مراسم خطبه‌خوانی در شب شهادت امام رضا(ع) در رواق دارالحکمه و هم‌چنين صحن انقلاب اسلامی بارگاه منور رضوی برگزار شد.

برگزاری مراسم خطبه خوانی شب شهادت و شام غریبان امام رضا(ع)

به گزارش ستاد خبري ويژه برنامه‌هاي دهه‌ آخر صفر آستان قدس رضوي، آئین خطبه‌‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) با حضور آیت‌ا... واعظ طبسی؛ نماینده‌ ولی فقیه در خراسان و تولیت عظماي آستان قدس رضوی، آيت‌ا... علم‌الهدي؛ امام جمعه‌ مشهد، محمدباقر نوبخت؛ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، علی‌رضا رشیدیان؛ استاندار خراسان رضوی، دکتر سعید عبدالحسینی؛ قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی و هم‌چنین جمعی از خادمان بارگاه منور رضوی برگزار شد. خطبه‌خواني مراسمي است كه هرساله در شب شهادت حضرت علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع) در حرم مطهر رضوي و در جوار مضجع منور اين امام همام برگزار می‌شود. خطبه‌خوانی یکی از آیین‌‌های دینی و سنتی در آستان قدس رضوی است که فقط دو نوبت در سال يعني در شب شهادت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و شب عاشورای حسینی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌‌شود و در این مراسم، افراد با در دست داشتن شمعی فروزان به خطبه ویژه‌ شب شهادت حضرت رضا(ع) گوش می‌‌دهند. درخور يادآوري است، اين مراسم پس از اقامه‌ نماز مغرب و عشاء با تلاوت آيات كلام‌ا... مجيد و سخنراني آیت‌ا... کازرونی، عضو مجلس خبرگان رهبری در رواق مباركه‌ دارالحکمه آغاز و سپس در صحن انقلاب اسلامي با قرائت خطبه‌ شب شهادت توسط حجت‌الاسلام اسلامي‌فر دنبال شد و در پايان همراه با مرثیه‌سرایی مداحان اهل بیت(علیهم‌السلام)؛ خدام بارگاه منور رضوي آيين شمع‌گرداني را اجرا كردند.

 

  عزاداران رضوي در شب شهادت حضرت رضا(ع) به سوگ نشستند

همزمان با شب شهادت حضرت رضا(ع)، عزاداران و محبان‌اهل‌بيت(ع) در غم غربت حضرت رضا(ع) به سوگ نشستند. به گزارش ستاد خبري ويژه برنامه‌هاي دهه آخر صفر آستان قدس رضوي، ویژه برنامه شام شهادت حضرت رضا(ع) دقایقی پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با حضور عموم عزادارانی که با چشمان اشک ‌آلود برای عرض تسلیت شهادت حضرت رضا(ع) به اين حرم مطهر مشرف شده بودند، برگزار شد.

 در ابتداي اين مراسم مداحان و ذاكران اهل‌بيت(ع) به مرثيه‌سرايي و ذكر مصيبت پرداختند.

 

  با حضور قائم مقام توليت آستان قدس رضوي

آئین شام غریبان شهادت امام رضا (ع) برگزار شد

خادمان بارگاه منور رضوی در آئين شام غریبان شهادت امام رضا(ع) به سوگ نشستند.

به گزارش ستاد خبری ویژه برنامه‌های دهه آخر صفر آستان قدس رضوی، در این مراسم که دیشب، پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا با حضور دكتر سعيد عبدالحسيني قائم مقام توليت آستان قدس رضوي، عليرضا رشيديان استاندار خراسان رضوي و جمعي از مديران استاني و آستان قدس رضوي و همراهي زائران و عزاداران حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) از سازمان مرکزی آستان قدس رضوی در چهار راه شهدا آغاز شد، خادمان ثامن الحجج(ع) با در دست داشتن لاله های فروزان و زمزمه طنین نوای «شام غریبان رضا(ع) شد، عالم همه غرق عزا شد» به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

این مراسم در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوي با حضور خدام بارگاه منور رضوي ادامه يافت و خدمتگزاران حريم ملكوتي اين امام همام به عزاداری و سینه‌زنی در شهادت ولی نعمتشان پرداخته و از مرثيه سرايي آقايان خوش‌چهره و ملائكه، مداحان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) بهره‌مند شدند.

خيل عظيم زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) نیز در طول مسیر تشرف خدام به حرم مطهر رضوي و در مراسم صحن جمهوری اسلامی، همنوا با خادمان، طنین عزا سر دادند و اشک ماتم ریختند.

لازم به ذکر است آيين شام غريبان حضرت رضا(ع) همه ساله در شام شهادت هشتمين امام همام برگزار می‌شود و زائران و مجاوران حاضر در حرم مطهر حضرت رضا(ع) نيز مي‌توانند شاهد اين آئين سنتي باشند.

 

  همزمان با شام غريبان حضرت رضا(ع)

8 هزار شمع در داغ غريب الغربا سوختند

همزمان با شام غريبان حضرت رضا(ع) 8 هزار شمع در قالب فرش شمعي با عنوان «عزا در سوگ شفعا روز جزا» در داغ شهادت غريب الغربا سوختند.

به گزارش ستاد خبري ويژه برنامه‌هاي دهه آخر صفر آستان قدس رضوي، اين فرش شمع دیشب براي اولين بار با وسعت حدود 400 متر مربع و با استفاده از 8 هزار عدد شمع، لاله و گلدان در محوطه پيراموني حرم مطهر رضوي حدفاصل باب الجواد و باب الرضا پهن شد.

زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) طي دو مرحله در روزهاي يك‌شنبه ويژه شام غريبان حضرت رسول اكرم(ص) و امام حسن مجتبي(ع) و سه شنبه ويژه شام غريبان حضرت رضا(ع) شاهد روشني اين فرش شمع بودند. لازم به ذكر است  16 جايگاه شمع نيز در اطراف حوزه اماكن متبركه حرم مطهر رضوي براي اجراي آداب و رسوم سوگواري زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي در ايام شهادت حضرت رضا(ع) ايجاد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.