرامنطقه‌ای و فراقومی است یعنی ما برخلاف یهود منجی را مختص این قوم و احیای ارض مقدس نمی‌دانیم بلکه بر این باوریم که ایشان کل زمین را بهشت کرده و همه مظلومان عالم را نجات می‌دهند.

اربعین هم همین طور است و همه به سمت کربلا دعوت می‌شوند اینجا فرقی بین عرب و عجم، سفیدپوست و سیاه پوست و اقوام و ملیت‌ها نیست و یکی از علل احساس خطر دشمن از این حرکت و به ویژه تشکیل داعش و تقویت آن علیه این حرکت میلیونی، همین مسئله است.

 

بعضا دشمن تلاش می‌کند اعتقاد به منجی آخرالزمان (عج) را به مسیر مورد نظر خود منحرف کند آیا می‌توان از راهپیمایی اربعین این انتظار را داشت که مانعی در این باره باشد؟

دشمن نسبت به ظهور در پی تحریف اصل آن نیست چراکه پیروان همه اقوام و ادیان و مکاتب به آن اعتقاد دارند و به تصریح قرآن مسئله ظهور منجی در همه کتب آسمانی آمده است، از این رو، اصل ظهور قابل انحراف نیست اما بحث کیفیت و شرایط ظهور را می‌توانند، تحریف کنند.

یهود معتقد است اگر ظهور منجی بخواهد رخ دهد باید عالم به فساد کشیده شود و هر چه گناه بیشتر باشد ظهور زود‌تر رخ می‌دهد لذا در فیلم‌های هالیوودی بشدت سکس، خشونت و مواد مخدر را ترویج می‌کنند.

از این رو، اگر اصل حرکت امام حسین (ع) را نتوانستند منکر شوند و بگویند حسین (ع) نجنگید و شهید نشد! سعی کردند این حرکت را خاموش کنند و آن را به جنگی قبیله‌ای بکشانند و بگویند چون خشونتی در صدر اسلام رخ داد در عاشورا به کشتن سیدالشهداء (ع) انجامید یا حتی گفتند حسین (ع) علیه خلیفه خروج کرد و کشتنش فرض بود!!!

اما این دسیسه و تحریف قیام کربلا را اربعین زنده کرد‌‌ همان طور که درباره عصر ظهور شدنی است البته با هوشیاری و روشنگری خواص جامعه.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.