پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: طی دوماهه گذشته بازار طلا دچار فراز ونشیب زیادی شد؛ این فرازونشیب که البته از ابتدای سال 2014 اغاز شده بود در این دوماه به دلیل کاهش قیمت نفت و بازی بازار با دلار شرایط جدیدی را درکشور دنبال کرد ؛ شرایطی که در مواقعی به کاهش شدید قیمتها و درشرایطی باافزایش همراه بود.

پیش بینی بازار طلا درسال 2015 میلادی/ کاهش قطعی قیمت طلا در6ماهه اول / کارشناسان جهانی: زمان فروش طلاست

اما با آغاز ماه ربیع الاول به نظر میرسد که بازار طلا را علاوه بر قیمت نفت و دلار تقاضا نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و همین مساله پیش بینی دراین زمینه را اندکی دشوار میکند این درحالی است که با کاهش تورم و احتمال کاهش نرخ سود بانکی این امکان وجود دارد که سرمایه ها راهی بازارهای دیگر سرمایه گذاری شودوطلا و سکه یکی از این بازارها میباشد .

درعین حال علاوه بر پیش بینی های داخلی باید نیم نگاهی هم به بازار جهانی و پیش  بینی ها دراین زمینه داشت تابتوان به تحلیلی جامع دست یافت.

درهمین راستا بنا بر اخرین پیش بینی، طلا در بازار جهانی با توسعه بهتر از حد مطلوب اقتصاد آمریکا که زمینه را برای افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره در این کشور تقویت کرده است، در پایین‌ترین سطح سه هفته گذشته قرار گرفت.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات چهارشنبه سنگاپور در ساعت یک بعدازظهر به وقت محلی 1178 دلار در مقایسه با 1176 دلار در روز سه شنبه معامله شد.

در بازار نیویورک هر اونس طلا 1178 دلار بود که تغییری نداشت. طلا روز دوشنبه 1.4 درصد نزول کرد که بزرگترین کاهش بهای معاملات آتی از اوایل ماه جاری تاکنون بود.

طبق آمار دولتی، اقتصاد آمریکا بر مبنای سالانه پنج درصد در سه ماهه سوم امسال توسعه یافت که بزرگترین صعود در 11 سال گذشته بود. تداوم روند احیای اقتصاد آمریکا تقاضا برای سرمایه گذاری در دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را محدود کرده است در حالیکه این فلز زرد در فاصله دسامبر سال 2008 تا ژوئن سال 2011 با اجرای برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه و همچنین کاهش نرخ‌های بهره در آمریکا که با هدف پشتیبانی از رشد اقتصادی این کشور صورت گرفت، 70 درصد رشد قیمت داشت اما سال گذشته پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا از تصمیم خود برای آغاز تعدیل این تدابیر خبر داد، 28 درصد سقوط کرد.

با آماده شدن بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ‌های بهره در شرایطی که قیمت‌های انرژی کاهش یافته و بانک‌های مرکزی بزرگ دیگر جهان تدابیر محرک مالی خود را گسترش می‌دهند، طلا برای نخستین بار از سال 1998 در حال حرکت به سوی دومین کاهش سالانه پیاپی است و از ابتدای امسال تاکنون 1.9 درصد کاهش نشان داشته است.

اگرچه قوی شدن دلار جذابیت طلا را برای خریداران آمریکایی کمتر کرده است اما تحلیلگران می‌گویند تقاضای فیزیکی در هند و چین ممکن است به پشتیبانی از قیمت این فلز زرد کمک کند.

طبق آمار بلومبرگ، ذخایر اس پی دی آر گولد تراست که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان است و معیار سنجش رضایت سرمایه گذاران به شمار می‌رود، 1.6 درصد کاهش یافت و به 712.9 تن رسید که بزرگ‌ترین کاهش از ژوئن سال 2013 است.

