یارانه نقدی نان در بودجه سال آینده 1500میلیارد تومان معادل 40 درصد کاهش یافت.

فاز جدید برای قیمت‌ نان/آیا نان دوباره گران می شود؟

به نوشته دنیای اقتصاد،این موضوع یکی از مهم‌ترین تغییرات عدد و رقمی در لایحه پیشنهادی بودجه سال 94 نسبت به امسال است. بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه سال 94 که روز گذشته از سوی رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شد، یارانه نقدی نان 2300میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به 3800میلیارد تومان سال جاری با کاهش 40درصدی همراه است.
این در حالی است که افزایش قیمت نان نیز در هفته گذشته، نظرهای متفاوتی را در پی داشت، به طوری که نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پی انتشار این خبر، پیشنهاد کرد قیمت نان در کشور آزاد شود و در مقابل یارانه نان به‌صورت نقدی به مردم پرداخت شود.
در همین حال، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از طرح جدید دولت برای آزادسازی قیمت نان در 20 درصد از نانوایی‌های هر استان خبر داد تا به این ترتیب گام جدیدی برای تحقق ماده 110 قانون برنامه پنجم برداشته شود؛ قانونی که بر اساس آن باید تا پایان سال 94 تکلیف قیمت‌گذاری و تک نرخی کردن قیمت گندم، نان و آرد روشن شود.
به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی، پس از ثبت‌نام مجدد برای دریافت یارانه و اعلام انصراف حدود 2میلیون و 400هزار نفر، کاهش یارانه نقدی دور از انتظار نبود، اما کاهش یارانه نقدی نان حکایت از کاهش تعداد یارانه‌بگیران یا برنامه‌های دیگر دولت در این حوزه دارد. به‌طوری که مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده دولت در سال جاری، هفت‌هزار میلیارد تومان یارانه به‌عنوان مابه‌التفاوت قیمت گندم خریداری‌شده از کشاورزان پرداخت می‌کند و در کنار آن، 4هزار میلیارد تومان نیز به حساب مردم به‌عنوان یارانه نقدی نان واریز می‌کند که به این ترتیب، دولت 11 هزار میلیارد تومان یارانه می‌پردازد و هر نفر، 4500 تومان یارانه می‌گیرد.

 جزئیات طرح جدید دولت
هر چند در سال‌های گذشته نیز نانوایی‌ها سهمیه آرد یارانه‌ای داشتند و مابقی آن را به صورت آزاد خریداری می‌کردند، اما دولت پس از افزایش قیمت نان در آذرماه سال جاری، طرح جدیدی در دستور کار خود قرار داده تا براساس آن، 20درصد از نانوایی‌های هر استان آزاد پز شوند. خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مورد توضیح داد: این نانوایان، نان را به قیمت آزاد عرضه می‌کنند و در مقابل آرد را هم آزاد می‌خرند.
وی افزود: در طرح جدید دولت برای اصلاح مرحله‌ای قیمت آرد و نان، مصوب شد تا در هر استان، 20 درصد نانوایی‌ها، نان را به قیمت آزاد و رقابتی عرضه کنند؛ به این معنا که کارگروه‌هایی که در هر استان تشکیل شده‌اند، اگر تشخیص دهند که به‌عنوان مثال نان سنگک در آن استان آزادپز باشد، حدود 20 درصد آرد یارانه‌ای را به تولید نان سنگک اختصاص می‌دهد؛ بنابراین ممکن است تشخیص کارگروه در استان این باشد که نان سنگک را در آن استان آزادپز کنیم.
 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بنابراین این‌گونه نانوایی‌ها، نان را به قیمت تمام‌شده عرضه می‌کنند، البته این نانوایی‌ها آرد را نیز به قیمت تمام‌شده خریداری می‌کنند و خارج از مکانیزم کنترل قیمت و در شرایط رقابتی، نان را عرضه می‌کنند؛ بنابراین وقتی نان در فضای رقابتی عرضه شود، بازار رقابت قیمت را تعیین می‌کند؛ البته در چنین شرایطی ممکن است نان سنگک برای هر قرص نان، هزار تومان در یک استان عرضه شود.
وی اظهار کرد: در برخی از استان‌ها که قیمت بالاتر از 30 درصد افزایش یافته، ممکن است ناشی از نانوایی‌های آزادپز باشد، البته سیاست دولت این است که کیفیت نان در فضای رقابتی قرار گیرد، اما امروز برای دولت اهمیت دارد که نان به‌عنوان یک کالای اساسی، قیمت کنترل‌شده‌ای داشته باشد، بنابراین به یک‌باره نمی‌توان 100 درصد واحدهای تولیدی را آزادپز کرد.
خسروتاج گفت: البته سازمان حمایت نظارت لازم را بر بازار انجام خواهد داد تا نانوایی‌های آزادپز نیز تخلف نکنند، یا برخی نانوایی‌هایی که آرد یارانه‌ای از دولت دریافت می‌کنند، تخلف گرانفروشی نداشته باشند.
وی افزود: تمام نانوایی‌هایی که آزادپز هستند، به زودی با نصب تابلوهایی مشخص خواهند شد تا مردم بتوانند آنها را شناسایی کنند و سایر نانوایی‌هایی که این تابلو را ندارند، همچنان آرد را به قیمت یارانه‌ای دریافت و نان را نیز با قیمت دولتی عرضه کنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه دولت هیچ بنایی برای افزایش یارانه‌نقدی نان ندارد، خاطرنشان کرد: دولت در سال جاری 7هزار میلیارد تومان یارانه به‌عنوان مابه‌التفاوت قیمت گندم خریداری شده از کشاورزان پرداخت می‌کند و در کنار این، 4 هزار میلیارد تومان نیز به حساب مردم به‌عنوان یارانه نقدی نان واریز می‌کند.

 تاکید رئیس اتاق اصناف
در همین حال با توجه به اینکه موضوع اجازه افزایش قیمت نان به استانداری‌ها واگذار شده بود تا با ارزیابی شرایط تا سقف 30درصد اجازه افزایش نان را داشته باشند، اما مواردی ناشی از افزایش بیش از 30درصدی قیمت نان و کاهش وزن چانه‌های نان مشاهده شده که علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران با صدور ابلاغیه‌ای از تمامی اتحادیه‌های نانوایان سراسر کشور خواست تا با توجه به افزایش قیمت نان، وزن چانه‌های نان را دقیقا رعایت کنند.
به گزارش اتاق اصناف ایران، وی در این اطلاعیه تصریح کرد: برخی گزارش‌های بازرسی‌های میدانی حاکی از آن است که معدودی از نانوایان به‌رغم افزایش قیمت، وزن‌های اعلام شده نان را رعایت نکرده‌اند. به همین منظور به اتاق‌های اصناف سراسر کشور و اتحادیه‌های صنفی نانوایان سراسر کشور ماموریت داده می‌شود تا بر رعایت مصوبات نظارت کرده و با هرگونه تخلف در حوزه نان طبق قانون برخورد کنند.
رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: به واسطه عدم افزایش قیمت نان در طول سه سال گذشته برای جبران قیمت‌ها، وزن نان بر اساس مصوبه اعلام شده در برخی نانوایی‌ها رعایت نشده بود که با پیگیری‌های مستمر اتاق‌ها و اتحادیه‌ها و طرح ضربتی نظارت بر نانوایی‌ها این مشکل به زودی در سراسر کشور حل خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.