۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
کد خبر: 253067

کنفرانس «انحصاری بودن بازار خودرو و تأثیر آن بر اقتصاد ایران» با حضور عضو شورای رقابت، در محل تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

نظر عضو شورای رقابت درباره قیمت خودرو
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، عضو شورای رقابت در این کنفرانس اظهار کرد: متأسفانه آمار بالای تصادفات در کشور، زنگ خطری برای مسئولان و تولیدکنندگان خودرو است که می طلبد تا در بهبود کیفیت و ارتقای این صنعت تلاش کنند.

نادر قاضی‌پور، با ذکر این نکته که انحصاری کردن صنعت خودرو در ایران منجر به ایجاد این بحران شده است، گفت: افزایش قیمت خودرو بدون توجه به ارتقاء کیفی آن می تواند تبعات جبران ناپذیری را به بار آورد.

وی درباره افزایش قیمت خودرو، تصریح کرد: باید توجه داشت که عدم انضباط مالی باعث عدم پیشرفت صنعت خودرو سازی خواهد شد.

قاضی پور در ادامه با انتقاد از مدیریت برخی خودروسازان، خواستار برخورد با تولید کنندگان خودروهای چینی در کشور شد.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه تبریز، دیگر سخنران این کنفرانس نیز با ذکر این نکته که حرکت توسعه کشور کره جنوبی بر مبنای خرید کالاهای ساخت داخل با قیمت گرانتر از مشابه خارجی آنان توسط مردم آن کشور آغاز شد، گفت: این امر زمینه ساز معرفی کره جنوبی به عنوان یک کشور توسعه یافته در سطح جهان شد.

محمدباقر بهشتی، با اشاره به اینکه صنعتی شدن ایران از دهه 40 آغاز شد، افزود: استراتژی صنعتی شدن ایران بر مبنای جایگزینی واردات با محصولات ساخت داخل آغاز شد که صنعت خودروسازی یکی از این موارد بود.

وی با بیان اینکه تولید خودرو در ایران حدود 0.8 تولید جهان است، ادامه داد: تولیدات خودرو داخلی غیرقابل رقابت با محصولات بازار جهانی است که ناشی از عدم به کارگیری برنامه ریزی و سیاستهای مناسب در زمینه تولید اتومبیل در کشور است.

او ضمن تأکید بر این نکته که خودروسازی یکی از صنایع مادر و پایه برای ایجاد سایر زمینه های کسب و کار است، یادآور شد: امید است بتوان با توجه به کسب موفقبت در تولید قطعات خودرو در کشور، این صنعت نوپا را تقویت و در مسیر اصلی خود هدایت کرد.

یکی دیگر از اساتید گروه اقتصاد دانشگاه تبریز نیز در ادامه با بیان اینکه صنایع خودرو سازی از صنایع مزیت آفرین هستند، گفت: با حمایت از این صنایع از جمله تخصیص تعرفه های گمرکی و با در نظر گرفتن منابع محدود در کنار تخصیص بهینه این منابع به سرمایه گذاری های مناسب به اقتصاد کشور سامان داد.

فیروز فلاحی با ذکر این نکته که سرمایه گذاری بدون در نظر گرفتن مزیت منجر به تولید کالا با هزینه بالاتر و کیفیت کمتر نسبت به سایر رقبا خواهد شد، تصریح کرد: در این صورت توان رقابت با رقبا را از دست خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه صنابع خودرو به عنوان صنعتی نوزاد شناخته می شود، ادامه داد: با توجه به محدود بودن منابع اقتصادی، صرف هزینه های ملی باید در راستای حمایت از این صنعت بکار گرفته شود.

او رقابت را منجر به افزایش رفاه و افزایش کارآیی دانست و گفت: انحصار در کالاهای مصرفی جایگاهی ندارد، اما در مقابل این انحصار در تولیدات و کالاهای خاص و همچنین تحقیق و توسعه طبیعی است.

فلاحی در پایان رقابتی شدن بازار را موجب افزایش کیفیت و متعادل شدن قیمتها دانست و یادآور شد: برای حضور در بازار جهانی و همچنین افزایش رقابت با صنایع بزرگ دنیا باید به صورت تدریجی و تمرینی با بکارگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی گام برداشت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.