در حالیکه سرمایه گذاران به فروش طلا پرداخته اند، بعضی از کشورها که ذخایر طلایشان را از اواخر دهه 1980 به مدت دو دهه کاهش داده بودند، اقدام به خرید این فلز زرد کردند. شورای جهانی طلا اعلام کرده است بانک‌های مرکزی جهان احتمالا 400 تا 500 تن طلا در سال جاری میلادی خریداری کرده اند.

بر پایه آمار صندوق بین المللی پول، ذخایر طلای بانک مرکزی روسیه در نوامبر برای هشتمین ماه متوالی افزایش یافت و به 1187.5 تن رسید که بیشترین میزان در دو دهه گذشته محسوب می‌شود.

***کاهش قیمت طلا درسه ماه آینده

درهمین حال تازه ترین تحلیل تکنیکال فیبوناچی نشان می دهد که قیمت جهانی هر اونس طلا طی سه ماه آینده به کمتر از 978 تا 1086 دلار خواهد رسید.

تحلیل تکنیکال فیبوناچی حاکی از آن است که با شکسته شدن سطح حمایتی 1200 دلاری زمینه لازم برای کاهش بیشتر قیمت طلا طی ماه های آینده نیز فراهم خواهد شد و قیمت طلا طی 3 ماه آینده به طور میانگین به 978 تا 1086 دلار خواهد رسید.

بر اساس این گزارش اگر سطح حمایتی 978 دلاری طی ماه های آینده شکسته شود قیمت طلا با افت شدیدی روبرو خواهد شد. اگر طلا بتواند سطح 1086 دلاری را حفظ کند به زودی به 1131 دلار و سپس 1154 دلار خواهد رسید.

طی سه ماه آینده قیمت 1200 دلاری نیز به سطح مقاومتی مهمی تبدیل خواهد شد.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی افزایش ارزش دلار بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو تاثیر زیادی بر کاهش قیمت طلا طی ماه های آینده خواهد داشت.

پایگاه اینترنتی کیتکو برای آخرین روزهای سال 2014 نظرسنجی هفتگی برگزار نکرده، اما بیشتر کارشناسان مورد مشاوره این پایگاه روزهای به نسبت آرامی را در هفته کاری پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند. بازارهای غربی روز 25 دسامبر تعطیل خواهند بود و با خلوت‌تر شدن بازارها چشم معامله‌گران به روزهای نخست کاری سال 2015 دوخته خواهد شد. تحلیلگران بازار اشاره می‌کنند که مقاومت طلا در برابر عوامل کاهشی بیانیه فدرال رزرو می‌تواند به معنای ماندن طلا در سطوح فعلی باشد. کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه" سی ام سی مارکت" می‌گوید که بازار پیرامون مرز 1200 دلار به ثبات رسیده و به نظر می‌رسد حرکت از محدوده 1190 دلار به هفته اول یا دوم سال 2015 موکول شود. «افراد در این روزهای آخر موجی نخواهند ساخت.» مهم‌ترین داده هفته، رقم نهایی میزان رشد تولید ناخالص ملی آمریکا در سه ماهه سوم سال 2014 میلادی است که درست پیش از کریسمس اعلام خواهد شد.

اقتصاددانان موسسه "سی ای بی سی ورد مارکت"می‌گویند: «در کل، این هفته شاهد تکان‌های شدید نخواهد بود. ما انتظار داریم اتفاقاتی که قابل اعتنا باشند در هفته‌های پیش‌رو رخ دهند.» البته پیش‌بینی آرامش مخالفانی هم دارد. آوی گیلبورت، معامله‌گر

"الیوت وایو" می‌گوید که طلا مال کسی نیست که بتواند برایش تصمیم بگیرد: «بازار هنوز قیمت کف سال را مشخص نکرده است.»

این ادعا ها در حالیست که در نظرسنجی هفته گذشته  کیتکو نیوز 21 نفر از 36 کارشناس اقتصادی و فعال بازار طلا شرکت کرده اند که از این تعداد نیز 10 نفر به افزایش قیمت طلا در روزهای آتی رای داده اند.

