گروه اقتصادی / علیرضا لعل اکبری - اواخر هفته گذشته بود که رسانه ها از مصوبه تازه دولت در خصوص افزایش متوسط 30 درصدی قیمت نان خبر دادند که این امر تعجب شهروندان را در پی داشت.

آزادپزها  تابلو دار می‌شوند!

این تصمیم دولت در حالی عنوان شد که گفته می شود، قدرت خرید اقشار ضعیف و متوسط روزبه روز در حال کاهش است  و افزایش به یک باره قیمت قوت اصلی آنان نگرانی‌هایی را برای خانواده هایشان به وجود آورده است.

در همین خصوص بسیاری از شهروندان در تماس با قدس گلایه هایشان را درباره افزایش  قیمت نان عنوان کردند.

 

 مدیریت یارانه نان توسط مردم

در این باره غلامی، یکی از شهروندان به خبرنگار ما می گوید: دولت قبل در مقطعی مبلغی را بابت یارانه نان به حساب خانوارها واریز کرد و وعده داد به جای اینکه یارانه را ما به آرد بدهیم، آن را مستقیماً به حساب خانوارها می ریزیم و مردم خودشان مدیریت کنند، اما پرداخت این یارانه فقط یک بار صورت گرفت و دیگر خبری از پرداخت یارانه بعدی نان نشد.

وی تصریح می کند: در رسانه ها اعلام شده، یارانه نقدی نان در سال آینده حدود 2 هزار و 300 میلیارد تومان درنظر گرفته شده و  این در حالی است که سال 93 رقم یارانه نقدی نان 3 هزار و 800 میلیارد بوده که این موضوع نشان می دهد، دولت یارانه نقدی برای نان را در سال آینده کمتر پرداخت می کند و به نظر من یعنی باز هم باید در سال آینده شاهد افزایش بیشتر قیمت نان باشیم.

 

 تورم جلوتر از دستمزدها

زمانی، یکی دیگر از شهروندان به رقم افزایش دستمزدها در سالهای گذشته اشاره می کند و می گوید: تابه حال افزایش دستمزدها مطابق میزان تورم همان سال نبوده و شاهدیم که تورم جلوتر از میزان درآمد مردم بوده است.

وی اظهار می دارد: برای سال آینده افزایش 17درصدی دستمزدها مطرح
 می شود، این در حالی است که هنوز سال تمام نشده پیشاپیش  دولت نان را که قوت اصلی مردم است، بیش از 30 درصد گران کرده و این امر مردم را نگران کرده است.

مجتبایی، یکی دیگر از شهروندان می گوید: این روزها شاهد افزایش قیمت برخی از انواع کالاهای اساسی در بازار هستیم، اما انتظار افزایش قیمت نان را به صورت ضربتی نداشتیم.

این شهروند می افزاید: مسؤولان دولتی نرخ تورم را 20 درصد اعلام می کند، اما آنها قیمت نان را 30 درصد گران می کنند و قبول این موضوع برای مردم بویژه اقشار کم درآمد سخت است.

 

 افزایشی برای بهبود وضعیت

وی تصریح می کند: هر چند یک بار مسؤولان به بهانه های مختلف قیمت نان را تغییر می دهند و اعلام می کنند، برای جلوگیری از اسراف، کم فروشی، کاهش ضایعات نان، پوشش هزینه های نانوایان و بهبود وضعیت کارگران نانوایی و ... این تصمیم گرفته شده است.

 وی تأکید می کند:  هرچند که مردم به یاد دارند، افزایش قیمت نان این مشکلات را برطرف نمی کند.

در همین حال یکی از کارگران نانوایی به قدس آنلاین می گوید: پیش از افزایش قیمت نان، هر کیسه 40 کیلویی آرد از قیمت دولتی 22600 تومان به مبلغ 31800 تومان افزایش یافت، تقریبا 40 درصد که ابتدا افزایش یافت، سپس نان گران شد.

 

 کارگران بی بهره از مزایا

محمد حسین دلشاد به دستمزد کارگران نانوایی اشاره می کند و می گوید: دستمزد کارگران نانوایی بر اساس هر قرص نان داده می شود و کارگر نانوایی هیچ گونه مزایایی از جمله عیدی، حق مسکن، حق اولاد و... ندارد.

وی تصریح می کند: در هر نانوایی باید حداقل سه نفر مشغول به کار شوند که اگر مواد مصرفی  و دستمزد هر کدام (شاطر ،خلیفه، پیشکار) از قیمت هر قرص نان کم کنیم، عایدی آن مبلغی بسیار ناچیز است.

