قدس آنلاین - راحله ندافی مقدم - جواد علی خوئیان:یک ایده خوب زمانی تاثیر گذار می شود که بتواند مخاطب را جذب کند و این امر زمانی به وقوع می پیوندد که از اجرای قابل قبولی سود ببرد. یک اجرای قوی می تواند یک ایده ساده را جلوه گر سازد و همچنین یک اجرای ضعیف می تواند یک ایده ناب را کم رنگ کند.

هنر باید تبلور درون هنرمند باشد

"جواد  علی خوئیان" متولد 1366 گرافیست جوان ، موفق و خلاق مشهدی است که افتخارات زیادی درزمینه" پوستر " درداخل و خارج ازکشور به دست آورده است.علی خوئیان  لیسانس گرافیک دارد و طراح شرکت فراهنگ است . از جوایز او می توان به:

رتبه نخست پانزدهمین جشنواره بین المللی کشورهای مسلمان- پوستر

رتبه نخست ودیپلم افتخار استان جشنواره هنر تجسمی (خراسان شمالی)- طراحی

رتبه نخست ملی دانش آموزان برگزیده کشور- طراحی

رتبه نخست پوستر شهدای خراسانی- پوستر

رتبه دوم استانی - پوسترعاشورا

برگزیده کاریکاتورتصویرسال - پوستر و کاریکاتورنمایشگاه هنرجوان-نمایشگاه پوستر رمضان - نمایشگاه پوستر جوان ایرانی- نمایشگاه پوستر و کاریکاتور قاب امن - رتبه سوم مشترک جشنواره شهر فرهنگ – پوستر و...  اشاره کرد.

همچنین وی  با برگزاری  حدود 60 نمایشگاه در داخل و خارج از کشور هنر خود را در زمینه " پوستر" در معرض دید عموم قرار داده است .  با او به گفت و گویی نشستیم که پیش روی شماست.

فعالیت شما در حیطه گرافیک و طراحی پوستر از چه زمانی شروع شد؟

یادگیری و فعالیت در زمینه گرافیک از ابتدای دوره هنرستان آغاز شد و بر حسب علاقه تاکنون آثار تولید شده من بیشتر در زمینه پوستر بوده است.

هنر پوستر را در یک جمله برای ما تعریف کنید.

در تعریف سنتی پوستر می توان عنوان کرد، به صفحه یک رو چاپ  و قابل نصب بر سطح با هدف آگاهی رساندن در مورد یک رویداد یا معرفی محصول و... پوستر گفته می شود. اما با روند روبه رشد صنعت روز جهان این تعاریف تغییر کرده است و نمی توان تعریف جامعی از پوستر داشت.

به خاطر دارید که اولین پوسترتان درباره چه بود؟

بله ، اولین تمرین کلاس درس دکتر علی عابدی با موضوع شاهنامه فردوسی بود.

به طور کلی یک پوستر خوب چه ویژگی هایی دارد؟ و چه تاثیری می تواند بر مخاطب داشته باشد؟

به عقیده من پوستر باید در مرحله اول جذاب باشد و اصول زیباشناسی در تولید آن رعایت شود تا بتواند مهمترین وظیفه خود، که انتقال پیام به مخاطب است را انجام دهد. به منظور جذابیت می توان از انواع تکنیک های ساخت پوستر سود برد به شرط هماهنگی تکنیک با موضوع و عنوان هدف.

چه موضوعاتى درجامعه نظر شما را بیشتر جلب مى‌کنند و سوژه آثارتان می شوند؟

اگر کار سفارش دهنده داشته باشد مسلماً موضوع مشخص است. و اگر فاقد سفارش دهنده باشد، اتفاقات تلخ و شیرین روز ایران و جهان می تواند موضوعات پوستر من باشد. مانند نمایشگاه پوستر غزه در ترکیه.

به ایده هایتان چگونه شکل می دهید؟

یک ایده خوب زمانی تاثیر گذار می شود که بتواند مخاطب را جذب کند و این امر زمانی به وقوع می پیوندد که از اجرای قابل قبولی سود ببرد. یک اجرای قوی می تواند یک ایده ساده را جلوه گر سازد و همچنین یک اجرای ضعیف می تواند یک ایده ناب را کم رنگ کند.سعی می کنم تکنیک ساخت پوستر را با نوع مخاطب و مفهوم هدف، هماهنگ کنم.

به نظر شما راز ماندگاری در هنر چیست؟

هنر باید خالص باشد و درآن تبلور درون هنرمند باشد.

وضعیت فعلی پوستردر ایران را چگونه می بینید؟

پوستر نیاز به سفارش دهنده دارد، رسانه های جدید در تبلیغات تجاری تقریبا پوستر را کنار گذاشته و طراحی و سفارش پوستر به سوی جشنواره ها و نمایشگاههای فرهنگی سوق پیدا کرده اما امروز شاهد تایپ ها و فرمهای جسورانه ای  در پوستر طراحان ایرانی هستیم که بیانگر پیشرفت گرافیک ما می باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.