قدس آنلاین : راضیه کشاورز - در مجلس هشتم، طرحی تصویب شد که بر مبنای آن معاینه فنی خودروهای صفر از 2 سال به 5 سال افزایش یافت،اما کارشناسان معتقد بودند که خودروهای ما استاندارد لازم را ندارند و به همین دلیل افزایش زمان معاینه فنی خودروها تاثیر فراوانی بر روی آلودگی هوا دارد.

کاهش سن معاینه فنی خودروها مرهمی بر اکسیژن خاکستری هوا

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، طبق برآوردهای انجام شده ، افزایش سن معافیت از معاینه فنی باعث افزایش آلودگی هوا شده و قول مسؤولان همواره بر این بوده است که این قانون اصلاح شود.

قانون پنج ساله کردن معاینه فنی خودروها از همان ابتدای تصویب با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو شد و مورد اعتراض کارشناسان محیط زیست و شهرداری‌ها قرار گرفت .
هشدارها در خصوص کاهش مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو بالا گرفت اما انگار هیچ گوش شنوایی در این خصوص وجود نداشت؛ با توجه به این که بعضی ازکشورها هر پنج سال خودروها را از رده خارج می‌کنند، اما در کشور ما با تصویب افزایش معاینه فنی از یک و نیم سال به 5 سال بسیاری از مباحث ایمنی زیر سوال رفت.
رییس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان که از چهار سال پیش تاکنون یکی از مخالفان قانون افزایش زمان معاینه فنی خودروها بوده و اجرای این قانون را خط بطلانی بر برنامه ریزی های ستاد معاینه فنی می داند ، به " قدس آنلاین " می گوید: با افزایش معافیت معاینه ‌فنی خودروهای جدید از دو سال به پنج سال برای خودروهای سال 90 به بعد معاینه فنی خودرو در مراکز مکانیزه شهرداری کاهش یافته و هرسال نسبت به سال گذشته این آمار کاسته می شود.
جمشید جمشیدیان با ابراز نگرانی از افزایش آلاینده ها در زمستان امسال می افزاید: در صورتی که مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی کاسته شود روزهای پاک در سال جاری کمتر از سال های گذشته خواهد بود.
وی با مهم خواندن سلامت شهروندان و اهمیت جان تک‌تک آنها تاکید می کند: سالانه منابع آلاینده آسیب‌های مادی و انسانی بسیاری را به‌دنبال دارد و این مصوبه یکی از عجیب‌ترین تصمیمات ضد‌محیط ‌زیستی بوده است که موجب تهدید ایمنی تردد در کشور نیز خواهد شد لذا لازم است مجلس شورای اسلامی این قانون را اصلاح نماید.
رییس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان افزوده شدن مراکز معاینه فنی در شهرهای کوچک بدون هیچ گونه نظارتی را از دیگر دلایل کاهش مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو شهراصفهان می داند و ادامه می دهد: مقرر شده در هر استانی ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو به منظور نظارت و کنترل مراکز معاینه فنی خودروها تشکیل شود تا میزان تخلفات در این زمینه کاهش یابد.
افزایش 60 درصدی شمار بیماران تنفسی
در روزهای تشدید آلودگی هوای کلان شهرها ، شمار بیماران تنفسی تا 60 درصد افزایش می‌یابد و پیش بینی ها نشان می دهد که در نیمه دوم امسال میزان آلایندگی هوا افزایش خواهد یافت و احتمال اینکه اصفهان با شرایط حادتری روبرو شود وجود دارد .
هرساله با کاهش دما شاهد وارونگی هوا و انباشت آلودگی خودروها ، اهمیت معاینه‌فنی برای خودروها هم از نظر ایمنی و هم آلودگی هوا بسیار بیشتر می‌شود.
در سال گذشته با توجه به این که هیچ اقدامی در خصوص رفع آلاینده ها صورت نگرفت اما خوشبختانه به دلایل تغییر شرایط جوی از جمله وزش باد و بارش روزهای هوای پاک بیشتر از سال 90 بود لذا درصورتی که کاهش زمان معاینه فنی خودروها صورت نگیرد احتمال می رود روزهای هوای پاک در سال جاری نسبت به سال گذشته کمتر شود.
