رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به تدوین شناسنامه تحصیلی شهروندان گفت:‌۲.۵ میلیون دانش‌آموز عضو بیسواد در خانواده دارند که حدود ۶۲۳ هزار نفر زیر ۵۰ سال هستند و ۷۰ هزار نفر از آنها توسط مدارس شناسایی و تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

۲.۵ میلیون دانش‌آموز عضو بیسواد در خانواده دارند؛ آموزش ۷۰هزار نفر از والدین دانش‌آموزان

علی باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به آغاز هفته سوادآموزی از روز شنبه 6 دی ماه اظهار داشت: یکی از خلأها در اجرای فعالیت‌های سوادآموزی نداشتن پایگاه اطلاعاتی قابل قبول است و خلأ در بخش‌های مختلف از جمله نحوه شمارش افراد بیسواد، نحوه شناسایی، جذب، آموزش و ارزشیابی آنها،‌آسیب‌هایی به همراه دارد.

وی افزود: بر این اساس از سال 91 تصمیم گرفتیم تا روش شمارش افراد بیسواد را به لحاظ آمارهای ثبتی اصلاح کنیم و در این رابطه جلساتی را با مرکز آمار و کارشناسان آنها برگزار کردیم که با استقبال آنها نیز مواجه شد.

** تدوین شناسنامه تحصیلی شهروندان

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: لازمه فعالیت‌های سوادآموزی داشتن پایگاه قابل اعتماد از سطح سواد شهروندان است بنابراین طرح تدوین شناسنامه تحصیلی شهروندان در اولویت کار قرار گرفت و بر اساس آن از تمام بانک‌های اطلاعاتی کشور که سطح سواد شهروندان را ثبت کرده و کاملا قبال اعتماد بود مانند سازمان سنجش، آموزش و پرورش و  نهادهای دولتی اطلاعات لازم را کسب کرده و پایگاه اطلاعاتی سوادآموزی را شکل دادیم.

باقر‌زاده بیان کرد: در پایگاه سوادآموزی حدود 60 میلیون آمار ثبت شده است که اطلاعات حدود 60 درصد از افراد کامل بوده و سطح تحصیلات آنها روشن است بنابراین نیازی نیست از این 60 درصد که حدود 35 میلیون نفر هستند سطح سوادشان را جویا شویم، اطلاعات 40 درصد باقیمانده نیز به تدریح در حال تکمیل شدن است.

** 623 هزار نفر از والدین دانش‌آموزان بیسواد و زیر 50 سال هستند

وی با اشاره به مزایای این پایگاه اطلاعاتی گفت:‌ یکی از بهره برداری‌های اصلی  از پایگاه اطلاعاتی سوادآموزی این است که مشخصات کامل دانش‌آموزان را داریم از سوی دیگر مشخصات افراد بیسوادی را که در سرشماری سال 90 اعلام کرده‌ بودند بیسواد هستند را نیز داریم،‌ اطلاعاتی را نیز ثبت و احوال به ما ارائه کرده است که رابطه خویشاوندی آنها را مشخص می‌کند که براساس این اطلاعات مشخص شد 2.5 میلیون دانش‌آموز اعضای بیسواد در خانواده دارند که شامل برادر، خواهر، پدر و مادر است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: 941 هزار نفر از دانش‌آموزان اعضای خانواده‌شان زیر 50 سال است که شامل 623 هزار نفر می‌شوند، این تعداد به تفکیک مدرسه، شهرستان و استان در اختیار واحدهای آموزشی قرار گرفته است و مدیر هر مدرسه می‌داند کدام دانش‌آموز عضو بیسواد در خانواده داشته و اسم و فامیل آن چیست.

باقرزاده عنوان کرد:‌اطلاعات لازم در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت و مقرر شد در فاز نخست این اطلاعات را پالایش کنند یعنی پاسخ این چهار سوال مشخص باشد، آیا فرد زنده است، آموزش پذیر است، باسواد است و در دسترس است یا خیر؟.

** آموزش والدین بیسواد دانش‌آموزان با همکاری مدارس

وی اظهار داشت: افراد شناسایی شده افراد باید به تدریج و با پیگیری مدیران مدارس توسط معلمان،‌دانش‌آموزان دبیرستانی،‌ بخش غیردولتی و مراکز آموزش از راه دور تحت پوشش قرار بگیرند و مدیر مدرسه مسئول است که به صورت دائم پیگیری کند تا این افراد تحت پوشش قرار بگیرند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: هم اکنون 85 درصد افراد تعیین وضعیت شده‌اند و حدود 70 هزار نفر برای آموزش تحت پوشش قرار گرفته‌اند.به افرادی که اقدام به آموزش اولیای بیسواد دانش‌آموزان می‌کنند هزینه‌ای پرداخت می شود که این هزینه همان سرانه‌ای است که مهر هر سال به تصویب سازمان سوادآموزی می‌رسد و برای امسال میانگین دوره سوادآموزی 645 هزار تومان،‌ دوره تحکیم سواد 90 هزار تومان و دوره انتقال که معادل ششم ابتدایی بوده 750 هزار تومان است

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.