گروه سیاسی- یاسمین مشرف: الگوی جدیدی از ائتلافها و اتحادها درحال شکل گیری است که نشان دهنده ایجاد همگرایی و همسویی بیشتر با مواضع و سیاستهای ایران و روسیه است.

 شکل گیری ائتلافهای جدید در همگرایی با مواضع ایران و روسیه

سایت تحلیلی «دیده بان خاور میانه» در مقاله ای به نقل از روزنامه «الدستور» چاپ اردن نوشت: فکر می‌کنید اگر با سه تن از مقامهای رسمی آمریکا در مورد سیاست خارجی کاخ سفید در قبال سوریه و تغییراتی که در این زمینه در سیاست آمریکا ایجاد شده است، صحبت کنید، به چه نتیجه ای می‌رسید؟ در نتیجه این صحبتها، شما خواهید دانست که چگونه می‌توان میان آن دسته از دیدگاه‌هایی که برای سیاست خارجی آمریکا ضروری تلقی می‌شوند و سیاستهایی که با منافع متحدان مصرف کننده واشنگتن همسو هستند، تمایز ایجاد کرد.

در ادامه این مقاله که به قلم «اریب الرنتاوی» و با عنوان «تغییرات شگرف؛ واشنگتن و موضوع سوریه» در سایت تحلیلی «دیده بان خاورمیانه» آورده شده است، آمده است: امروز واشنگتن بیشتر از هر زمان دیگری به سمت حل بحران سوریه حرکت می‌کند. حالا دیگر وقتی سیاستمداران ایالات متحده از آموزش «مخالفان میانه رو» در سوریه سخن می‌گویند، درواقع منظورشان سرنگونی دولت سوریه نیست، بلکه منظورشان ایجاد اصلاحاتی است که درعین حال که مخالفت کشورهایی همچون ترکیه و عربستان سعودی را مهار می‌کند، بتواند راه حل نهایی این بحران را نیز تضمین کند.

نویسنده در ادامه می‌افزاید: دیگر راه حل سیاسی بحران سوریه از دید سیاستمداران آمریکا، لزوماً شامل برکناری بشار اسد یا تصمیم او برای کناره گیری نیست. امروز این باور درکاخ سفید به وجودآمده است که بشار اسد سنگ بنا و شالوده دولت سوریه را تشکیل می‌دهد و کناره گیری او و یا انحلال دولت سوریه به سقوط این کشور منجر شده و سوریه را به دست گروه‌های تروریستی خواهد سپرد.

از دید سیاستمداران واشنگتن، اجرای هرگونه راه حل سیاسی در سوریه مستلزم مشارکت ایران و روسیه و نادیده گرفتن نکات مطرح شده در گفت وگوهای ژنو2 است، چراکه عدم حضور ایران در این گفت وگوها خود، توضیحی برای شکست این مذاکرات است.

افزون بر این، تلاشها برای حل بحران سوریه در صورت به توافق رسیدن تهران و واشنگتن بر سر برنامه  هسته ای ایران آسانتر به نتیجه خواهد رسید؛ تا آنجا که به واشنگتن مربوط می‌شود، با وجود اشتیاق ترکیه برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه، کاخ سفید دیگر قصد ایجاد چنین منطقه ای را در حریم هوایی سوریه ندارد.

به نظر می‌رسد ایالات متحده به این باور رسیده است که خواست آنکارا برای ایجاد منطق پرواز ممنوع در سوریه و در مجاورت مرزهای سوریه با ترکیه،  بیشتر حول محور علاقه «سلطان اردوغان» به امنیت دوران تعطیلات او و مخالفتش با حل بحران سوریه می‌چرخد.

به نظر می‌رسد، هرگونه حس اعتماد به نفس در مخالفان سوری بویژه در مخالفان میانه رو به طور کامل از بین رفته است، چنانچه بسیاری بر این باورند که تنها نتیجه رسیدن مخالفان سوریه به «قصر مردم» در قلب  دمشق، صرفاً سقوط این قصر و قرار گرفتن آن در اختیار گروهک داعش خواهد بود.

در ادامه این مطلب آمده است: بررسی شرایط منطقه ای و بین المللی نشان می‌دهد که در منطقه خاورمیانه نفرت آشکاری نسبت به ایدیولوژی توسعه گرایی ترکیه ایجاد شده است. اگرچه دولت عربستان سعودی به دلیل خصومت خود با ایران، خواهان سقوط هرچه زودتر دولت بشار اسد است، اما نامتناسب بودن این دیدگاه ریاض، حتی بیشتر از دیدگاه ترکیه است. افزون بر این، تصمیم فرانسه مبنی بر حمایت از ترکیه در ایجاد منطقه حایل، پرسشهای زیادی را درمورد انگیزه های پشت پرده این تصمیم ایجاد کرده است.

نویسنده ادامه می‌دهد: اندیشکده «رند»، سازمانی که توجه زیادی را از سوی وزارت دفاع ایالات متحده به خود معطوف داشته است، بتازگی گزارشی را انتشار داد که در آن از سقوط دولت سوریه به عنوان بدترین سناریوی محتمل برای آمریکا تعبیر شده بود.

از دیدگاه واشنگتن، پیروزی دولت سوریه هرچند به افزایش نفوذ ایران و روسیه خواهد انجامید، اما این سناریو برای واشنگتن بسیار کم هزینه تر از دیگر گزینه ها  از جمله گزینه سقوط دولت اسد و پیامدهای متعاقب آن خواهدبود.

در بخش پایانی این مقاله می‌خوانیم: در نهایت، این تغییرات شگرف در مواضع ایالات متحده در خصوص سوریه چه شکل گرفته و چه درحال شکل گیری باشند، نشان می‌دهند که همگرایی فزاینده ای با مواضع ایران و روسیه درحال شکل گیری است. نتیجه این خواهد بود که آمریکا بیشتر و بیشتر از مواضع آنکارا، ریاض و پاریس دور شود، اما آیا ما شاهد شکل گیری الگوی جدیدی از ائتلافها و اتحادها هستیم؟ آیا در بازی سیاسی ای که در جریان است، به سمت نشست ژنو 3 حرکت می‌کنیم؟ پاسخ این پرسش را بهار آینده، پس از به نتیجه رسیدن گفت وگوهای هسته ای ایران خواهیم دانست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.