بر اساس این گزارش 6 نفر نیز پیش بینی کرده اند که قیمت طلا با کاهش روبرو خواهد شد و 5 نفر نیز اعلام کردند که قیمت طلا در این مدت تغییر چندانی نخواهد داشت.

کسانی که به افزایش قیمت طلا در روزهای آینده رای داده اند بر این باورند که قیمت این فلز زرد در کوتاه مدت همچنان تحت تاثیر افزایش نسبی روزهای گذشته قرار خواهد داشت و همچنان روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد.

رالف پرستون تحلیلگر ارشد موسسه مالی هریتیج وست تاکید کرد که من فکر می کنم قیمت طلا به 1240 دلار در هر اونس خواهد رسید.

برخی کارشناسان اقتصادی نیز اعلام کردند که قیمت طلا در روزهای آتی بین 1215 تا 1240 دلار در نوسان خواهد بود.

درهمین حال بانک مریل لینچ اعلام کرد که گرچه ممکن است قیمت طلا طی سال آینده در برخی مقاطع به کمتر از 1100 دلار در هر اونس برسد ولی میانگین قیمت این فلز زرد سال آینده به 1225 دلار خواهد رسید.

به اعتقاد تحلیلگران مریل لینچ سرمایه گذاران چینی امسال نسبت به سال گذشته اقدام به خرید طلای کمتری کرده اند. از نظر چشم انداز عرضه و تقاضا نیز قیمت طلا در شرایط کنونی نزدیک به سطح 1200 دلاری تثبیت خواهد شد.

بانک مریل لینچ افزود: اختلاف بین سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ جهان نیز تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت. در حالی که فدرال رزرو آمریکا محرک پولی را متوقف کرده و قصد دارد احتمالا نرخ بهره را طی ماه های آینده افزایش دهد بانک های مرکزی اروپا ژاپن و چین سیاست های محرک پولی جدیدی را اتخاذ کرده اند که این مساله می تواند بر نوسانات ارزش دلار موثر باشد.

همچنین تحلیلگران اقتصادی موسسات مالی و سرمایه گذاری آنجل و سوشیل فایننس بر این باورند که بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و افزایش ارزش دلار موجب خواهد شد تا تقاضا و قیمت طلا در بازارهای بین المللی با کاهش روبرو شود.

بر اساس این گزارش قیمت طلا ابتدا تحت تاثیر اظهارات ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا با افزایش نسبی روبرو شد ولی پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا با افت 1.1 درصدی روبرو شد و بار دیگر وارد کانال 1100 دلاری شده است.

***پیش بینی داخلی از قیمت طلا

اما درداخل کشورپیش بینی ها شکل دیگری دارند به گونه ای که  رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه قیمت طلا و دلار هیجانی است، پیش‌بینی کرد قیمت‌ها به مرور واقعی شوند و در نقطه‌ای به تعادل برسند و ثابت شود ولی زمان آن مشخص نیست.

محمدکشتی‌آرای اظهار کرد: در حال حاضر یکی از موضوعات مهم در بازار ارز، بحث کاهش شدید قیمت نفت در بازار‌های جهانی است که باعث بالارفتن ارزش دلار شده است و بالا‌رفتن ارزش دلار در برابر دیگر ارز‌ها باعث افزایش قیمت سکه و طلا نیز شده است.

وی گفت: نکته‌ قابل تامل این است که دفعات قبل زمانی که هیجان قیمت به بازار طلا و ارز وارد می‌شد، تعداد متقاضیان افزایش می‌یافت ولی با توجه به اینکه دست‌اندرکاران طلا تصور می‌کنند این موضوع شوک قیمتی است که به بازار طلا وارد شده و در زمانی قیمت طلا کاهش خواهد یافت بنابراین میزان تقاضا افزایش نیافت.

رییس اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر روند قیمتی در بازار گفت: مذاکرات هسته ای بحث کلی سیاست و اقتصاد کشور است و به‌طور کلی در همه حوزه‌ها تاثیرات خود را می‌گذارد و در واقع بحث مذاکرات اثرات کلی در اقتصاد کشور دارد.

