قدس آنلاین- زمانیان: بهزاد شیبانی گفت: داستان نویسی در ایران امروز، در فضایی گل خانه ای نفس نفس می‌زند و نویسنده کتاب اولی و شهرستانی به عنوان نویسنده‌ای گمنام، راهی برای ورود به آن فضای گلخانه‌ای را ندارد.

مشکلات نویسندگان کتاب اولی از زبان یک نویسنده

بهزاد شیبانی نویسنده کتاب «شیشه های مشجر» در خصوص مشکلات نویسندگان کتاب اولی و شهرستانی برای چاپ اثرشان، گفت: نویسنده کتاب اولی باید بتواند در این بازار کم مخاطب و گرانی کاغذ، ناشری را مجاب کند تا اثرش را چاپ کند. این در حالیست که بسیاری از ناشران در حال حاضر از چاپ داستان‌کوتاه دست کشیده‌اند و بیشتر طالب‌ چاپ رمان هستند.

وی افزود: مشکل بعدی بعد از چاپ، خودش را نشان می‌دهد و آن هم پخش مناسب و کشوری کتاب است. کم هستند شرکت هایی که دست به پخش کتاب های ناشر دیگری بزنند. در نتیجه کتاب یا وارد ویترین نمی شود و اگر هم شد به کتاب فروشی‌های محدودی راه پیدا می‌کند.

این نویسنده به خاص بودن مخاطب مجموعه داستان های کوتاه به عنوان مشکل دیگر نویسندگان داستان کوتاه اشاره کرد و گفت: داستان کوتاه در ایران، بیشتر نخبه گرا ست و کمتر مخاطب عام به سمت خرید آن می‌رود و این مساله هم مشکل دیگر نویسندگان داستان کوتاه و مخصوصا نویسندگانی است که برای اولین بار اثرشان را منتشر می کنند چون این نویسندگان باید اعتماد همان حداقل مخاطب خاص را هم برای خرید و مطالعه اثرشان جلب کنند. 

شیبانی با بیان این مطلب که  داستان نویسی در ایران امروز، در فضایی گل خانه ای نفس نفس می‌زند و نویسنده کتاب اولی و شهرستانی به عنوان نویسنده‌ای گمنام، راهی برای ورود به آن فضای گلخانه‌ای را ندارد، افزود: این ناشناخته ماندن در پایتخت باعث می شود نویسنده و اثرش توسط صفحات ادبی نشریات و منتقدین هم دیده نشود چون بسیاری از نویسنده های جوان در پایتخت، خودشان یا دوستان شان دستی در صفحات ادبی نشریات دارند و از این طریق اقدام به معرفی آثار یکدیگر می‌کنند هر چند که درنهایت تالیفات آنها هم در تیراژی 1000نسخه‌ای به چاپ می رسد.

وی برپایی نمایشگاه های استانی را یک نکته مثبت در بازار کتاب ارزیابی کرد و ادامه داد: البته باید به یک نکته مثبت در بازار نشر و کتاب  اشاره کنم و آن هم برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب است که اقدامی  بسیار موثر و مناسب برای عرضه و فروش کتاب در سطح کشور می‌باشد.

گفتنیست مجموعه داستان «شیشه‌های مشجر» اولین اثر بهزاد شیبانی چندی پیش  توسط انتشارات کتاب دار توس  منتشر شده است. این داستان ها در فضای رئال و بر اساس روابط میان آدم‌ها نوشته شده‌اند. 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.