۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 251992

محمدجواد جزینی گفت: سال‌هاست که مسوولان حوزه فرهنگ شعار توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی را سر می‌دهند ولی نه تنها پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است بلکه به شدت پس‌رفت هم داشته‌ایم.

مهم‌ترین عامل بی‌علاقگی به کتاب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، این داستان‌نویس اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیرنده در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی بیش‌ترین سهم را در بی‌علاقه کردن بچه‌ها به فرهنگ مطالعه و کتاب داشته است.

به گفته او، سیستم آموزشی ما بر حفظ کتاب‌های درسی تکیه دارد و مواد امتحانی دقیقا همان‌هایی هستند که در متون کلاسی آمده‌اند؛ در حالی‌که در سایر کشورها این امکان وجود دارد که بچه‌ها بتوانند پاسخ سؤال‌های خود را از سایر کتاب‌ها بجویند و در ورق‌های امتحانی خود منعکس کنند.

جزینی تصریح کرد: سیستم کتاب‌محور یکی از عواملی است که در بی‌علاقه کردن بچه‌ها به مطالعه موثر است. البته در کنار این مساله باید به نبودن کتابخانه‌های مدرسه‌ها اشاره کرد. من کاری با کتابخانه‌های روستایی و کتابخانه‌های مناطق محروم - که اصلا وجود ندارند - ندارم، اما می‌دانم بسیاری از مدرسه‌های تهران فاقد کتابخانه هستند و آن‌هایی هم که کتابخانه دارند، کتاب‌های‌شان به شدت قدیمی و غیرفعال است، چون نظام آموزشی هیچ تلاشی برای تجهیز این کتابخانه‌ها ندارد.

این نویسنده با تاکید بر این‌که جای سوال است که کتاب‌های سال بعضا اجازه ورود به مدرسه‌ها را دریافت نمی‌کنند، گفت: سیاست‌های حذفی کتاب در آموزش و پرورش ما مساله‌ای جدی بوده که ظاهرا عزمی برای تغییر آن وجود ندارد.

او سپس به بحث حوزه تولید کتاب اشاره کرد و گفت: بخش اعظم حوزه تولید کتاب کودک در دست نهادهای دولتی است، بنابراین بچه‌ها نمی‌توانند کتاب‌های مطلوب خود را در میان آن‌ها انتخاب کنند چرا که ادبیات بخش دولتی بر این باور است که ادبیات کودک ذیل ادبیات آموزشی تعریف شده و می‌شود، در حالی‌که ادبیات و خوانش متن باید ایجاد علاقه کند و مخاطب را با خود همراه سازد.

جزینی تاکید کرد: آموزش و پرورش علی‌رغم شعارهایی که می‌دهد، نمی‌تواند با این تفکر و نظام آموزشی فرهنگ کتاب‌خوانی ایجاد کند. طبق آمار یونیسف کشور ما در زمینه خوانش متن و درک آن رتبه 141 را از میان 143 کشور کسب کرده است. یعنی بچه‌های ما از متنی که می‌خوانند هیچ درک و فهم دقیقی ندارند.

این نویسنده گفت: آموزش و پرورش هم به جای اعتراف به این ضعف در اقدامی اعجاب‌انگیز سیستم نمره‌محور را حذف و به معلمان توصیه کرده است تا به بچه‌ها با نمرات توصیفی اجازه ورود به پایه‌های بالا و بالاتر را بدهند. همچنین ملاک ارزشیابی معلمان میزان قبولی شاگردان آن‌ها درنظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.