صالح آباد- ابوالحسن صاحبی: جمعی از دامداران بخش صالح‌آباد با اظهار گلایه از مسؤولان گفتند: خشکسالی است و مراتع بسیار خشک و فقیر و از سویی دامها بشدت لاغر و گرسنه‌اند، نه خوراکی برای دامها داریم و نه پولی که برای دامها خوراک تهیه کنیم.

 دامهای ما گرسنه‌اند!

علی اکبر خزیمه یکی از دامداران صالح‌آبادی افزود: با این وضیعت اصلاً دامداری قابل صرفه نیست، در این خشکسالی‌ها و گرانی کاه و جو، شغل دامداری یک ریسک بزرگ است و باید عطای دامداری را به لقایش بخشید.وی خاطرنشان کرد: شهرستانهای همجوار صالح آباد همچون سرخس و تربت جام جو سهمیه‌ای با قیمت کیلویی 950 تومان به دامداران نسیه 6 ماهه می‌دهند، اما در صالح آباد این طور نیست و تقاضای پول نقد دارند که برای دامداران در این شرایط بد اقتصادی و تورم امکان پذیر نیست.

حسن اردنی دیگر دامدار صالح آبادی هم با تأیید این موضوع گفت: شرکت تعاونی دامداران صالح آباد جو سهمیه‌ای را به قیمت هر کیلو970 تومان به دامداران می‌دهد و برای نسیه‌دهی خوراک جو تقاضای سپرده یا ضمانت‌نامه بانکی دارند که برای دامداران امری بسیار دشوار و ناممکن است که باید مسؤولان امر تدبیر و چاره اندیشی کنند تا به دامداران این منطقه ظلم و اجحاف نشود .

رئیس شرکت تعاونی دامداران صالح آباد هم در پاسخ به گلایه‌های دامداران گفت: اولین محموله جو سهمیه‌ای دولت با قیمت 950 تومان در تاریخ هجدهم آذرماه وارد شده است و قبل از آن محموله‌های جو از محل اعتبارات شخصی و آزاد بوده و قیمت آن هم حتی بیشتر از این مبلغ 970 تومان بوده است، اما از این تاریخ به بعد دامداران حتی اگر یک ریال اضافی پرداخت کرده اند، حق با آنهاست و شرکت آمادگی برگشت پول اضافی آنها را دارد .

مجیدی افزود: طبق مصوبه و جلسه بخشداری که با حضور بخشدار و رئیس جهاد کشاورزی منطقه و شرکت تعاونی برگزار شد، نرخ هر کیلو جو سهمیه ای970 تومان به تصویب رسید، اما با وجودکرایه حمل، ضرر افت وزن و هزینه تخلیه حاضریم محصول خوراک دام را به 950 تومان به دامداران صالح‌آبادی عرضه کنیم .

وی تصریح کرد: از آنجایی که شرکت پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی استان ضمانتنامه بانکی می‌خواهد و صدور ضمانتنامه بانکی هم زمان بر است وحداقل 40 روز طول می‌کشد و بیش از یک هفته هم بحث بارگیری آن زمان می‌برد، به همین جهت محموله قبلی را به خاطر رفع نیاز فوری دامداران نقدی خرید کرده و نقدی هم ارایه داده‌ایم، ولی درصدد هستیم برای رفاه حال دامداران، محموله بعدی را 6 ماهه تحویل گرفته و به دامداران نسیه عرضه کنیم .

وی اضافه کرد: گرچه به ازای هر دام 5/2کیلو جو سهمیه تعلق می‌گیرد و سهمیه منطقه صالح آباد با داشتن 200 هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) 500 تن می‌شود، اما در صورت داشتن جو در انبار بیشتر از سهمیه به دامدارانی که زودتر اقدام کنند، تحویل خواهد شد و سایر دامداران نیز نگران نباشند در مراحل بعدی جبران خواهد شد .

وی باتوجه به مناسب بودن قیمت جو سهمیه ای، به دامداران توصیه کرد: دامداران حتماً نسبت به تهیه و ذخیره سازی خوراک زمستانی دامهای خود اقدام کنند تادر میان برف و باران و اوج فصل سرما مستاصل نشوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.