درهمین حال یک نماینده مجلس بر این باور است که قیمت سکه و ارز به قیمت نفت وابسته است طبیعی است که وقتی نفت با کاهش قیمت رو به رو می شود قیمت سکه و ارز افزیش پیدا می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در بازار داخلی کشور، نوسانات قیمت سکه و طلا تابع چندین عامل است؛ یکی از آنها میزان ذخایر بانک مرکزی است، عامل دیگر افت و خیز قیمت جهانی طلا و عامل بعدی بحث تقاضای بازار است.

علی محمد احمدی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص افزایش قیمت طلا و سکه با توجه به اتمام ماه محرم و صفر ، گفت: قیمت سکه و ارز به قیمت نفت وابسته است و طبیعی است که وقتی نفت با کاهش قیمت رو به رو می شود قیمت سکه و ارز افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه گفت: اما در بازار داخلی ما، نوسانات قیمت سکه و طلا تابع چندین عامل است؛ یکی از آنها میزان ذخایر بانک مرکزی است، عامل دیگر افت و خیز قیمت جهانی طلا و عامل بعدی بحث تقاضای بازار است.

احمدی با اشاره به اتمام ماه محرم و صفر، گفت: با توجه به این موضوع و وارد شدن به ماه ربیع‌الاول تقاضا در بازار افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. علی الخصوص که این زمان با سه ماهه آخر سال نیز مصادف است و هر چقدر به عید نزدیک تر می‌شویم این تقاضا بالاتر خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین عوامل مذکور در قیمت سکه و طلا تاثیرگذار هستند اما تحلیل دیگری که می‌توان از افزایش قیمت طلا و ارز به دست آورد این است که دولت و بانک مرکزی مانند دولت سابق قصد دارند برای جبران کسری بودجه خود قیمت ها را دست‌کاری کنند، که اگر این تغییر حقیقت داشته باشد کاری بسیار نامعقول است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: اما در خصوص صحت و سقم این مساله نمی‌توان به صراحت قضاوت کرد، هر چند که دولت‌ها بدشان نمی‌آید که برای جبران کسری بودجه خود دست به انجام این اقدامات بزنند.

***موانع کاهش قیمت طلا

درحالیکه تقریبا همه تحلیلگران کاهش قیمت طلا را پیش بینی میکردندو انرا به اقتصاد امریکا گره میزدند اما یک  تحلیلگر برجسته اقتصادی موسسه مالی اچ اس بی سی تاکید کرد که تقاضای فیزیکی که بخش زیادی از آن مربوط به کشورهای شرق دور است از قیمت طلا در شرایط کنونی حمایت کرده است.

به گزارش بلومبرگ، جیمز استیل کارشناس ارشد موسسه اچ اس بی سی تصریح کرد: افزایش تقاضای فیزیکی در بازار طلا تاکنون مانع از کاهش شدید قیمت این فلز زرد در بازارهای جهانی شده که بخش زیادی از این تقاضا مربوط به کشورهای شرقی است.

وی افزود: سرمایه گذاران بین المللی منتظر اعلام نتایج نشست فدرال رزرو آمریکا هستند و گمانه زنی های زیادی وجود دارد که فدرال رزرو در این نشست اجرای محرک پولی را متوقف خواهد کرد.

پایگاه اینترنتی بولیون دسک در گزارشی اعلام کرد که دویچه بانک آلمان معتقد است که بازگشت سیاست های پولی فدرال رزرو به وضعیت عادی و نرمال مهمترین عامل موثر بر قیمت طلا در سال آینده خواهد بود.

بر اساس این گزارش تحلیلگران اقتصادی دویچه بانک بر این باورند که فدرال رزرو آمریکا سال آینده نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این مساله تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها خواهد داشت.

