قدس انلاین-قاانی:ناسالم بودن پی درپی هوادرتهران وشهرهای بزرگ همچنان ادامه داردومسئولین درعوض اقدام تاثیرگذار،خود رادرچرخه کیفیت بنزین درانداختند انهم بدون هیچ تاثیری!!!

تداوم پی‌درپی روزهای ناسالم هواوسکوت مسئولین/ سازمان محیط زیست از مردم عذرخواهی کند!

به گزارش قدس انلاین اینروزها سوزش چشم و مشکلات تنفسی درشهرهای بزرگ اپیدمی شده وهر روز در رسانه ها وتابلوهای شهری هشدارها درخصوص کاهش یا عدم ترددافراد دارای بیماری‌های قلبی، ریوی، کودکان و سالمندان دیده می شود.

وقتی در بهار سال جاری از آلودگی هوای تهران کاسته شد، مدیران دولتی موافق حذف ریفرمیت(ماده اولیه بنزین) پتروشیمی‌ها به کرات گفتند و تاکید کردند دلیل کاهش آلودگی‌هوای تهران حذف بنزین پتروشیمی بوده است. کار به جایی رسید که در ادبیات مدیران نفتی امکان رؤیت قله دماوند تبدیل به ملاکی برای تعیین آلودگی یا پاکی سوخت مصرفی در تهران شد.

اما همان زمان هم هشدارهای واضحی از سوی کارشناسان شنیده می‌شد که بازگشت زمستان در کنار پایداری هوا و پدیده وارونگی آلودگی را به هوای تهران باز می‌گرداند و برای رفع این آلودگی به جای هیاهوی سیاسی و متهم کردن رقیب سیاسی به جرم ناکرده، باید فکری اساسی به حال این مریض محتضر کرد و البته آنچه به جایی نرسد گفته‌های کارشناسان است.

اما دلیل اصلی آلودگی هوای تهران چیست و چرا علی‌رغم واردات بنزین از خارج به جای ریفرمیت(ماده اولیه بنزین) پتروشیمی، هوای تهران در روزهایی که باید تاثیر این سیاست در کاهش آلودگی خودنمایی کند اثری از پاکی ندارد؟

* رد ادعای سازمان محیط زیست مبنی بر آلایندگی بنزین پتروشیمی ها

ورود مجلس به پرونده بنزین نشان داد که این ادعاها راه به جای نمی برد بطوریکه سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اعلام این که گزارش این کمیسیون درباره بنزین پتروشیمی و واردات بنزین نهایی شده است از رد ادعای سازمان محیط زیست مبنی بر آلایندگی بنزین پتروشیمی ها خبر داد.

حسین آذین  گفت: البته هم اکنون می توان اعلام کرد کرد که ادعای سازمان حافظت محیط زیست مبنی بر آلایندگی هوای تهران به علت استفاده از بنزین پتروشیمی (ریفرمیت) رد شد.

وی با اظهار این که گزارش های" موانع تولید و سرمایه گذاری" و "علت معوقات بانکی" در کمیسیون اصل 90 آماده شده است گفت: گزارش شکایت جمعی از صاحبان اراضی واقع در محدود پیست شمشک از شرکت توسعه ونگهداری اماکن ورزشی که در کمیسیون قضایی مورد رسیدگی قرار گرفت بود نیز نهایی شده است.

* دلجویی‌ها به درد نمی‌خورد

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از واردات بنزین در شرایط تحریم و خودکفایی کشور، گفت: به دلیل عدم تاثیر واردات بنزین بر کاهش آلودگی هوا لازم است سازمان محیط زیست به لحاظ کوتاهی‌هایی که صورت داده است، از مردم عذرخواهی کند.

مهرداد بائوج لاهوتی ، در واکنش به تداوم پی‌درپی روزهای ناسالم در تهران اظهار داشت: سازمان حفاظت‌محیط‌زیست به منظور کاهش آلودگی هوا اختیارات قانونی دارد که باید از این اختیارات خود استفاده کند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اینکه سازمان محیط زیست و رئیس این سازمان در حد دلجویی و عنوان کردن مطالبی که کارشناسان بیان می‌کنند اقدام کند به درد نخواهد خورد.

 وی با بیان اینکه 80 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروها است، ادامه داد: براساس برنامه چهارم توسعه باید خودروها استاندارد یورو4 را اخذ می‌کردند اما این امر محقق نشده است و هنوز خودروهای داخل کشور به این استاندارد دست نیافته‌اند، به طوری که حتی می‌توان گفت خودروهای کشور از استاندارد یورو2 نیز پایین تر هستند.

 لاهوتی همچنین باتأکید بر اینکه باید75 درصد جابجایی‌ها در سطح شهر توسط حمل ونقل عمومی انجام شود، ابراز داشت: این در حالی است که هم‌اکنون فقط 45 درصد از این مهم محقق شده است و 30 درصد از قانون برنامه چهارم توسعه عقب هستیم.

 وی با اشاره به موضوع استانداردسازی سوخت در کاهش آلودگی هوا نیز بیان داشت: در این میان، 2 مسئله مطرح بود، اول اینکه استاندارد سوخت از یورو2 به یورو4 انتقال یابد و همچنین کاهش بنزین موجود بود.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: تأکید رئیس سازمان محیط زیست بر واردات بنزین به منظور کاهش بنزن موجود در بنزین بود که این امر هیچ مشکلی برای کاهش آلودگی هوا حل نکرد و فقط در شرایط تحریم و در مرز خودکفایی واردات را به ما تحمیل کرد.

