۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵
کد خبر: 251068

امام صادق (ع) می‌فرمایند: اگر یکی از شما در عمر خود حج کند و حسین‌ بن‌ علی(ع) را زیارت نکند، حقی از حقوق رسول‌ا... (ص) را فرو گذاشته؛ زیرا حق حسین(ع) فریضه‌ای است از جانب خدا که بر هر مسلمانی واجب است.

اهمیت زیارت  سیدالشهدا(ع)

این روزها که کم کم به اربعین حسینی نزدیک می‌شویم، همه جا هیاهویی برپاست، هر انسان عاشق و دلداده‌ای در تکاپوی فراهم کردن شرایطی برای شرکت در پیاده‌روی بزرگ روز اربعین است.

ملامهدی نراقی در بخشی از اثر گرانسنگ خود با عنوان «جامع‌السعادات» درباره «چرایی و چگونگی زیارت» مطالبی را به رشته تحریر درآورده است که بخشهایی از آن را در ادامه می‌خوانیم: 

بدان که نفوس قوی و قدسی، بخصوص نفوس پیغمبران و امامان، چون از بدنهای شریف خود رحلت کردند و از آنها جدا شدند و به عالم تجرد بالا رفتند و نهایت احاطه و استیلا بر این عالم حاصل کردند، امور این عالم در نزد ایشان ظاهر و منکشف می‌شود و ایشان را توانایی و امکان تأثیر و تصرف در موارد این جهان خواهد بود. پس، هر که برای زیارت ایشان نزد قبورشان حاضر شود، بر او ‌آگاهی و اطلاع دارند.

بخصوص که مقابرشان محضر ارواح مقدس و والای ایشان و جایگاه حضور اشباح برزخی و نورانی ایشان است؛ پس در آنجا حاضرند: بل احیاء عند ربهم یرزقون (بلکه زندگانند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند).

و به آنچه خداوند از فضل و کرم خود به ایشان داده است، شادمانند؛ پس به زائران قبور خود و حاضران آرامگاه خویش علم و اطلاع تام دارند و سؤال و توسل و تضرع و درخواست شفاعت را می‌شنوند و نسیم الطاف ایشان بر آنان می‌وزد و تراوشهای انوارشان بر آنان فرو می‌ریزد و از خدا در روا شدن حاجات و برآمدن مطالب و آمرزش گناهان و برطرف شدن گرفتاری و اندوهشان شفاعت می‌کنند، این است راز اینکه زیارت پیغمبر (ص) و ائمه(ع) مستحب مؤکد است.

افزون بر اینکه زیارت ائمه اطهار(ع)، پیوند با آنها و نیکی در حق ایشان و اجابت ایشان است، سبب سرور ایشان و تجدید عهد ولایت و احیای امر و بلند آوازه کردن کلمه ایشان و سرکوب و خاموش کردن دشمنانشان است.

 پوشیده نیست که هر یک از این امور اجر عظیم و ثواب بسیار و شریف‌ترین طاعات نباشد؟ و حال آنکه زیارت مؤمن، فقط از این رو که مؤمن است، اجر بزرگ و ثواب بسیار دارد و در شریعت پاک، تأکید و ترغیب بسیار به آن شده است.

از این رو، زندگان به زیارت مردگان خود می‌روند و این طریقه چنان میان ایشان متعارف است که سنتی طبیعی به شمار می‌رود و نیز جلالت مؤمن در نزد خدا و ثواب پیوند با او و احسان به او و شاد کردن او ثابت شده است.

و چون حال مؤمن از این رو که مؤمن است چنین است، پس چه گمان می‌کنی درباره کسی که خدا او را از هر خطایی محفوظ داشته و از پلیدی گناه، پاک و مطهر کرده و او را بر همه خلایق برگزیده و برانگیخته و حجت بر عالمیان قرار داده و او را پیشوای مؤمنان و مقتدای مسلمانان، پسندیده است و به خاطر او آسمانها و زمینها را آفریده و او را صراط و راه و دیده‌بان و دلیل خود قرار داده است، دری که از آن در آیند و نوری که از آن روشنی گیرند و [نیز] امین کشور خود و ریسمانی که مایه پیوند میان او و بندگان اوست، از رسولان و پیامبران و امامان و اولیا.

 امام صادق(ع) فرمود: «اگر یکی از شما در عمر خود حج کند و حسین‌بن‌علی(ع) را زیارت نکند، حقی از حقوق رسول‌ا... (ص) را فرو گذاشته؛ زیرا حق حسین(ع) فریضه‌ای است از جانب خدا که بر هر مسلمانی واجب است».

 و حضرت امام رضا(ع) فرمود: «هر امامی را عهدی است بر گردن دوستان و شیعیانش و از وفای کامل و ادای نیکوی عهد، زیارت قبور ایشان است، پس هر که ایشان را از روی رغبت، زیارت و تصدیق کند، ائمه و شیعیان او در روز قیامت خواهند بود».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.