 وی می افزاید: به عنوان نمونه قیمت هر قرص نان تافتون ماشینی به نرخ 225 تومان با وزن چانه 230 گرم و قیمت هر کیلو آرد 795 تومان، برای پخت هر قرص نان نیازمند 130 گرم آرد + خمیر مایه + نمک هستیم که جمعاً به مبلغ 110 تومان و آب 10 تومان و دستمزد (شاطر، خلیفه،پیشکار)جمعا 50 تومان و قیمت تمام شده هر قرص نان بدون احتساب گاز ، برق ، بیمه، اجاره بها و... 170 تومان می‌باشد و عایدی هر قرص نان 55تومان خواهد بود.

 

 بهبود 10درصدی

وی می گوید: افزایش قیمت نان تافتون ماشینی از مبلغ 150 تومان به مبلغ 225 تومان افزایش 50 درصدی و قیمت آرد نان افزایش 40 درصدی و بقیه الزامات پخت نان که در طول این سه سال افزایش یافته، نادیده گرفته شود، تنها 10درصد افزایش به نفع نانوا انجام شده است.

وی تصریح می کند: شاید این پرسش مطرح شود که چرا کارگران نانوایی با این دستمزد کم مشغول به کار هستند، باید بگویم اگر ما کار نکنیم، آمار بیکاران افزایش می یابد!

 

 جزییات مرحله دوم گرانی

در همین حال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جزییات مرحله دوم طرح دولت برای آزادسازی قیمت نان را اعلام می کند.

مجتبی خسروتاج در گفت و گو با مهر با بیان اینکه براساس طرح جدید دولت، 20 درصد از نانوایی‌های هر استان آزادپز خواهند شد، می گوید: این نانوایان، نان را به قیمت آزاد عرضه کرده و در مقابل آرد را هم آزاد می‌خرند.

وی می گوید: در طرح جدید دولت برای اصلاح مرحله‌ای قیمت آرد و نان، مصوب شد تا در هر استان، 20 درصد نانوایی‌ها، نان را به قیمت آزاد و رقابتی عرضه کنند؛ به این معنا که کارگروه‌هایی که در یک استان تشکیل شده‌اند، اگر تشخیص دهند که به عنوان مثال نان سنگک در آن استان آزادپز باشد، حدود 20 درصد آرد یارانه‌ای را به تولید نان سنگک اختصاص می‌دهد؛ بنابراین ممکن است تشخیص کارگروه در استان این باشد که نان سنگک را در آن استان  آزادپز کنیم.

وی تصریح می کند: بنابراین این گونه نانوایی‌ها، نان را به قیمت تمام‌شده عرضه می‌کنند، البته این نانوایی‌ها آرد را نیز به قیمت تمام‌شده خریداری می‌کنند و خارج از ساز و کار کنترل قیمت و در شرایط رقابتی، نان را عرضه می‌کنند؛ بنابراین وقتی نان در فضای رقابتی عرضه شود، بازار رقابت قیمت را تعیین می‌کند؛ البته در چنین شرایطی ممکن است نان سنگک برای هر قرص نان، 1000 تومان در یک استان عرضه شود.

وی می افزاید: تمام نانوایی هایی که آزادپز هستند، به زودی با نصب تابلوهایی مشخص خواهند شد تا مردم بدانند که آن نانوایی‌ها، آزادپز هستند و سایر نانوایی هایی که این تابلو را ندارند، همچنان آرد را به قیمت یارانه ای دریافت و نان را نیز با قیمت دولتی عرضه می کنند.

وی تأکید می کند: دولت هیچ تصمیمی برای افزایش یارانه نقدی نان ندارد.

 

 چاره اندیشی برای رفع نگرانی

به هرحال اجرای مرحله اول طرح آزادسازی نان و افزایش یکباره  30 درصدی قیمت نان  با گلایه های مردم مواجه شد و این در حالی است که گفته می شود، در مرحله بعدی 20 درصد از نانوایی ها در قالب آزادپز فعالیت خواهند کرد و قیمت آنان به صورت آزاد و رقابتی تعیین خواهد شد که به نظر می رسد،  این موضوع باز هم تأمین قوت اصلی مردم را برای سال آینده با نگرانی بیشتری همراه کند که در این میان انتظار می رود، مسؤولان برای رفع نگرانی‌ها چاره اندیشی کنند و بهانه برای سودجویی عده ای فراهم نکنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.