به گفته لاهوتی، هم‌اکنون مصرف روزانه بنزین در کشور 64 میلیون لیتر است و این در حالی است که امکان تولید 65 میلیون لیتر بنزین در کشور فراهم است.

 وی یادآور شد: به گفته مسئولان محیط زیست، بنزین وارداتی در چنین شرایطی ذخیره‌سازی می‌شود و سؤال من این است که این ذخیره‌سازی یعنی چه؟ واردات بنزین مشکلاتی را حل نکرده است.

وی متذکر شد: مسئولان محیط زیست به بهانه کاهش آلودگی هوا بنزین وارد کردند و شرایط آلودگی هوا تغییری نکرد. وی در ادامه سخنان خود همچنین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را یکی دیگر از راهکارهای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و بیان داشت: هم‌اکنون بیش از 8 هزار دستگاه تاکسی پیکان در تهران تردد می‌کند که هر یک از این خودروها 8 گرم گاز تولید می‌کند، ضمن آنکه موتورسیکلت‌های فرسوده نیز هرکدام 7.5 گرم گاز تولید می‌کنند و بر آلودگی هوای تهران می‌افزایند.

* چرا با توقف تولید بنزین داخل، آلودگی هوا هنوز پابرجاست

از سوی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:خانم ابتکار باید توضیح دهد علی‌رغم اظهارات وی که بنزین تولید پتروشیمی‌ها آلوده‌کننده هوای تهران است، چرا با وجود متوقف کردن تولید این بنزین، همچنان آلودگی هوا ادامه دارد و مردم با این مصیبت بزرگ روبه‌رو هستند.

محمداسماعیل سعیدی درباره ادعای معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه منبع آلودگی هوای تهران، بنزین تولید پتروشیمی هاست و در حال حاضر با توقف تولید این بنزین همچنان آلودگی در هوای تهران شدت دارد، اظهار داشت: تولید بنزین در داخل کشور اقدام خوبی در جهت خودکفایی بنزین در جلوگیری از خروج ارز از کشور بود که متأسفانه فضاسازی‌هایی مبنی بر آلوده بودن این بنزین‌ها انجام شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: براساس همین فضاسازی‌ها، تولید این بنزین متوقف و واردات بی‌رویه بنزین شروع شده است.

سعیدی در پاسخ به اینکه آیا معاون رئیس‌جمهور نباید در برابر این ادعایی که داشته و هوای تهران همچنان با حذف این بنزین‌ها آلوده است، پاسخگو باشد؟ تصریح کرد: من معتقد هستم خانم ابتکار در این باره باید توضیح بدهد که چرا علی‌رغم اظهارات خود با وجود متوقف کردن تولید بنزین در داخل کشور همچنان آلودگی هوا ادامه دارد و مردم با این مصیبت بزرگ روبه‌رو هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: رئیس سازمان محیط زیست به جای کارهای سیاسی، در مقابل مسئولیت خویش پاسخگو باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سؤال که چرا در حالی که فراکسیون محیط‌ زیست نامه‌ دعوت ابتکار به مجلس را ارسال کرده است، همچنان محیط زیست از حضور در مجلس و پاسخگویی به نمایندگان طفره می‌رود، بیان داشت: این هم از برکات سال‌هایی است که این جریان انجام می‌دهد و برای مردم ارزش قائل نیستند و من معتقدم باید برای مردم ارزش قائل شوند و به آمارها اکتفا نکنند و با عمل خود پاسخگوی مردم باشند.

سعیدی در پاسخ به این سؤال که آیا معاون رئیس‌جمهور می‌تواند حرفی را بدون تحقیق و مستندات علمی بیان کند، خاطرنشان کرد: مقامات مسئول در هر سطحی که باشند حتی خود رئیس‌جمهور باید حرف‌های خود را با پشتوانه مستند بزنند.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا مجلس درباره عملکرد ابتکار نمی‌خواهد از رئیس‌جمهور توضیح بخواهد، اظهار داشت: معتقد هستم که ابتکار باید توضیح بدهد و در صورت عدم این کار، شخص رئیس‌جمهور در این مقوله ورود کرده و قضیه را حل کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: هر اقدامی که مجلس می‌خواهد در این باره انجام دهد، فضاسازی می‌کنند که مجلس در مقابل دولت ایستاده و با آن تعاملی ندارد.

سعیدی با بیان اینکه باید خارج از این فضاسازی درباره این موضوع توضیح دهند، یادآور شد: باید مردم را متقاعد کنند و برنامه‌هایی را در ارتباط با محیط‌ زیست به صورت شفاف و زمانبندی‌شده ارائه کنند و پاسخگوی آن باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 1
    دولت برای فریب مردم همه چیز را سیاسی کرده . حتی بنزین و آلودگی هوا. جهت واردات بنزین و درامدهایی میلیاردی دلالان بنزین پتروشیمی وحتی پالایشگاهی را تعطیل کردن. اینها عامل اصلی ایجاد بابک زنجانی ها هستند.