رو شدن دوباره پرونده آلودگی آب شرب باعث نگرانی مردم شد. مسئولان دولتی این خبر را سوخته اعلام می‌کنند و مسئولان شهری مدعی هستند اسنادی در این باره دارند که حتما ارائه می‌کنند.

از حافظی اصرار؛ از هاشمی انکار/ آلودگی آب شرب؛ اقرار مخفی، انکار علنی!

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، نیترات ماده‌ای است که آبهای زیرزمینی و سطحی را به طور گسترده‌ای آلوده می‌کند.

تجمع نیترات در محیط ممکن است ناشی از هرزآب‌‌های کشاورزی باشد که به علت مصرف بیش از حد کودهای نیترات دار است و آب را آلوده می‌کنند، یا از آلودگی‌های نقطه‌ای ناشی از فاضلاب‌های انسانی باشد به درستی دفع و فرآوری نشده است.

نیترات تهدیدی بالقوه برای سلامتی انسان، به خصوص برای نوزادان است زیرا باعث بیماری به نام "متهوگلوبینمی" یا "سندروم نوزاد کبود" می شود.

این عارضه به خصوص در نوزادانی رخ می دهد که از شیر خشک رقیق شده با آب با نیترات بالا تغذیه کرده اند. اما نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، حتی اگر مادر از آب با غلظت بالای نیترات نوشیده باشد، در معرض خطر متهموگلوبینمی نیستند.

بر اساس این گزارش، هنگامی نیترات با خوردن غذا و نوشیدن آب وارد بدن می‌شود، در روده به نیتریت بدل می‌شود، و بعد در خون با هموگلوبین (پروتئین ناقل اکسیژن در خون که رنگ سرخ خون ناشی از آن است) ترکیب و متهموگلوبین ایجاد می‌شود، و به این ترتیب توانایی انتقال اکسیژن خون کاهش می‌یابد.

چند سالی است که آلوده بودن آب تهران به نیترات مطرح می شود و هر بار عده ای از مسئولان این موضوع را تایید و عده‌ای انکار می‌کنند.

همچنین در سال  89 وزیر نیرو گزارشی از وضعیت آب تهران ارائه داد و مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت وقت هم اعلام کرد که میزان نیترات آب در برخی از نقاط تهران بالاتر از استاندارد است و زنان باردار و کودکان از آب معدنی استفاده کنند ولی چند روز بعد وی اعلام کرد آب تهران هیچ مشکلی ندارد و همه گروه ها می توانند از این اب استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، بعد از سال ها دوباره رحمت الله حافظی عضو شورای شهر که خودش هم پزشک است به کرات اعلام کرد آب تهران آلوده است و اسنادی هم در این زمینه دارد که به برخی از مراجع ارائه کرده است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه آلودگی آب در 8 منطقه از تهران وجود دارد گفت: اسناد و گزارشات تهیه شده در این خصوص به یکی از سازمان‌های نظارتی ارسال شده است.

وی ادامه داد: بنده به صورت حضوری با آقای هاشمی وزیر بهداشت در خصوص آلودگی آب صحبت کردم و قرار شد اسناد را حضورا تقدیم کنم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا وزیر بهداشت آلودگی‌های مربوط به آب را پذیرفته است یا خیر گفت: این موضوع را از وزیر بپرسید ضمن اینکه وزیر بهداشت باید ایجاد آرامش کرده و به مردم اطمینان خاطر بدهد و در واقع اینگونه موارد را رصد کند.

وی تصریح کرد:‌ شورای شهر نیز به استناد مواد 100 و 103 قانون اساسی باید نظارت داشته باشد.

حافظی گفت: مسئولین اجرایی آب و فاضلاب مدعی هستند که بیش از 40 نقطه از تهران را رصد و نیترات آن پایش شده است. که امیدواریم این موضوع صحت داشته باشد.

بعد از اعلام نظر حافظی وزیر بهداشت خبر آلودگی آب را سوخته اعلام کرد و گفت که مشکلی وجود ندارد.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی گفت: اما همانطور که قبلاً نیز گفته‌ام، آب تهران مشکلی ندارد.

وی تصریح کرد: اگر آقای حافظی در رابطه با موضوع آلودگی آب مطالبی را دارند، به جای اینکه در تریبون عمومی بگویند، بهتر است این موضوعات را با وزیر نیرو و به صورت حضوری ارائه کنند و مدارک لازم را به وی نشان بدهد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: من قبلاً نیز گفته‌ام که خبر آلودگی آب خبر سوخته‌ای است و عبارتی درست است و به گذشته مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: قبل از نزولات آسمانی این مشکلات وجود داشت و خدا کمک کرد و آب سدها افزایش یافت که مشکلات نیز برطرف شد.

هاشمی ادامه داد: برخی از چاه‌ها اشکالاتی را داشت و آمارشان را به وزارت نیرو دادیم و این وزارتخانه نیز در این زمینه مسئول است، ضمن اینکه وزارت نیرو مجهز به آزمایشگاه‌های خوبی در این زمینه است که بیش از 750 آزمایشگاه در این زمینه دارد، ضمن اینکه افراد مجربی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی تأکید کرد: حوزه بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت نیرو دو تریبون اصلی هستند که در این خصوص می‌توانند اظهارنظر کنند و هیچ دلیلی ندارد اگر اشکالی وجود دارد از مردم مخفی شود چرا که دوره مسئولیت‌ها کوتاه است و ما بنا نداریم که دینمان را به دنیا بفروشیم.

بر اساس این گزارش، رودخانه کرج و مسیر زیبای آن یکی از 5 جاده زیبای دنیا است . رودخانه کرج از دامنه شمالی کوه آسرا (Asra) و جنوب گردنه عسلک و گردنه دیزین و کوه سرکچال و در 42 کیلومتری شمال شرقی کرج سرچشمه میگیرد و از به هم پیوستن رود خانه‌های ولایت رود و وارنگه رود و شهرستانک و مسیرک و آب مورود به سد امیر کبیر می‌ریزد.

رودخانه کرج در اکثر نقاط به‌علت شدت جریان آب و گذر از مناطق صخره‌ای و سنگلاخی دارای قدرت خودپالایی نسبی است. همین خصوصیت باعث شده با وجود بهره‌برداری بالا از آب رودخانه و قرار گیری در یکی از کانون‌های مهم آلودگی انسانی وتفرجگاهی کشور ،هنوزآلودگی آن به حد غیر قابل تحمل و یا به مرگ نزدیک نشده باشد ، اما واقعیت این است خطر آلودگی رودخانه با توجه به تامین آب شرب تهران بسیار جدی  است.

ورود فاضلاب به رودخانه، باعث کاهش اکسیژن محلول در آب و در نهایت منجر به تخریب زیستگاه آبزیان می‌شود. دریاچه سد کرج هم که یکی از مراکز طبیعی پرورش ماهیان قزل‌آلای خال قرمز و بومی کشور است از تاثیرات مخرب جدا نیست.

وجود صحبت‌هایی که اخیرا مبنی بر راه‌اندازی سامانه نیترات‌زدایی برای آب شرب تهران اعلام شد، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر عنوان کرده که مدارک آلودگی آب تهران که وی پیش از این مدعی شده بود، آماده شده است و حال معلوم نیست دولتی ها راست می گویند یا مسئولان شهر. به هر حال آب با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد و موضوع شوخی بردار نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.