با تصویب این قانون عملا خودروهای که نیاز به معاینه فنی داشتند از این عمل معاف شدند و با تصویب این موضوع به نوعی یکی از محورهای کاهش آلودگی هوا دچار مشکل شد .
رییس ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای اصفهان معتقد است معاینه فنی می‌تواند تا 23درصد در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد.
جمشیدیان با بیان اینکه روزانه 920 هزار دستگاه خودرو سبک در این کلانشهر تردد می کند که از این تعداد 500 هزار خودرو باید مورد معاینه قرار گیرند، ادامه می دهد: در صورتی که خودروها به صورت مستمر به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا 20 درصد تصادفات ناشی از نقص فنی و ضریب ایمنی کاهش می یابد.
وی می افزاید: از حدود 20 هزار خودرو سنگین و نیمه سنگین موجود در شهر 70 درصد آن نیاز به معاینه فنی دارد و این خودروها به دلیل دور بودن به مراکز معاینه فنی مورد معاینه قرار نمی گیرند.
رییس ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای اصفهان بر ضرورت معاینه فنی موتورسیکلت ها که سهم بسزایی در آلودگی هوا و آلودگی صوتی شهر دارند، نیز تأکید کرد و اذعان می کند: به دلیل عدم تبعیت موتورسیکلت سواران از ضوابط و قوانین معاینه فنی کنترل برای ارجاع موتورسیکلت‌ها به معاینه فنی دشوار و سخت است.
رییس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان با تأکید بر لزوم نظارت بر موتور سیکلت‌ها گفت: با اجرایی شدن لایحه مدیریت حمل و نقل و مدیریت سوخت و نظارت بر موتورسیکلت‌ها و خودروها و داشتن برگه معاینه فنی افزایش خواهد یافت، همچنین ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان، ساز و کارهای لازم را در این خصوص آماده کرده است.
معاینه فنی مکانیزه باعث کاهش 15 درصدی سوخت خودروها می شود
برداشت اشتباه شهروندان از قانون جدید 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها و کمبود ضوابط قانونی در این خصوص عامل اصلی کاهش مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو در کلانشهر اصفهان است .
رییس ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای اصفهان پیرامون تلاش‌های کمیسیون های مربوطه در مجلس در زمینه کاهش زمان معاینه فنی از 5 به 2 سال بر این باور است که تمام خودروهای مدل پایین تر از سال 89 مشمول معاینه فنی هستند این در حالی است که با معاینه فنی مکانیزه مصرف سوخت خودروها تا 15 درصد کاهش می یابد.
در شهر اصفهان حدود 170 هزار خودروی فرسوده باید از چرخه حمل و نقل خارج شود که برای خروج این تعداد خودرو باید سالانه 70 تا 80 هزار خودرو در سال از گردونه حمل‌ونقل اصفهان خارج شود؛ اما کمبود اعتبارات و در نتیجه آن کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروسازی موجب شده تا این شرکت‌ها اعتباری برای خروج خودروهای فرسوده نظر نگیرند و تنها ثبت‌نام‌های پراکنده و بی‌تاثیر در این خصوص انجام شود.
رییس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان می گوید: برای خروج سالانه 70 تا 80 هزار خودروی فرسوده از چرخه حمل و نقل سه سال برای نوسازی ناوگان حمل و نقل اصفهان زمان لازم است،‌ ادامه داد: خروج خودروهای فرسوده علاوه بر اینکه موجب ارتقا کیفیت زندگی شهروندان می‌شود شرایط اقتصادی مردم را نیز بهبود می‌بخشد.
منتظر فاجعه آلودگی هوا در کلان شهرها باشیم
پس از ابلاغ دستورالعمل پنج ساله شدن معاینه فنی خودروهای نو، عملا شاهد کاهش مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی خودرو بوده‌ایم و آمار ورودی به این مراکز در سال جاری نیز تاکنون ۳۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

بر اساس طرح کاهش معاینه فنی خودروها از پنج سال به سه سال ، خودروهای تولید سال ۹۰ به قبل که نو محسوب نمی شوند به جای انجام سالانه باید هر دو سال معاینه فنی انجام دهند.

