اغلب کشورهای عرب عضو اوپک، نه تنها از کاهش بی سابقه قیمت نفت خام در ماه های اخیر نگرانی نداشته، بلکه به طور تلویحی از کاهش بیشتر قیمت ها حمایت کرده اند و با ارایه تخفیف های پی در پی چوب حراج به نفت خود زده اند.

 اعراب : حتی اگر بشکه ای 40 دلار شود تولید را کم نمی کنیم

به گزارش ایرنا،کشورهای عربی تولیدکننده نفت اصرار فراوانی بر حفظ سقف کنونی تولید نفت که منجر به کاهش مستمر قیمت این محصول می شود، دارند.

به نظر می رسد، تولیدکنندگان اصلی نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تمایل دارند تا پیش از تصمیم گیری در مورد نشست فوق العاده این سازمان، قیمت نفت به ٤٠ دلار برای هر بشکه سقوط کند.

به گزارش روزنامه تلگراف، سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات، اعلام کرد: ما قصد نداریم به دلیل اینکه قیمت نفت به ٦٠ دلار یا حتی ٤٠ دلار رسیده، نظر خود را تغییر دهیم.

این اظهارات مقام اماراتی که یکی از پر نفوذترین مقامهای اوپک نیز است، می تواند به کاهش بیشتر قیمت نفت منجر شود. قیمت نفت از ماه ژوئن ٢٠١٤ تاکنون بیش از ٤٥ درصد کاهش داشته است.

اوپک در آخرین نشست خود تصمیم گرفت تا سقف تولید ٣٠ میلیون بشکه در روز این سازمان را بدون تغییر رها کند. به عقیده بسیاری از کارشناسان این تصمیم اعلام جنگ رسمی قیمت بر علیه تولیدکنندگان نفت غیر عضو در این سازمان مانند روسیه و آمریکا بود.

کاهش قیمت نفت در حالی رخ می دهد که به گفته عبدالله بن حمد العطیه دبیرکل پیشین اوپک، همزمان با کاهش تقاضا در بازارهای نفتی نزدیک به دو میلیون بشکه نفت مازاد به بازارها تزریق می شود.

پیش از این نیز عربستان، عراق و کویت، سه عضو تاثیرگذار اوپک این ماه تخفیف بیشتری به نفت خود در بازار آسیا دادند و باعث کاهش بیشتر قیمت ها شدند.

هفته گذشته منابع خبری اعلام کردند که عراق برای باقی ماندن در بازار فروش نفت و در تلاش برای حفظ سهم بازار، قیمت رسمی فروش نفت خام خود را در سال ٢٠١٥ کم کرد و این در حالی است که بغداد در اجلاس اخیر اوپک خواستار کاهش تولید اعضا و افزایش قیمت نفت بود.

براین اساس، شرکت بازاریابی و فروش نفت عراق(سومو)اعلام کرده که قیمت رسمی فروش نفت خام اصلی این کشور یعنی نفت سبک بصره، به مقصد آمریکا و آسیا را برای تحویل در ماه ژانویه ٢٠١٥ پایین آورده است.

عربستان سعودی نیز تاکنون چندین بار، قیمت های نفت خود را برای مشتریان آمریکایی و آسیایی کاهش داده است.

به عقیده تحلیلگران، این اقدام نشان دهنده تلاش بیشتر این کشور برای سهم خود در بازار یک هفته پس از مخالفت با کاهش تولید اوپک است.

براساس این گزارش، تخفیف نفت خام عربستان سعودی برای مشتریان آسیایی در ماه ژانویه بیشترین تخفیف از سال ٢٠٠٢ میلادی تاکنون به شمار می رود، این در حالی است که قیمت ها برای آمریکا نیز به مدت پنج ماه پیاپی کاهش یافته بود.

همچنین مقامات عربستانی در واکنش به کاهش بی سابقه قیمت نفت خام در هفته گذشته اعلام کردند که این کشور برای حمایت از قیمت نفت اقدام به کاهش تولید خود نمی کند و مداخله ای در بازار انجام نمی دهد.

منابع خبری نیز اعلام کردند که قیمت نفت کویت برای تحویل در ماه ژانویه نسبت به ماه گذشته بشکه ای یک دلار و 85 سنت کاهش یافته که پایین ترین قیمت نفت این کشور از دسامبر 2008 تاکنون است. این تخفیف در راستای کاهش قیمت نفت عربستان در هفته گذشته است. کویت با این کاهش، تخفیف 50 سنتی برای هر بشکه نفت در برابر نفت عربستان حفظ کرده است.

ایران و ونزوئلا دو عضو اوپک بارها خواستار کاهش تولید اوپک شده اند تا با جمع آوری عرضه نفت مازاد، از کاهش بیشتر قیمت ها جلوگیری شود که با مخالفت اغلب کشورهای عرب عضو اوپک مواجه شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.