۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 252742

در حالی که دولت وعده داده است تا پایان سال آینده واردات سیگار را به صفر برساند، آمارها نشان می‌دهد که واردات این ماده دخانی همواره نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است.

و باز هم افزایش واردات سیگار...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گمرک ایران حجم واردات سیگار حاوی توتون در آبان ماه سال جاری را برابر 1300 تن اعلام کرده است که ارزش دلاری این واردات به رقمی حدود 10.4 میلیون دلار می‌رسد.

واردات سیگار در این ماه حدود 0.26 درصد از ارزش کل واردات کشور را در اختیار گرفته است و از این حیث نیز نسبت به سال گذشته که این کالای دخانی 0.18 درصد از ارزش واردات را شامل می‌شده نیز افزایش داشته است.

اعلام این آمار در شرایطی است که واردات سیگار در آبان ماه سال گذشته 700 تن به ارزش 7.2 میلیون دلار بوده است و از سوی دیگر قیمت سیگار وارداتی نیز در این مدت کاهش یافته است؛ به طوریکه قیمت متوسط هر کیلوگرم سیگار حاوی توتون در آبان ماه سال جاری برابر 8.2 دلار و در ماه مشابه سال گذشته برابر 10.9 دلار بوده است.

به این ترتیب مقایسه این آمار نشان می‌دهد که واردات سیگار در آبان ماه سال جاری نسبت به آبان سال گذشته از لحاظ وزنی با افزایش 91 درصدی و از لحاظ ارزش با افزایش 44 درصدی همراه بوده است.

از سوی دیگر واردات سیگار حاوی توتون در هشت ماهه سال جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 36 درصدی وزنی و 23 درصدی ارزش همراه بوده است.

گزارش گمرک نشان می‌دهد که در این مدت 8.8 هزار تن سیگار به ارزش 69 میلیون دلار به کشور وارد شده است که 0.2 درصد از ارزش کل واردات را در بر می‌گیرد.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 6.4 هزار تن سیگار به ارزش 56 میلیون دلار به کشور وارد شده بود و همچنین قیمت متوسط هر کیلوگرم سیگار نیز از 8.7 دلار در سال گذشته به 7.8 دلار در سال جاری کاهش یافته است.

بنابراین با توجه به اینکه واردات سیگار در سال 1393 نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است این نکته جای تامل دارد که تا چه اندازه سیاست به صفر رساندن واردات سیگار تا پایان سال آینده به تحقق و واقعیت نزدیک است.

در عین حال اگر چنین اتفاقی نیز رخ دهد باید انتظار داشت که سیگارهای تولید داخل با عدم واردات جای سیگارهای خارجی در کشور را بگیرند، حال آنکه بسیاری از مصرف کنندگان سیگار در حال حاضر از کیفیت سیگارهای تولید داخل رضایت مطلوبی ندارند. به طوریکه در حال حاضر نیز سیگارهای قاچاق در برخی از سوپر مارکت‌ها و دکه‌های روزنامه فروشی سطح شهر یافت می‌شوند.

به این ترتیب در صورت حذف واردات سیگار احتمال افزایش قاچاق سیگار و به تبع آن افزایش جدی قیمت سیگار نیز قوت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.