دویچه بانک اعلام می دارد: ادامه روند نزولی قیمت جهانی نفت نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد می کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی کیتکونیوز، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا احتمالا در شش ماه نخست سال آینده تحت فشار ناشی از گمانه زنی های مربوط به افزایش احتمالی نرخ بهره آمریکا قرار خواهد داشت و با کاهش روبرو می شود. بر اساس این گزارش بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که فدرال رزرو آمریکا تا شش ماه نخست 2015 میلادی چرخه افزایش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد. این مساله می تواند به ضرر قیمت جهانی طلا و افزایش ارزش دلار منجر شود. "راب هاوورس" تحلیلگر ارشد یو اس ولس منجمنت تاکید کرد که در شش ماه نخست سال آینده مهمترین عامل موثر بر قیمت طلا گمانه زنی کارشناسان و سرمایه گذاران نسبت به وضعیت نرخ بهره آمریکا خواهد بود.

اریکا رانستاد کارشناس اقتصادی موسسه تامسون رویترز نیز تاکید کرد که قیمت طلا در شش ماه نخست سال آینده با کاهش روبرو خواهد شد که علت اصلی آن انتظارات سرمایه گذاران نسبت به سیاست های پولی فدرال رزرو خواهد بود.

به نظر من قیمت طلا در شش ماه دوم سال آینده با افزایش روبرو خواهد شد ولی به طور میانگین قیمت هر اونس طلا در سال 2015 میلادی به کمتر از 1175 دلار می رسد.

این گزارش حاکیست موسسه تحقیقاتی سیتی نیز پیش بینی کرده است که قیمت طلا سال آینده به 1220 دلار خواهد رسید و موسسه تی دی اس نیز اعلام کرده که قیمت هر اونس طلا سال آینده به طور متوسط به 1225 دلار می رسد. موسسه ناتیکسیس نیز این رقم را 1140 دلار اعلام کرده است.

موسسه مالی تی دی اس افزود: قیمت طلا در شش ماه نخست سال آینده می تواند تحت تاثیر کاهش رشد اقتصادی منطقه یورو و چین قرار گرفته و با کاهش روبرو شود. کاهش نرخ تورم در اقتصاد جهانی نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد خواهد کرد. افت تقاضای فیزیکی در بازار چین نیز می تواند فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کند.

درعین حال تاجران و فعالان بازار طلا بر این باورند که قیمت طلا ممکن است در کوتاه مدت بالای ۱۲۰۰ دلار تثبیت شود و قیمت هر اونس نقره نیز به بالای ۱۶ دلار برسد ولی این مساله موقتی و زود گذر خواهد بود.

به گزارش کیتکو نیوز، برخی تحلیلگران و تاجران بازار طلا معتقدند که اکنون بهترین زمان برای فروش ذخایر طلا است و افزایش قیمت طلا به بالای 1200 دلار چندان دوام نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش جیمز راملی تاجر بازار طلا تاکید کرد که افزایش قیمت طلا به بالای 1200 دلار در هر اونس موقتی است و با توجه به تحولات اقتصادی جهان این روند چندان ادامه نخواهد داشت. سرمایه گذارانی که طلا را زیر 1200 دلار در هر اونس خریداری کرده اند در این شرایط اقدام به فروش خواهند کرد و این مساله بار دیگر قیمت طلا را کاهش خواهد داد.

وی افزود: قیمت 1200 دلاری سطح مقاومتی مهمی برای طلا به شمار می رود و باید دید این فلز زرد تا چه زمانی می تواند بار دیگر این سطح را حفظ کند و وارد کانال 1100 دلاری نشود.

جیمز کامیسکی تحلیلگر ارشد موسسه مالی آرچر نیز تاکید کرد که قیمت طلا در کوتاه مدت بین 1175 تا 1200 دلار تثبیت شده است. اگر طلا بتواند سطح مقاومتی 1250 دلاری را بشکند باید منتظر جهش چشمگیر این فلز زرد در روزهای آینده باشیم.

وی افزود: در شرایط کنونی نوسانات ارزش دلار بیشترین تاثیر را بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در کوتاه مدت 1175 دلار خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت طلا به 1150 دلار می رسد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.