رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش با اشاره به کاهش بودجه پژوهشی ارگان های اجرایی ( قانون تخصیص 0.5 تا 3 درصد بودجه ارگان های اجرایی به پژوهش) به یک درصد گفت: در واقع ریشه این مسأله در اینجا بود که ارگان های دولتی در این زمینه فعالیت مناسبی نداشته و تنها برای دریافت بودجه به ارائه عناوین پژوهش اکتفا می کردند.

کاهش بودجه پژوهشی دستگاه های اجرایی پاک کردن صورت مسأله است

دکتر رسول کدخدایی اظهار کرد: به دلیل این ضعف مدیریت و ناتوانی در ارائه طرح های پژوهشی کاربردی دولت تصمیم به کاهش این بودجه گرفت که این اقدام در واقع پاک کردن صورت مسأله است.

وی تصریح کرد: به بیان دیگر به جای اینکه بودجه های پژوهشی کاهش پیدا کنند باید آنها را مدیریت کرد تا امور مملکت به شیوه اصولی و علمی پیش برود.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اظهار ناراحتی از ناچیز بودن اعتبارات  پژوهشی خاطر نشان کرد: وضعیت اختصاص بودجه به دستگاه های پژوهشی اسف بار است و دولتمردان باید به این مسأله اهتمام بیشتری داشته باشند.

کدخدایی با تاکید بر لزوم انجام پژوهش های کاربردی و ارتباط داشتن صنعت با دانشگاه و مراکز تحقیقاتی متذکر شد: اختلاف سطح تولید علم و تکنولوژی در کشور ما به اندازه ای است که اهل علم و صنعت را از هم دور کرده است.

وی ادامه داد: به بیان دیگر سطح تکنولوژی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد بسیار پایینتر از سطح پژوهش های انجام شده است و این مسأله سبب فاصله گرفتن این دو دسته از یکدیگر  شده که نتیجه آن رکود صنعت، رشد پایین اقتصادی، بهره برداری نامناسب از منابع مانند انرژی و مواد اولیه و ناتوانی صنعت در رقابت است.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی راهبردی ترین مسأله در هر کشور را امنیت غذایی دانست و تاکید کرد: در دنیای امروز هر کشوری که برای تأمین غذای جامعه خود زیرساخت های لازم را نداشته باشد نمی تواند ادعای استقلال و پیشرفت کند زیرا این حوزه که در واقع نخستین نیاز بنیادی انسان و بسیار آسیب پذیر است.

کدخدایی ادامه داد: اگر نتوان از راه پژوهش های کاربردی توسعه بهره وری و استفاده صحیح از منابع را در صنایع غذایی نهادینه کرد کشور همچنان برای تأمین غذای جمعیت خود با مشکل مواجه بوده و از این نقطه آسیب پذیر می شود.

وی تاکید کرد: با این حال موانعی که بر سر راه ارگان های متولی امر پژوهش به ویژه در حوزه غذا  گذاشته می شود سبب کاهش بازده عملکردی آنها و قرار دادن پژوهشگران در روند اداری و روزمرگی  شده که نتیجه آن آسیب هایی است که در این حوزه محسوس است.

 *کمبود پژوهش کاربردی و افزایش تقلبات

 

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با یادآوری فاصله زیادی که بین دیدگاه های صنعتگران و دانشگاهیان وجود دارد، گفت: این دوگروه دارای دو دنیای متفاوت هستند و هر کدام در جهان خود به صورت جزیره ای عمل کرده و کاری به بخش دیگر ندارند.

دکتر عبدالمجید مسکوکی اظهار کرد: پژوهشگران تنها به فکر تولید علم بوده و صنعتگران تنها به صرفه اقتصادی فکر می کنند و نتیجه این امر باقی ماندن پایان نامه ها و تحقیقات در کتابخانه ها و اجرایی نشدن آنهاست.

وی تصریح کرد: کاربردی نشدن پژوهش ها به ویژه در صنعت غذا به هدر رفت مناع اولیه می انجامد و موجب افزایش قیمت نهایی محصولات می شود لذا صنعتگران برای صرفه اقتصادی متوسل به مسیرهای انحرافی از قبیل کاهش کیفیت و ارزش واقعی کالا شده و سودجویان به فکر تقلب و آسیب به جامعه می افتند.

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در صورتیکه با انجام پژوهش های کاربردی و استفاده از روش های علمی به راحتی می توان از منابع اولیه نهایت استفاده را به عمل آورد و قیمت محصولات را کاهش داد و از تقلب در تولید محصولات نیز پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه چند متولی بودن حوزه غذا آن را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است خاطرنشان کرد: وزارتخانه های دخیل در ساماندهی امر غذا باید بتوانند با تجمیع و جهت دهی متاسب با امکانات خود به پژوهش و حل مشکلات و افزایش بهره وری در این حوزه بپردازند.

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مسأله امنیت غذایی را مقوله ای بسیار حیاتی برشمرد و تاکید کرد: تمام ارگان هایی که در این زمینه  در عرض یکدیگر عمل می کنند باید با همکاری یکدیگر و انجام اقدامات طولی در راستای ارتقا سلامت مواد غذایی تلاش کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.