قدیم‌ترها در نامه‌های عاشقانه‌شان می‌نوشتند دوستت دارم را روی برگ گل می‌نویسم و تقدیمت می‌کنم، اما حالا دوستت دارم را روی برگ گل چاپ لیزری می‌زنند و ده تای آن را به قیمت ۲۵۰ هزار تومان برای معشوق می‌فرستند.

دسته گل عروس :یک میلیون و سیصد هزار تومان!

روزنامه کسب و کار در گزارشی نوشت: گلفروش‌ها به خاصیت دست‌هایی که گل را هدیه می‌دهند اعتقاد فراوان دارند. دست‌هایی که آهنگ ضربان نبضشان خبر از احوالات دلی می‌دهد که گل را به دست دیگری می‌دهد. تعداد گل‌هایی که در دسته گل‌های مراسم عروسی و عزا گذاشته می‌شود با هم متفاوت است. در دسته گل‌های عروسی تعداد گل‌ها فرد است. در میان گلفروشان باوری وجود دارد که می‌گوید یک گل نگذاشته وجود کسی است که دسته گل به او هدیه داده می‌شود اما در دسته گل‌های عزا تعداد گل‌ها زوج است و آن یک گل را جای عزیزی می‌گذارند که دیگر نیست. این روزها کافی است اراده کنید چه گلی و با چه کیفیتی می‌خواهید هدیه دهید آنوقت زمین و آسمان و فلک به یاریتان می‌آیند و انواع خدمات را به شما می‌دهند.

آلبوم دسته‌گل‌های عروس را با وسواس زیرو رو می‌کند و از میانشان دو مدل را انتخاب می‌کند. می‌گوید: دسته گل نامزدیم رو یه جای دیگه سفارش داده بودم... من رز یاسی انتخاب کرده بودم اما فکر نمی‌کردم روز آخر یه همچین بلایی سرم بیاره که به جای رز یاسی صورتی بذاره و به جای لیسین توس بنفش، لیسن توس سفید رو اسپری بزنه، گلاش هم پلاسیده بود، اگه وقت کنم حتما ازش شکایت می‌کنم. قیمتش هم زمین تا آسمون با اونی که تو فاکتورش نوشته بود فرق می‌کرد، متاسفانه نمیدونم چرا اینکارو کرد، منی که واسه پیدا کردن رنگ بنفش ساقدوش و وسایل سفره عقد کلی اینور اونور رفتم دسته گلمو به این روز درآورده بودن و کل زحمتام به هدر رفت.

 

* 70 درصد عروس و دامادها دسته گل ارزان می‌خواهند

علی شعبان‌پور یکی از فروشندگان گل زعیم می‌گوید: دسته گل‌های 200 هزار تومانی را معمولا عروس و دامادهای کم‌بضاعت‌تر می‌برند اما دسته گل‌های عروس چند میلیونی هم داریم که مخصوص پولدارهاست. این روزها نمی‌شود با پنجاه یا صد هزار تومان یک دسته گل عروس تهیه کرد مگر اینکه بخواهند از دسته گل‌های مصنوعی استفاده کنند اما این روزها هفتاد درصد پسر و دخترها برای ازدواجشان آنقدر فشار مالی دارند که وقتی وارد مغازه می‌شوند تنها به ارزان بودن دسته گل‌ها فکر می‌کنند اما اینکه بگویند ما دسته گلمان را از فلان گلفروشی معروف خریده‌ایم برایشان کلاس می‌آورد.

