مدیرکل حفاظت از محیط ‌زیست خراسان رضوی معتقد است: در موضوع آلودگی هوا، سازمان حفاظت از محیط‌ زیست از همه بیشتر مقصر است.

عذرخواهی مدیر کل محیط زیست از مشهدی‌ها
75873.jpgبه گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، حمید صالحی امروز، 24 آذر در کارگروه اضطراری ویژه آلودگی هوای استان که در محل استانداری برگزار شد، افزود: اداره حفاظت از محیط زیست استان فقط یک نفر کارشناس آلودگی هوا در اختیار دارد و اکیپ‌های حفاظتی با همکاری شهرداری و سازمان ترافیک تنها چهار گروه هستند در صورتی که در این شهر یک میلیون خودرو در حال تردد هستند.

وی با بیان اینکه از شهروندان عذرخواهی می‌کنیم که اجرای اقدامات برای کاهش آلودگی هوا فراهم نشده است، اظهار کرد: از 6000 هزار تاکسی فرسوده که هر روز دود را در حلقوم مردم تخلیه می‌کنند چه تعداد جمع‌آوری شده است؟ تردد چه تعداد از اتوبوس‌های فرسوده متوقف شده است؟ شهرداری برای مشهد بسیار زحمت می‌کشد اما می‌تواند به جای تردد این اتوبوس‌ها از طریق قطارشهری و افزایش ظرفیت واگن‌ها موجب کاهش آلودگی هوا شود.

مدیرکل حفاظت از محیط ‌زیست خراسان رضوی اظهار کرد: متاسفانه هر روز خودروهای بیشتری در سطح شهر تردد می‌کنند و همچنان نیز از سوخت مازوت استفاده می‌شود، هر روز برج‌ها در این شهر سر درمی‌آورند و در واقع به سمت بحران پیش می‌رویم. پیشنهادم این است که مدیرکل مدیریت بحران استانداری نیز عضو این کارگروه شود زیرا وضعیت به سمت بحرانی شدن پیش می‌رود.

صالحی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت آلودگی هوای مشهد از شرایط ناسالم عبور کرده و به وضعیت هشدار رسیده، حتی در بعضی از ایستگاه‌های سطح شهر از شرایط اضطرار نیز عبور کرده است.

دکتر سیدمرتضی احتشام‌فر، مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این کارگروه با اشاره به اینکه سوخت مهم‌ترین آلوده‌کننده هواست،‌ خاطرنشان کرد: اولین موضوع در حل این مشکل، کاهش تردد و مصرف سوخت است اما در صورتی که مشکل گردش به راست را در خیابان‌ها حل کنیم بخشی از توقف‌ها کاهش می‌یابد و در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

وی اظهار کرد: در صورتی که هوا در مرحله هشدار قرار بگیرد دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بیماران و سالمندان هشدار می‌دهد که این امر باید از طریق رسانه‌ها نیز به شهروندان منتقل شود.

مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: متاسفانه هنوز پشت‌بام‌های منازل با استفاده از قیر عایق‌سازی می‌شود در صورتی که این اقدام به اندازه 10 هزار ماشین آلودگی ایجاد می‌کند.

احتشام‌فر بیان کرد: حدود سه نمونه ماسک استاندارد توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام شده و دانشگاه برای کارکنان خود از این ماسک‌ها استفاده می‌کند اما وظیفه‌ای ندارد که این ماسک‌ها را در اختیار سایر دستگاه‌ها نیز بگذارد، در صورتی که دستگاه‌ها نیازمند استفاده از این ماسک هستند می‌توانند به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اطلاع دهند. از جمله وظایف دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این کارگروه نظارت بر توزیع و کاربرد ماسک تنفسی متناسب با نوع آلایندگی و مورد تایید وزارت بهداشت است.

وضعیت هوای مشهد به سمت بحران پیش می‌رود

حبیب‌الله صادقی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز که در این جلسه حضور داشت، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 6 میلیون مترمکعب گاز سهمیه نیروگاه‌های مشهد و استان است اما اینکه کدام نیروگاه‌ها از گاز استفاده کنند را وزارتخانه تعیین می‌کند. در حال حاضر نیروگاه فردوس مشهد یک میلیون، نیروگاه شریعتی 1.5 میلیون و نیروگاه نیشابور سه میلیون مترمکعب گاز استفاده می‌کند.

30 درصد سوخت نیروگاه‌های کشور مازوت است

صادقی گفت: 30 درصد سوخت نیروگاه‌های کشور از مازوت است و 70 درصد آن از گاز تامین می‌شود.

در این کارگروه تصویب شد که شرکت گاز با همکاری شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی هماهنگی جابه‌جایی سوخت بین نیروگاه‌های مشهد را انجام دهند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.