قدس انلاین-قاانی:از سال 1379 به منظور ترويج فرهنگ پژوهش، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري چهارمين هفته آذرماه را با توجه به نامگذاري 25آذرماه به نام روز پژوهش از طرف شوراي فرهنگ عمومي، به نام هفته پژوهش نام نهاد تا به بهانه این هفته فرصت مناسبي باشد براي توجه و تمركز روي ابعاد مختلف امر پژوهش وفناوري در كشور تا كليه ذي نفعان ضمن اطلاع از روندها و وضعيت موجود در كشور براي آينده، برنامه ريزي و اقدامات بهتر و مهم تري را در دستور كار خود قرار دهند.

هفته پژوهش؛فرصت مناسب برای پوست اندازی دانشگاه‌ها ومقابله باکپی‎برداریهای پژوهشی

به گزارش قدس انلاین،آنچه که در مقوله پژوهش همیشه و درهرزمان به عنوان مانع مورد تاکید بوده بودجه های کم برای این حوزه است درحالیکه انجام پزوهش های کامل وسالم مورد تاکید تمامی مقامات کشور می باشد.

البته معاون پارلمانی وزیر علوم و تحقیقات گفت: در برنامه بودجه سال 94 اعتبار دانشگاه ها 20 درصد و حوزه پژوهشی 27 درصد رشد داشته است. سعدالله  نصیری قیداری افزود: کشور بر اساس برنامه ریزی های تدوین و ابلاغ شده در مسیر پیشرفت و توسعه علمی حرکت می کند.

وی با بیان اینکه  در مجلس با دائمی شدن یک درصد بودجه دستگاه ها در حوزه پژوهش افزود: این عمل فرصت مناسبی برای تقویت این بخش در دستگاه های اجرایی فراهم خواهد کرد.

معاون پارلمانی وزیر علوم و تحقیقات، عزم ملی، توسعه عدالت محوری، مبارزه با هر نوع فساد و توجه به برنامه های بالا دستی را مهمترین محورها در دانشگاه ها دانست و خاطرنشان کرد: بدنه علمی و پژوهشی کشوربرای توسعه علوم و بهبود زندگی بشریت باید مد نظر قرار گیرد.

* پژوهش، حلقه واسط بین علم و تولید است 

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: هر جای دنیا اگر حلقه بین علم و تولید قطع شود، هیچ یک به تنهایی به نتیجه نخواهند رسید. جبار کوچکی‌نژاد اظهارکرد: برگزاری نمایشگاه‌های پژوهشی فرصت خوبی است تا تولیداتی که پژوهشگران ما در بخش تحقیقات دارند به صورت نمادین در معرض دید صنعت‌گران و بخش‌های کشاورزی قرار دهند تا بتوانند از این توانمندی‌ها بهره گیرند.

وی با بیان اینکه پژوهش، حلقه واسط بین علم و تولید است، افزود: هر جای دنیا اگر حلقه بین علم و تولید قطع شود، هیچ یک به تنهایی به نتیجه نخواهند رسید. در پژوهش کیفیت و کمیت به یک اندازه تاثیرگذار خواهند بود، به عبارتی برای اینکه بتوانیم هم پاسخگوی نیازهای کشور باشیم و هم از رقابت با دنیا عقب نمانیم، تنها راهش توجه به پژوهش است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم گفت: توجه ویژه به پژوهش، تحول عظیمی در بخش تولید ایجاد می‌کند؛ در بخش کشاورزی پژوهش خیلی کم است و تاکنون یافته‌های علمی دانشمندان در این بخش نتواسته پاسخگوی نیاز کشاورزان باشد البته در بخش صنعت هم وضعیت همینگونه است.

کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه ما از نظر علمی در دنیا حرف اول را می‌زنیم ولی حلقه بین علم و تولید ما کمرنگ است، بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان محل تجمیع پژوهشگران هستند که سال گذشته مبلغ 500 میلیون دلار به صندوق نوآوری کمک شد، امسال هم یقینا باید بیشتر شود تا فضا را به شکلی مدیریت کنیم که پژوهشگران بتوانند یافته‌های علمی خود را در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به شکل علمی به محصول در آورند و بتوانند به بخش صنعت و کشاورزی کمک کنند.

*کپیبرداری و غیرکاربردی بودن، آفت پژوهشهاست 

از سوی دیگرنماینده مردم خرمآباد در مجلس گفت: آفتی که در پژوهشها وجود دارد کپیبرداری و غیرکاربردی بودن آنهاست.

ابراهیم آقامحمدی اظهارکرد:پژوهش در کشورها یکی از بحثهای کلیدی است که چنانچه انجام نشود ثمره لازم را برای نیاز جامعه نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در هر کاری تحقیق و پژوهش پایه است و چنانچه در این مسیر هزینههایی صرف شود نوعی سرمایه و تملک دارایی تلقی میشود.

