گروه اقتصادی- خوش قلم - شواهد بازارهای سکه و دلار این روزها نشان می دهد، قیمتها دست خوش نوسان شدید شده است.

 خیز قیمت سکه و ارز در فضای مه آلود

بررسی‌ها حکایت می کند، قیمت دلار تا پیش از مذاکرات روند نزولی را به خود گرفته بود و تا مرز 3 هزار و 150 تومان نیز پیش رفت و این وضعیت ادامه داشت تا اینکه دولت قیمت 2هزار و 850تومانی قیمت دلار را در بودجه سال 94 اعلام کرد و همزمان با این اعلام بازار دچار شوک قیمتی شد.

در این خصوص خبرآنلاین می نویسد: همزمان با افزایش بی سابقه دلار،  رئيس کل بانک مرکزي در اظهارنظري کم سابقه اعلام کرد، دولت مانع از رشد قيمت دلار مي شود، ولي به موازات او تحليلگراني مانند سعيد ليلاز پيش بيني کردند، بهاي متوسط دلار طي يک سال آينده در مرز 3 هزار و 200 تومان در نوسان باشد و برخي تحليلگران رقم بیشتری را پیش بینی کردند.

 

 افزایش سپرده گذاری‌ها

با این حال بررسی ها نشان می دهد، طي يکسال گذشته ميزان سپرده گذاري ها به طور متوسط 16 هزار ميليارد تومان رشد داشته است.

 برمبناي گزارشی که بانک مرکزي منتشر کرده، سپرده‌های بخش غیردولتی در شهریور92 معادل 478هزارو323میلیارد تومان بوده که با افزایش 146هزار و171میلیارد تومانی در شهریور93 به رقم 624هزارو494میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده رشد  6/30 درصدی است.

اين آمارها نشان مي دهد، به موازات رکود و ثبات در بازارهاي ارز، طلا و مسکن ميزان سپرده گذاري مردم در بانک هاي کشور رشد داشته است.

با اين حال در صورتي که طي ماه هاي آينده نرخ بهره بانکي کاهش پيدا کند، احتمال خروج بخشي از سرمايه ها به سمت بازارهاي مانند ارز و طلا نيز وجود دارد.

 جبران کسری بودجه

درحال حاضر يکي از اصلي تري نگراني ها در مورد آينده قيمت دلار، به تصميم گيري هاي دولت مربوط می‌شود، به طوری که طی يک هفته گذشته شايعاتي در برخي محافل خبري نقل شده که نشان مي دهد، سال آينده دولت از طريق افزايش قيمت دلار، قصد جبران کسري بودجه را دارد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت بصراحت اين ادعا را رد کرده، اما سعيد ليلاز تحليلگر اقتصادي می‌گوید: امیدوارم که با اعمال انضباط مالی که دولت قویاً آن را در پیش گرفته است، با کسری بودجه مواجه نشویم.

وی می افزاید: به نظر من حتی کسری بودجه تا سقف 30 هزار میلیارد تومان که معادل 3 درصد سهم تولید ناخالص داخلی می‌شود، رقم وحشتناکی نخواهد بود.

وی تصریح می‌کند: کسری بودجه اگر صرف هزینه های عمرانی شود، قابل تحمل است. گرچه همان آثار تورمی را دارد، اما قابل تحمل است؛ زیرا حکم مالیات ملی برای بازسازی را پیدا می کند.

وی اظهار می‌دارد: دولت اگر قرار بود با بازی با قیمت ارز کسری بودجه اش را پوشش دهد، باید قیمت دلار در بودجه را به 3200 می‌رساند. هرچند فشاری که به اقتصاد ایران وارد می شود و عمدتا ناشی از مشکلات ۸8 سال گذشته است برای دولت چاره ای جز این باقی نگذاشته است.

وی می‌افزاید: در صورتي که گزينه تأمين کسري بودجه از طريق افزايش قيمت ارز از دستور کار دولت خارج شود، بهاي متوسط دلار طي سال آينده و بدون توجه به مذاکرات هسته‌اي 3 هزار و 200 تومان تا 3 هزار و 300تومان در نوسان خواهد بود.

گزارش هاي رسمي نيز نشان مي دهد دولت از طريق فروش خدمت سربازي و تامين منابع مالي 35 هزار ميليارد توماني قصد جبران کسري بودجه را دارد. در چنين شرايطي دولت با توجه به جو رواني حاکم برجامعه مانع از رشد قيمت دلار خواهد شد. اين تحليل ها نشان مي دهد، طي ماه هاي آينده و سال آينده ترمز دلار روي مرز 3 هزار و 300 تومان کشيده مي شود.

 

 بازار طلا

بررسي ها نشان مي دهد، طي ماه هاي گذشته قيمت طلا در بازارهاي جهاني به کمترين ميزان طي چهار سال گذشته رسيده است. همچنين پيش بيني ها نشان مي دهد، بهاي متوسط طلا در سال 2015 بيش از 1140 دلار براي هر اونس نخواهد بود. در چنين شرايطي سرمايه گذاران با بازاري مواجه مي شوند که پيش بيني اصلي در مورد آن نزولي است.

گزارشهاي اتحاديه طلا نيز تأييد مي کند، طي 6 ماه گذشته ميزان خريد و فروش طلا و سکه در بازار حداقل 20 درصد کاهش يافته است.

آخرين گزارشها نشان مي دهد، بهاي طلا طي يک ماه 5 درصد رشد داشته، ولي چنين افزايش قيمتي چندان پايدار نيست و تحلیلگران در هفته جاري روند نزولی قيمت طلا را پيش بيني می کنند.

 

 بررسی دلایل افزایش قیمت سکه

در همین حال رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به افزایش قیمت سکه به بالای یک میلیون تومان در روز گذشته، دو دلیل اصلی افزایش قیمت را بالا رفتن 25 دلاری قیمت جهانی طلا و قیمت دلار در بازار داخلی اعلام می کند.

محمد کشتی آرای در گفت و گو با مهر با اشاره به افزایش قیمت سکه تمام به بالای یک میلیون تومان می گوید: در چند روز گذشته قیمت جهانی طلا 25 دلار افزایش داشته است و در بازار داخلی نیز قیمت ارز ( دلار) روندی افزایشی را تجربه کرده است و این دو عامل باعث افزایش قیمت سکه به بالای یک میلیون تومان شد.

وی می افزاید: آخرین باری که قیمت سکه به بالای یک میلیون تومان رسیده است، مربوط به اردیبهشت ماه امسال می شود که البته پس از آن قیمت سکه کاهش یافت و از اردیبهشت ماه تاکنون کمتر از یک میلیون تومان بوده است و در مقاطعی به زیر 900 هزار تومان هم رسیده بود.

وی در مورد پیش بینی وضعیت و ادامه روند افزایشی قیمتها عنوان می کند: قیمت جهانی طلا در حال کاهش است و  روز گذشته 4 دلار کاهش یافته و پیش بینی روزهای آینده هم کمی سخت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.