به دنبال حفر چاه فاضلاب و کشف قطعه سفال‌های متعلق به حدود 400 سال پیش، با مجوز پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی کار مطالعات باستان‌شناختی در این منطقه آغاز و در نهایت قطعه سفال دیگری متعلق به دوران پیش از تاریخ کشف شد.

کشف سفالی از دوره‌ پیش از اسلام در مولوی تهران

به گزارش گزارش قدس آنلاین به نقل از  ایسنا، «محمد اسماعیل اسماعیلی»، سرپرست گروه باستان‌شناسی این محوطه با اعلام این خبر گفت: پس از کشف آثار تاریخی 400 ساله در جریان عملیات حفاری شرکت آب و فاضلاب تهران در حد فاصل میدان مولوی و میدان محمدیه تهران، بر اساس بررسی اولیه‌ انجام شده روی یافته‌های فرهنگی بدست آمده از خاک‌برداری شرکت فاضلاب، ابعاد تازه‌ای از آثار تاریخی در این منطقه مشخص شد.

به گفته‌ او، پیگیری‌ها برای جلب مساعدت‌های فنی و انجام تعهدات اعتباری از طرف شرکت آب و فاضلاب در حال انجام است.

اسماعیلی افزود: بر اساس یافته‌های فرهنگی بدست آمده از گودال‌های حفاری شده توسط شرکت آب و فاضلاب بقایای معماری، تدفین‌های قاجاری، سفال‌های مربوط به قرون میانی و متاخر اسلامی و قطعاتی از ظروف سنگی به دست آمد.

وی با اشاره به کشف دو حلقه قنات قدیمی در محل افزود: در عمق پنج متریِ یکی از گودال‌های حفر شده، یک قطعه سفال هم افق با فرهنگ چشمه‌علی مربوط به دوران پیش از تاریخ در عمق پنج متری به دست آمد که اظهار نظر قطعی درباره‌ی آن نیاز به انجام مطالعات تکمیلی دارد.

این باستان‌شناس توضیح داد: پس از اطلاع یکی از دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه تهران به پژوهشکده باستان‌شناسی مبنی بر وجود آثار فرهنگی در گودبرداری‌های شرکت آب و فاضلاب تهران و هماهنگی به عمل آمده با پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی، یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عملیات را متوفف کرد و پس از صدور مجوز کاوش نجات‌بخشی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی، تیم نجات بخشی به محل اعزام و نسبت به هماهنگی برای انجام مراحل بعدی مطالعات باستان‌شناسی اقدام شد.

بر اساس این گزارش، بر اساس تصویب‌نامه‌ی هیات وزیران اجرای برنامه پژوهشی میراث‌فرهنگی در طرح‌های عمرانی ضروری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.