وی با انتقاد از اینکه آفتی که در بحث پژوهش وجود دارد، کپیبرداری،غیرکاربردی و موازیکاری بودن این مهم است، اظهار کرد: افراد پژوهشگر و موسسات پژوهشی باید هزینهای که روی پژوهش انجام میدهند منجر به خلق کار جدیدی شود و به داشتههای ما نیز یک داشته جدید اضافه کند.

آقامحمدی با تاکید بر اینکه باید پژوهشهای ما به سمتی سوق داده شود که به خلق موضوعات جدید بینجامد، افزود: توسعه و پیشرفت همهجانبه با محوریت پژوهش و تحقیق انجام خواهد شد.

*پژوهش و نوآوری مبدأ تحول در دانشگاه است

همچنین نماینده مردم ساوه و زرندیه گفت: پژوهش و نوآوری مبدأ تحول در دانشگاه است که تقویت این دو مؤلفه می‌تواند دانشگاه را مبدأ تحولات در کشور کند.

شهلا میرگلوبیات اظهار کرد: کیفیت‌بخشی در مأموریت‌های دانشگاه‌ها دستاورد تقویت حوزه پژوهش است و باید پژوهش و نوآوری به سمت علمی و کاربردی شدن هدایت شود تا تأثیرگذاری آن در مجموعه مراکز علمی نمایان شود.

وی ارتقای توانمندی هیئت‌های علمی، پرهیز از سیاست‌زدگی و تشکیل کمیته‌های مشورتی را از راهکارهای عملی برای تقویت حوزه پژوهش در دانشگاه‌ها دانست و تصریح کرد: نباید صرفا در دانشگاه‌ها کار آموزشی انجام داد بلکه تقویت پژوهش، نوآوری و نیز برنامه‌های فرهنگی منجر به تربیت و پرورش نیروی انسانی کارآمد و تأثیرگذار در عرصه‌های اجتماعی کشور می‌شود.

*دانشگاه‌ها باید پوست‌اندازی جدی کنند

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید پوست‌اندازی جدی کنند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید از لاک صرفا آموزشی خارج شوند و سمت اقدامات علمی و پژوهشی حرکت کنند.

محمدمهدی زاهدی اظهار کرد: باید تا افق 1404 ایران در حوزه علم و فناوری حرف اول را در میان کشورهای منطقه بزند و معتقدیم که ایران باید در حوزه اقتصاد نیز همانند علم وفناوری در منطقه حرف اول را بزند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان بیان اینکه در حوزه امنیت نیز، علم و فناوری می تواند حرف اول را بزند، تصریح کرد: بدون شک اقتدار امنیتی هر کشور به میزان دستیابی آن کشور به علم و فناوری بستگی دارد و هر چقدر بتوانیم به روزتر باشیم چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه امنیت و حتی در تمام حوزه ها، می توانیم پیشرفت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید پوست‌اندازی جدی کنند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید از لاک صرفا آموزشی خارج شده و سمت اقدامات علمی و پژوهشی حرکت کنند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید هفته پژوهش از تقویم خارج شود، اظهار کرد: نباید فقط در هفته پژوهش به دستاوردهای پژوهشگران، نخبگان و دانشجویان نگاه ویژه کنیم، بلکه معتقدم در تمام ایام سال پژوهش باید در دستور کار دانشگاه‌ها و تمام نهادهای دولتی و غیر دولتی قرار بگیرد.

زاهدی با اشاره به پایین بودن سرانه دانشجویی دانشگاه پیام نور گفت: در حال حاضر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد که در راستای افزایش این سرانه همکاری های لازم را به‌عمل آورد و به طور جد نیز در کمیسیون تلفیق از این موضوع دفاع خواهیم کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشلات دانشگاه‌ها و سرانه ها موضوعی نیست که حل و فصل شود، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید از محل فروش علم درآمدزایی کنند و نباید مسئله درآمدزایی را تنها به شهریه دانشجو ختم کنند و برای اینکه دانشگاه بخواهد درآمدزا باشد به سمت افزایش شهریه دانشجویان بروند.

وی درباره تاسیس شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: در حال حاضر باید شرکت های دانش بنیان تقویت شوند و در این راستا اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نیز می توانند عضو این شرکت ها شوند و به لحاظ قانونی منعی برای آنها وجود ندارد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان باید اساس کار همه امور باشد، خاطرنشان کرد: از مراکز علمی، اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاهها درخواست می شود نسبت به تاسیس شرکت های دانش بنیان اقدام کنند که در این راستا دولت و مجلس نیز به طور جدی از این شرکت ها حمایت خواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.