فاطمه معتمدی: قدس ویژه خراسان - فرمانده ارشد نظامی ارتش در منطقه شمال شرق کشوراز برگزاری رزمایش بزرگ محمد رسول‌ا... (ص) توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت:این رزمایش بزرگ از چهارم دی ماه آغاز و به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت.

جزئیات برگزاری رزمایش بزرگ محمد رسول ا...(ص)

امیر سرتیپ دوم ستاد علی جهانشاهی در جمع خبرنگاران افزود:رزمایش بزرگ محمد رسول ا...(ص) با وسعت حدود دو میلیون و دویست و شصت هزار کیلومترمربع در استانهای هرمزگان،سیستان و بلوچستان، سواحل مکران، آبهای آزاد و دریای عمان و خلیج فارس به صورت مشترک توسط نیروی زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست.

وی با بیان اینکه در این رزمایش تعدادی از یگانهای قرارگاه منطقه ای شمال شرق نیز شرکت دارند،اضافه کرد:حوزه مسؤولیت قرارگاه منطقه شمال شرق ارتش از استان سمنان شروع و تا نهبندان و زابل در سیستان بلوچستان، استانهای خراسان،مازندران و گلستان ادامه دارد.

*ارزیابی سلاح‌ها و موشک های جدید

وی با اشاره به اینکه همه یگانهای شرکت کننده از قرارگاه منطقه ای شمال شرق کشور در محدوده اجرای این رزمایش نقش آفرینی دارند،تصریح کرد:در رزمایش بزرگ محمد رسول ا...(ص) سلاحهای جدید و راهبردی بویژه موشکهای راهبردی رونمایی و ارزیابی می شود.

فرمانده ارشد نظامی ارتش در منطقه شمال شرق کشورخاطر نشان کرد:توسط نیروی زمینی ارتش موشکهای زمین به زمین،توسط پدافندهوایی ارتش موشکهای زمین به هوا و توسط نیروی دریایی موشکهای زمین به سطح ارزیابی می شود.

*ویژگی های خاص

امیر سر تیپ دوم ستاد علی جهانشاهی با بیان اینکه این رزمایش با گلوله های جنگی انجام می شود،اذعان داشت:یکی از ویژگی های بارز این رزمایش این است که آخرین تاکتیکها و سلاحهای ساخته شده ارزیابی و محک زده می شود.

وی با بیان اینکه یکی از مؤلفه های حفظ و ارتقای آمادگی رزمی نیروهای مسلح برگزاری این قبیل رزمایشهاست، اظهار داشت:در این برنامه‌ها نتیجه آموزشهای علمی، عملی و آموزشهای پادگانی به طور کامل اجرا می شود.

وی با بیان اینکه ارتش، حافظ امنیت و پشتوانه اقتدار ملی کشور است، با برشمردن برخی ویژگی های خاص رزمایش بزرگ محمد رسول ا...(ص) نسبت به دیگر رزمایش های برگزارشده قبلی یادآورشد:اولین ویژگی آن این است که به صورت مشترک توسط نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی ارتش در حال اجراست و دیگر اینکه بر مبنای ساختار و دکترین دفاعی نیروهای مسلح کشور طراحی شده است و همچنین نمایانگر اوج وحدت و انسجام بین نیروهای ارتش است و در آن از توانمندی های بومی و تمامی سلاح و تجهیزات ساخت صنایع دفاعی داخل کشوراستفاده می شود.

وی بهره بردن از تجربیات حماسه هشت سال دفاع مقدس و نیز توان کارکنان مؤمن، متعهد و جوان را از دیگر ویژگی های این رزمایش دانست و تصریح کرد:رزمایش محمد رسول ا... (ص) بر اساس تاکتیک و تکنیکهای جدید طراحی و اجرا می شود و تلاش شده گوشه ای از توانمندی های یگانهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مرزهای زمینی،هوایی و دریایی به نمایش گذاشته شود.

*ارتقای آمادگی رزمی

این مقام نظامی اذعان داشت:با توجه به اینکه این رزمایش به نام وحدت آفرین محمد رسول ا...(ص) نامگذاری شده است، هیچ تهدیدی برای هیچ کشوری نیست و صرفا در راستای ارتقای آمادگی رزمی یگانهای ارتش برگزار می‌شود.

وی ارزیابی میزان آمادگی رزمی یگانهای ارتش در بخشهای زمینی،هوایی، دریایی و پدافند و افزایش قدرت دفاعی کشور در مقابله با هرگونه تعرضهای زمینی، هوایی و دریایی را از جمله اهداف این رزمایش برشمردو گفت:ارتقای سطح بازدارندگی، افزایش قدرت طرح ریزی و اجرای مشترک تاکتیکهای رزمی در نیروهای مسلح،نمایش اقتدار نیروهای مسلح بویژه ارتش در تأمین امنیت مرزهای کشور،انتقال تجربیات پیشکسوتان و یادگاران حماسه هشت سال دفاع مقدس به نسل جوان و ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای همسایه و مسلمان از دیگر اهداف این رزمایش است.

وی خاطر نشان کرد:یکی دیگر ازاهداف برگزاری رزمایش محمد رسول ا... (ص) این است که به کشورهای جهان ثابت شود امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه تامین می شود و نیازی نیست استکبار جهانی به بهانه تأمین امنیت در منطقه حضور داشته باشد.

*50 هزار شهید ارتشی

وی در بخش دیگر تعداد شهدای ارتش طی تجاوز هشت ساله عراق به ایران را 50 هزار نفر اعلام کرد و افزود: قرارگاه منطقه ای شمال شرق ارتش نیزدر طول جنگ 13 هزارشهید تقدیم انقلاب کرده است.

امیر سر تیپ دوم ستاد جهانشاهی در خصوص برنامه های قرارگاه منطقه ای شمال شرق ارتش برای تهدیداتی مانند داعش اظهار داشت:در مجموع توسط ارتش برای تأمین امنیت تمامی مرزهای کشور طرحهای دفاعی پیش بینی شده که قرارگاه منطقه ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش نیز دارای چندین طرح دفاعی است .

وی درباره آخرین اخبار از انتقال پادگان لشگر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) نیز یادآورشد:از آنجایی که ساخت پادگانها اعتباردولتی ندارد ومنابع مورد نیاز آن بر اساس مصوبه مجلس باید از محل فروش پادگانهای قدیم تأمین شود، بنابراین هنوز انتفاع لازم در مشهد حاصل نشده است.

وی ادامه داد:برای اجرای کامل طرح باید قسمتی از اراضی پادگان به فروش برسد تا بتوان از محل آن پادگان جدید را ساخت وسپس لشگر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) را منتقل کرد، اما چون انتفاع لازم حاصل نشده، بنابراین به طورکامل این انتقال و جابه جایی انجام نشده است.

فرمانده ارشد نظامی ارتش در منطقه شمال شرق کشورخاطر نشان کرد:با این حال به دنبال منویات مقام معظم رهبری و نیز تأکیدات مسؤولان ارشد ارتش مبنی بر انتقال تمامی پادگانها به خارج از شهر، برای انتقال پادگان لشگر 77 به منطقه جدید نیزاقدامهایی انجام شده و از اعتبارات سایر محلها و فروش سایر اراضی ارتش در شهرهایی مانند اهوازبرای مشهد هزینه شده است و در محل جدید پادگان چهار یگان مستقر شده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.