قدس آنلاین- تبریز: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: حضور در آب‌های اقیانوس اطلس در برنامه کاری این نیرو است و در آینده‌ای نزدیک براساس قوانین و مقررات بین‌المللی در آب‌های این اقیانوس دریانوردی خواهیم کرد.

حضور نیروی دریایی ارتش در در آب‌های اقیانوس اطلس

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، حبیب‌الله سیاری ظهر امروز در همایشی با موضوع «اهمیت دریا برای جمهوری اسلامی ایران و نقش نیروی دریایی در صیانت از منافع ملی در آب‌های آزاد و فراسرزمینی» در تالار وحدت دانشگاه تبریز، با اشاره به نقش نیروی دریایی در دفاع مقدس اظهار داشت: نیروی دریایی در هشت سال جنگ تحمیلی عملیات‌های مختلفی را برای امنیت کشورمان در زمینه‌های مختلف به اجرا در آورده‌اند. 

وی افزود: از جمله این‌ها می‌توان به محاصره کامل دشمن، جلوگیری از ارسال تجهیزات نظامی به عراق از طریق تنگه هرمز و خلیخ فارس، اسکورت کاروان کشتی‌های تجاری و نفتکش، باز نگهداشتن خطوط مواصلات دریایی خودی، بازرسی و تفتیش کشتی‌های مشکوک، گشت‌های دریایی برای پدافند از جزایر، سواحل و سکوهای نفتی، تجسس و نجات وغیره اشاره کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: در مدت هشت سال جنگ تحمیلی حدود 10 هزار فروند کشتی تجاری و نفتکش در قالب عملیات اسکورت کاروان به مقصد عزیمت کردند که با وجود شلیک قریب یک هزار فروند موشک به این کشتی‌ها، تنها تعداد 259 فروند یعنی 2. 6 درصد مورد اصابت قرار گرفته که با تلاش یدک کش‌های آماده نجات یافتند.

وی، با اشاره به اهمیت دریا و نقش نیروی دریایی در صیانت از منافع ملی در آب‌های آزاد و فراسرزمینی یادآور شد: توسعه تجارت، اعمال قدرت و اراده ملی، بهره‌برداری از منابع غنی بستر و زیر بستر دریا، توسعه روابط ملت و کشورهای سراسر جهان، حضور مقتدرانه و نمادین و صیانت از مدنیت، ایجاد مشاغل متنوع، ایجاد مزارع دریایی، تجارت از طریق صنعت توریسم، استفاده از انرژی دریایی، بهره‌برداری از منابع غذایی وغیره از جمله اهمیت دریا در عرصه‌های مختلف را نشان می‌دهد.

دریادار سیاری با بیان اینکه قدرت دریایی در سه بعد ناوگان نظامی، ناوگان تجاری و صنایع و زیر‌ساخت‌های دریایی تعریف می‌شود و ضروری است توجه ویژه‌ای به توسعه علم و دانش در حوزه دریایی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها برای توسعه علمی زیرساخت‌های دریایی کشور به کمک نیروی دریایی بیایند.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی همه شرایط برای تسلط بر دریا‌ها را دارد، افزود: به برکت انقلاب اسلامی و تدابیر مقام معظم رهبری در 2 دهه گذشته طرح بازگشت به دریا در کشور در حال اجراست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: امروز جمهوری اسلامی با حضور در اقیانوس هند، دریای عدن، کانال سوئز و دریای مدیترانه، توانمندی‌های دریایی خود را در دریاهای آزاد جهان به نمایش می‌گذارد.

وی خنثی شدن ترفند دشمن در زمینه ایران هراسی، صدور تمدن ایران اسلامی به سایر کشور‌ها، تحکیم روابط با کشورهای حاشیه اقیانوس هند و سایر کشور‌ها و نشان دادن اقتدار نظام را از جمله دستاوردهای حضور ایران در آب‌های آزاد جهان برشمرد.

به گفته دریادار سیاری در حال حاضر متاسفانه نسبت دانشجویان رشته‌های حوزه‌های علوم دریایی به کل دانشجویان نیم درصد است و انتظار داریم دانشگاه‌ها در توسعه رشته‌های دریایی پیش قدم شوند.

 در این آئین از خانواده شهدای نیروی دریایی و عوامل اجرایی این مراسم تقدیر به‌عمل آمد و حضور در مرقد مطهر شهدای گمنام دانشگاه و امضای تفاهم نامه همکاری با رئیس دانشگاه تبریز از دیگر برنامه‌های دریادار سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در دانشگاه تبریز بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.