قدس آنلاین -اراک:استاندار مرکزی در همایش تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی که در محل دانشگاه اراک برگزار شد، گفت: پایه اصلی توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر پژوهش است.

استاندار مرکزی: پژوهش پایه توسعه و پیشرفت جامعه است

به گزارش قدس آنلاین مقیمی استاندار مرکزی با بیان اینکه فرهنگ پژوهش و تحقیقات نوعی آینده نگری را دنبال می کند، اظهار کرد: بدون تردید پایه اصلی توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر پژوهش است و اگر در عرصه پژوهش به موفقیت برسیم در سایر عرصه ها نیز موفق می شویم.

استاندار مرکزی با بیان اینکه باید به سمت پژوهش های کاربردی حرکت کنیم، افزود: پژوهش در ایران مبتنی بر نظری است ولی در دنیا این مهم به صورت کاربردی انجام می شود.

مقیمی پژوهش را مطالعه آگاهانه و برنامه‌ریزی شده دانست و بیان کرد: تمامی مشکلات موجود در جامعه با علم و دانش قابل رفع است، بنابراین باید ارتباط دانشگاه با صنعت در راستای رفع نیاز‌های مردم قوی‌تر از قبل شود.

وی ادامه داد: دفاتر ارتباط صنعت و دانشگاه چندین سال است که به وجود آمده است ولی ارتباط بین آنها به دلیل فقدان سامانه اطلاع رسانی، باور نداشتن مدیران صنعت و دانشگاه در خصوص ارتباط با یکدیگر، نقش کمرنگ اساتید در صنعت، وابستگی صنایع به فناوری خارجی و کم توجهی به ساخت و توسعه محقق نشده است.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: مسئولان استان مرکزی با تشکیل اتاق فکر در حوزه منابع انسانی و برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت در استفاده صحیح از علم تلاش خود را دوچندان کرده‌اند.

مقیمی با بیان اینکه مشکلاتی بر سر راه پژوهش وجود دارد، متذکر شد: موانع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، عدم اعتماد به یافته‌های تحقیقاتی، دیر بازده بودن کشفیات و یافته‌های تحقیقاتی، همچنین فقدان ضوابط برای حمایت از پژوهشگران از جمله این موانع به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: وابستگی صنایع به تکنولوژی وارداتی و کم‌ توجهی به تکنولوژی داخلی از دیگر مشکلات در این زمینه است.

مقیمی نوآوری را موتور محرکه صنعت دانست و ادامه داد: صنعت به همراه خلاقیت و استفاده از نیرو‌های متخصص می‌تواند تأثیر شگرفی را بر رشد اقتصاد داشته باشد.         

مقیمی افزود: استان مرکزی با وجود 80 دانشگاه و حوزه علمیه، وجود 120 هزار دانشجو و تعداد زیادی دانش آموخته در رشته های مختلف و استقرار دو هزار و 500 واحد تحصیلی و موقعیت جغرافیایی مناسب، از ظرفیت های بسیاری در پژوهش و تحقیقات برخوردار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.