اکنون که بیش از شش ماه از اعلام صفر کردن واردات سیگار حاوی توتون تا پایان سال آینده توسط صاحب منصبان دخانیاتی کشور می‌گذرد، گویی که هنوز اندر خم همان کوچه واردات سیگاریم و نه تنها مسیر اندکی تغییر نکرده بلکه واردات سیگار حاوی توتون بیش از 36 درصد رشد داشته است.

دو راهی حساس در جاده دخانیات؛ واردات یا قاچاق؟

 به گزارش ایسنا، بر اساس برنامه پنجم توسعه دولت موظف شده تا پایان سال آینده واردات سیگار را به صفر برساند اما تغییر چندانی در مسیر این تصمیم دیده نمی‌شود.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در تیر امسال اعلام کرده بود که از واحدهای سیگارسازی داخلی خواسته‌ایم تا برنامه‌های خود را برای افزایش تولید ارائه دهند و همچنین از ظرفیت‌های خالی موجود دراین صنعت به میزان کامل استفاده شود.

به گفته رمزی ظرف ۲.۵ ماه اخیر برای تولید شش میلیارد و ۵۷۴ میلیون نخ سیگار مجوز عاملیات صنعتی صادر شده است. البته رقم واقعی جوازهای تاسیس صادر شده برای تولید سیگار ۵۴ میلیارد نخ بوده که عمده آن مربوط به تولید برای صادرات است.

در همین حال این مرکز از هشت واحد تولید سیگار که واردات هم داشته‌اندف تعهد گرفته تا این شرکت‌ها تا پایان سال آینده واردات خود را به صفر برسانند. واردات این هشت شرکت حدود 9 میلیارد نخ برآورد می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشره در حال حاضر 9 تولیدکننده و ۱۵ واردکننده رسمی سیگار در کشور فعالند که از این تعداد شرکت چهار شرکت هم تولیدکننده و هم واردکننده سیگار هستند.

با تمامی اقداماتی که سرپرست مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور عنوان کرده است، بر اساس آخرین آمار گمرک در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته وزن واردات سیگار حاوی توتون بیش از 36 درصد رشد داشته است.

همچنین در آبان امسال واردات سیگار نسبت به آبان سال گذشته افزایش 91 درصدی را تجربه کرده است.

طبق اعلام سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور واردات سیگار کشور سالانه 13 میلیارد نخ است، از سوی دیگر ادعا می‌شود که مجوز برای تولید بیش از شش میلیارد سیگار جدید صادر شده است، پس چگونه ممکن است که در عین افزایش تولید، واردات با روند افزایشی ادامه دارد؟

اما به نظر می‌رسد همین صفر شدن واردات سیگار نیز تبعات خود را خواهد داشت که قطعا مقابله با آن بسیار سخت است. چراکه بسیاری از مصرف‌کنندگان دخانیات کشور از کیفیت سیگارهای تولید داخل راضی نیستند و ترجیح می‌دهند پول بیشتری داده و سیگار وارداتی تهیه کنند.

این در صورتی است که اگر واردات سیگار به طور کامل ممنوع شود، قطعا بستری را برای سودآوری هر چه بیشتر قاچاق سیگار فراهم می‌شود و به دنبال آن یک نوسان عجیب احتمالی در قیمت‌ها!

طبق اعلام مسئولان در حال حاضر ۶۲ درصد از مصرف سیگار کشور از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود و سهم قاچاق در بازار داخلی ۳۳ درصد است که با برنامه‌ریزی انجام شده این سهم تا پایان سال آینده باید نصف شود. که به نظر می‌رسد که با توجه به این شکل واردات، به شکاف بین قطع واردات و کاهش قاچاق رسیده‌ایم لذا در نهایت باید تصمیم گرفت واردات یا قاچاق؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.