 

* دسته گل یک میلیون و سیصد هزار تومانی

هنوز هم گل رز پرطرفدارتر از گل‌های دیگر است. روزهایی بود که رنگ‌بندی رزها به 4 یا 5 رنگ بیشتر نمی‌رسید اما حالا می‌توانید رنگ رزهای دسته گلتان را خودتان سفارش دهید. رز هفت رنگ می‌خواهید یا دوازده رنگ... رنگ‌ها را با هم مخلوط می‌کنند ساقه گل را می‌شکافند و رنگ را با سرنگ به آن تزریق می‌کنند. بعضی رزها هم هستند که هر گلبرگشان یک رنگ است. قیمت این رزها در گلفروشی زعیم که یکی از مراکز بزرگ تولید و فروش گل در تهران است شاخه‌ای 6 هزار تومان است. فروشنده این فروشگاه ادامه می‌دهد: گران‌ترین دسته گلی که درست کرده یک میلیون و سیصد هزار تومان قیمت داشته که سفارش آن را از طرف جوانی گرفته که می‌خواسته با این دسته گل عشق و ارادتش را به نامزدش اعلام کند.

 

* دوستت دارم‌های 600 هزار تومانی

قدیم‌ترها در نامه‌های عاشقانه‌شان می‌نوشتند دوستت دارم را روی برگ گل می‌نویسم و تقدیمت می‌کنم حالا دوستت دارم را روی برگ گل چاپ لیزری می‌زنند و ده تای آن را به قیمت 250 هزار تومان برای معشوق می‌فرستند. البته اگر عکس معشوق یا معشوقه را به همراه داشته باشید دستگاه‌هایی هستند که تصویر او را روی گلبرگ گل رز چاپ می‌زنند و تحویلتان می‌دهند که قیمت آن برای 20 شاخه گل 600 هزار تومان است اما اگر بخواهید یک دسته گل رز هلندی 10 تایی را برای عزیزتان در خارج از کشور مثلا دانمارک یا آمریکا بفرستید باید چیزی حدود 700 هزار تومان خرج کنید.

فروشنده گل زعیم می‌گوید: ما هزینه برگ‌آرایی را که از 10 تا 20 هزار تومان است جدا از دسته گل حساب می‌کنیم اما بعضی فروشگاه‌ها این مبلغ را روی شاخه‌های گل می‌کشند.

 

* قیمت‌گذاری روی گل شاخه بریده مشخص نیست

مهندس سیدجلال عجایبی، رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان گل و گیاه شهر تهران می‌گوید: واردات گل در ایران تنها مربوط به گل ارکیده است که با قیمت پایین و به صورت فله‌ای وارد ایران می‌شود اما واردات نشاءها و پیازهای گل در ایران بیشتر از گل شاخه بریده است. متاسفانه ما در عرصه گل و گیاه سرمایه‌گذاری جدی نداریم و اکثر کسانی که با سرمایه‌های بالا وارد این میدان می‌شوند ورشکست می‌شوند. صادرات گل زمانی معنا پیدا می‌کند که ما پایانه صادراتی در کشور داشته باشیم. امروزه 20 درصد باقیمانده پایانه صادراتی شرق نیازمند تسهیلات پایانی است ولی هنوز جهاد کشاورزی برای این پایانه مهم که بخش صادراتی ما را نیز تشکیل می‌دهد تسهیلاتی در اختیار ما قرار نداده است. عجایبی درباره تفاوت قیمت انواع گل شاخه بریده در فروشگاه‌های مختلف شهر تهران گفت: قیمت گل تابع بازار عرضه و تقاضاست و هیچ‌گونه نرخ رسمی و ثابتی وجود ندارد با مراجعه به بازار مبدا خواهید دید که هیچ گلی را کمتر از 3000 تومان پیدا نمی‌کنید چه برسد به مغازه‌های سطح شهر که در مواقع خاص که مناسبتی هم باشد تا 100 درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند. البته فروشنده به واسطه وجود عوارض، بیمه، مالیات، اجاره و غیره چاره‌ای جز افزایش نرخ ندارد. اگر قیمت پایه‌ای برای آن تعیین می‌کردند رسیدگی و نظارت بهتر صورت می‌گرفت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    اینم یه جور عقده خالی کردنه عقده خود نشون دادن