در واقع وضع چنین قانونی یک ضایعه است، زیرا به طور معمول موتور خودروها هر شش ماه یک‌بار باید تنظیم شود و با افزایش زمان معاینه از یک سال به دو سال باید منتظر فاجعه آلودگی هوا در شهرها به ویژه کلان‌شهرها باشیم.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز تاکید می کند که زمان معاینه فنی خودروها باید کاهش پیدا کند.

عدنان زادهوش با اشاره به آلودگی هوای اصفهان اظهار می کند: با توجه به افزایش آلایندگی‌ها ، باید زمان معاینات فنی خودروها در شهرها کاهش یابد تا از ورود بیش از حد آلودگی مربوط به خودورو های فرسوده به هوا جلوگیری شود.

نمایندگان مجلس پیگیر کاهش زمان معاینه فنی خودروها هستند

با تصمیم مجلس در سال۸۹، روند رو به افزایش مراجعه‌ها برای دریافت معاینه فنی، به ناگاه متوقف شد و ظرف بیش از  ۳سال به کمتر از ۵۰۰هزار خودروی سالانه رسید.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره اظهار می کند: خودروسازان استانداردهای لازم را در ساخت خودروهای داخلی رعایت نمی کنند.
ابوالفضل قربانی اضافه می کند: استفاده غیراصولی از خودرو نیز میزان استهلاک وسایط نقلیه را افزایش داده است.
وی با تاکید بر افزایش آلاینده های هوا ناشی از افزایش سن معافیت فنی خودروها خاطرنشان می کند:هرچند خودروهایی که سه سال از عمرشان می گذرد باید هر سال معاینه فنی خود ر ا انجام دهند اما درخواست ما از نمایندگان مجلس، بازگشت سن معافیت فنی خودروها به دو سال است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با "قدس آنلاین " تاکید می کند:جمعی از نمایندگان به دنبال کاهش سن معافیت فنی خودروها هستند.

سید ناصر موسوی لارگانی معتقد است کیفیت خودروهای تولیدی ایران پایین است و آنها نمی توانند پنج سال بدون تولید آلودگی تردد کنند.
وی یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها را خودروها دانسته و می افزاید: جمعی از نمایندگان به دنبال تغییر معافیت فنی خودروها از پنج سال به دو سال هستند.
تحقیقات کارشناسان نشان می دهد کشورهایی که آلودگی هوا در آن‌ها محسوس نیست، معاینه فنی را برای خودروهای صفرکیلومتر و غیر آن به‌صورت سالانه الزامی کرده‌اند درحالی‌که در کشور ما به‌رغم آلودگی هوا و مشکلاتی که این معضل هر ساله ایجاد می‌کند، اعتنایی به معاینه فنی سالانه خودرو‌ها نمی‌شود.
از سوی دیگر سوخت‌هایی که در حال حاضر در کشور مصرف می‌شود کیفیت بسیار پایینی دارد و حاوی مقادیر قابل توجهی مونواکسید کربن، سولفور و بنزن است که آلودگی ناشی از مصرف سوخت‌ها صدمات جبران ناپذیری به سلامت مردم وارد می‌کند.
در سال جاری به خصوص در روزهای سرد زمستان که پدیده وارونگی هوا ظهور می کند پیش بینی می شود هوای اصفهان آلوده تر از سال های گذشته شده و تعداد شهروندان اصفهانی که ماسک بر دهان خود می زنند، بیشتر شود.
کیفیت خودروهای داخلی بسیار پایین است و خودروسازان تلاش دارند تا این سیستم‌های کنترلی را از سر راه بردارند و امیدواریم که نمایندگان مجلس سلامت مردم را در نظر بگیرند و طرح افزایش معاینه فنی خودروهای صفر از 2 سال به 5 سال را مورد بازنگری قرار دهند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.